Încă o mutare decisivă în zona prețurilor de transfer: Modificări în ghidul OCDE, utilizat și de Fiscul românesc în controale fiscale

Încă o mutare decisivă în zona prețurilor de transfer: Modificări în ghidul OCDE, utilizat și de Fiscul românesc în controale fiscale
scris 17 iul 2017

Liniile directoare privind prețurile de transfer pentru companiile multinaționale și administrațiile fiscale - ghidul Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) – au fost modificate și actualizate pe 10 iulie 2017. Noua versiune include o serie de recomandări preluate din planul BEPS – Erodarea bazei impozabile și mutării profiturilor, plan la care România a devenit membru asociat la începutul lunii iunie 2017. Practic, avem o aliniere a principiilor care se aplică prețurilor de transfer la nivelul OCDE, al Uniunii Europene și, implicit, al României prin referința Codului Fiscal  la respectarea prevederilor Liniilor directoare privind prețurile de transfer ale OCDE, semnalează pentru Profit.ro Ciprian Gavriliu, Director Prețuri de Transfer, Deloitte România.

Cum vor fi afectate companiile din România

Urmărește-ne și pe Google News

Accentul verificărilor fiscale efectuate de către autoritățile fiscale va fi pus pe substanța economică a fiecărei tranzacții intra-grup. Totodată, va crește transparența privind preturile de transfer către ANAF prin raportări suplimentare privind activitățile societăților din grup, limitată în acest moment la grupurile care îndeplinesc anumite cerințe specifice precum cifra de afaceri la nivel internațional de minimum 750 milioane de euro.

Cele mai relevante modificări aduse de versiunea actualizată a Ghidului OCDE

Acțiunile 8-10 „Alinierea rezultatelor prețurilor de transfer la procesul de creare de valoare adăugată”. La Capitolul I, Secțiunea D  („Linii directoare pentru aplicarea principiului valorii de piață”) a fost ștearsă și înlocuită cu noi îndrumări. Principala consecință a modificării este că entitățile membre ale grupurilor multinaționale nu vor fi remunerate doar pe baza capitalului furnizat, ci și pe baza controlului exercitat în luarea deciziilor.

Taxe și cheltuieli de școlarizare, deductibile pentru firme sau activități independente și scutite de impozit pe venitul salariaților, în limita a 7.500 euro anual CITEȘTE ȘI Taxe și cheltuieli de școlarizare, deductibile pentru firme sau activități independente și scutite de impozit pe venitul salariaților, în limita a 7.500 euro anual

De asemenea, Capitolul VI („Considerente speciale cu privire la intangibile”) a fost șters și înlocuit.

Noile îndrumări includ informații cu privire la definirea imobilizărilor necorporale, principiile de alocare corespunzătoare a profiturilor asociate cu transferul și utilizarea imobilizărilor necorporale, precum și măsuri speciale în cadrul imobilizărilor necorporale a căror valoare este greu de identificat. Totodată, societățile trebuie să se asigure că profiturile asociate transferului și utilizării imobilizărilor necorporale sunt alocate corespunzător, în conformitate cu procesul de creare a valorii adăugate prezente și viitoare.

Un alt capitol ale cărui îndrumări anterioare au fost eliminate și înlocuite este VII („Considerente speciale cu privire la tranzacțiile intra-grup”). Noile recomandări includ puncte referitoare la serviciile intra-grup cu valoare adăugată redusă precum și o abordare simplificată a acestora.

Prin urmare, este vorba de servicii de tip suport, de exemplu, care, de regulă, au o marjă de profit redusă de 5% și pentru care nu ar mai fi necesară pregătirea studiilor de comparabilitate pentru justificarea prețurile practicate intra grup și cele din piață pentru servicii similare. Conform noilor îndrumări, daca marja de profit este cea menționată de Ghidul OCDE, este suficientă doar respectarea definiției de „tranzacție/serviciu cu valoare adăugată redusă” pentru a demonstra respectarea principiului de piață.

Impactul pentru piața locală nu este de neglijat întrucât multe filiale din România oferă grupului astfel de servicii suport cu valoare adăugată mică. Mă aștept ca autoritățile fiscale să aducă clarificări dacă noile analize de preturi de transfer se vor limita la justificarea principiului de piață prin observarea definiției de „tranzacție/serviciu cu valoare adăugată redusă” sau vor fi necesare, în continuare, studiile de comparabilitate.

Reguli dure pregătite pentru consultanți fiscali, contabili, bănci și avocați, vor fi afectate și multinaționalele CITEȘTE ȘI Reguli dure pregătite pentru consultanți fiscali, contabili, bănci și avocați, vor fi afectate și multinaționalele

O altă secțiune modificată este Capitolul V („Documentare”) prin implementarea Acțiunii 13 „Documentația de prețuri de transfer și raportarea Country-by-Country”. Potrivit noilor îndrumări, documentația de prețuri de transfer trebuie să conțină:
- O documentație care să cuprindă informații cu privire la grupul de companii multinaționale („Master file”);
- O documentație locală care să cuprindă informații cu privire la tranzacțiile intra-grup ale contribuabililor („Local file”)
- O documentație care să cuprindă informații cu privire la modul în care sunt alocate veniturile și taxele precum și raportarea anumitor indicatori financiari („Country-by-Country Report”).

Modificări majore apar și în capitolele II („Metode de prețuri de transfer”), IV („Abordări Administrative în vederea evitării și rezolvării disputelor în materie de prețuri de transfer”) – îndrumări revizuite cu privire la zonele de siguranță, VIII („Aranjamente privind contribuțiile la cost”), IX („Aspecte privind restructurările de afaceri din perspectiva prețurilor de transfer”).

O parte din sesiunile de lucru ale OCDE pe Acțiunile BEPS nu au fost finalizate și, prin urmare, nu au fost integrate în cadrul versiunii actualizate a Ghidului OCDE.

Acestea se referă la îndrumări cu privire la imobilizările necorporale greu de evaluat și atribuirea profiturilor către sediile permanente.

În concluzie, aria prețurilor de transfer va rămâne una de maxim interes în perioada următoare atât din perspectiva reglementării la nivel internațional și local, cât și din perspectiva controalelor efectuate de către autoritățile fiscale.

viewscnt
Afla mai multe despre
multinationale
taxe
companii
firme