HARTĂ În atenția viitorului Guvern - România a ajuns alături de țările din Africa, Asia și America Centrală la sprijinirea economiei în pandemie. Bulgaria a depășit mult România, Ungaria este la concurență cu economiile europene puternice

HARTĂ În atenția viitorului Guvern - România a ajuns alături de țările din Africa, Asia și America Centrală la sprijinirea economiei în pandemie. Bulgaria a depășit mult România, Ungaria este la concurență cu economiile europene puternice
scris 23 nov 2021

Sprijinul nu foarte generos al Guvernului pentru mediul de afaceri a împins România în jos într-un clasament global care analizează susținerea directă de la buget, prin măsuri fiscale, acordată de state la nivel global. Chiar dacă a coborât de pe 107 (iunie) pe 111 (octombrie) în rândul țărilor pentru care FMI colectează date (192), România este în prezent într-o poziție mai bună comparativ cu minimul înregistrat de la debutul pandemiei, un loc 129 în martie 2021. De menționat însă că dacă Bulgaria se află în foarte multe statistici UE pe ultimul loc, acum este cu 39 de poziții deasupra României, în timp ce Ungaria ocupă locul 24, la concurență cu economiile europene puternice.

Sunt cifre care ar trebui să intre în atenția viitorului Guvern, cristalizat acum sub o formulă PNL-PSD-UDMR.

Urmărește-ne și pe Google News
Cum să-ți optimizezi site-ul web CITEȘTE ȘI Cum să-ți optimizezi site-ul web
Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum

După cum arată și harta analizată de Profit.ro, România nu are o companie prea selectă. Se află într-o categorie în care se regăsesc, în principal, țări din Africa, Asia și America Centrală. O parte dintre țările nordice sunt în categoria statelor cu care au acordat sprijin fiscal direct mai redus, dar au folosit, în schimb, mai generos alte instrumente, precum cel al împrumuturilor și garanțiilor.

De ce este important: Autoritățile au reacționat anul trecut pentru a ajuta economia să treacă de șocul cauzat de restricțiile pe care tot guvernul le-a introdus pentru combaterea pandemiei de coronavirus, multe dintre măsurile luate fiind inspirate de cele adoptate anterior de alte state UE. Implementarea a fost, însă, dificilă în unele cazuri, iar ajutorul, care trebuia să fie acordat rapid, a ajuns la firme cu întârzieri mari.

De asemenea interesant: Cea mai eficientă măsură de sprijin a fost cea care a presupus ca statul să nu facă nimic, și anume introducerea facilității de amânare la plată, fără dobânzi, penalități și executare silită, a obligațiilor fiscale către ANAF. Măsura a fost eficientă întrucât implementarea a fost imediată și fără birocrație, decizia de a amâna sau nu fiind a plătitorului de taxe.

Construirea unui site web - trei pași pentru un start bun CITEȘTE ȘI Construirea unui site web - trei pași pentru un start bun

Pe poziția 111, România se află imediat după Honduras (109) și Danemarca (110) și cu puțin înaintea Panama (112) și Zimbabwe (113). Danemarca se poziționează la mijlocul clasamentului global în ce privește sprijinul acordat direct de la buget, de 3,4% din PIB, similar cu România, însă statul nordic a optat în principal pentru susținerea lichidității din sectorul privat, cu măsuri, precum injecții de capital, împrumuturi, preluări de datorii și garanții, totalizând 15,6% din PIB, de aproape patru ori mai mult comparativ cu România la acest capitol, unde sprijinul din partea statului s-a situat la 4,3% din PIB.

Dintre țările europene, sunt poziționate mai jos decât România doar Albania (143), Republica Moldova (159) și Belarus (177). Aceste țări au fost ultimele din Europa la susținerea economiei prin măsuri fiscale și în precedentele analize ale FMI.

Poziționarea României a fost constant în a doua jumătate a ierarhiei. Astfel, dacă în iunie România era pe 107, în martie se situa pe locul 129, pe 124 la finalul lunii decembrie și pe 114 la mijlocul lunii septembrie a anului trecut.

Cele mai mari amenințări informatice pentru companii CITEȘTE ȘI Cele mai mari amenințări informatice pentru companii

Dintre statele vecine, cu care România se compară frecvent, Ungaria este pe un foarte onorant loc 24 în lume, după ce au susținut economia în pandemie cu sprijin direct de 11,5% din PIB. Polonia este pe 55, cu 6,5% din PIB, iar Bulgaria, țara care constant salvează România de ultima poziție prin statisticile UE, are acum o situație mai bună, cu locul 72, consecință a unor măsuri care au totalizat 5,3% din PIB.

Guvernanții au afirmat repetat că România a avut și are, în continuare, un spațiu fiscal mult mai redus pentru măsuri de susținere a economiei, comparativ cu alte țări din UE. De exemplu, România este singurul stat UE aflat în procedură de deficit excesiv pentru depășirea pragului de 3%, chiar dacă procedura este suspendată.

Pe de altă parte, spațiul fiscal, redus atunci când se discută susținerea economiei, devine suficient atunci când se discută noi programe de tip PNDL, cum este Programul național de investiții ”Anghel Saligny”, cu finanțare de 50 miliarde lei pentru proiecte ale autorităților locale.

Instrumente pentru o muncă remote eficientă CITEȘTE ȘI Instrumente pentru o muncă remote eficientă

România a intrat în 2020 cu un deficit de 4,6% în anul anterior, în timp ce multe state UE aveau chiar excedente bugetare. O creștere substanțială a deficitului a avut loc în ultimele două luni din 2019, când PNL a preluat guvernarea, iar actualul premier (demis), Florin Cîțu, la acel moment ministru al Finanțelor, a declarat că plătește toate datoriile statului, inclusiv cele amânate la plată de guvernarea anterioară. Deși măsura a urcat deficitul la peste 3% din PIB și a împins România în procedură de deficit excesiv, plățile au introdus lichidități importante în economie cu puțin timp înainte de debutul crizei. Deficitul bugetar a fost anul trecut de 9,6% din PIB, iar pentru anul acesta este estimat la 7,13%.

Măsuri fiscale (cheltuieli și amânări/scutiri de taxe și impozite) pentru sprijinul firmelor și populației (situația din tabelul de la finalul articolului) la octombrie 2021 - 111 din 192 de țări

HARTĂ În atenția viitorului Guvern - România a ajuns alături de țările din Africa, Asia și America Centrală la sprijinirea economiei în pandemie. Bulgaria a depășit mult România, Ungaria este la concurență cu economiile europene puternice

Măsuri fiscale (cheltuieli și amânări/scutiri de taxe și impozite) pentru sprijinul firmelor și populației la 5 iunie 2021 - 107 din 191 de țări

Profit.ro a prezentat situația din iunie 2021

HARTĂ În atenția viitorului Guvern - România a ajuns alături de țările din Africa, Asia și America Centrală la sprijinirea economiei în pandemie. Bulgaria a depășit mult România, Ungaria este la concurență cu economiile europene puternice

Măsuri fiscale (cheltuieli și amânări/scutiri de taxe și impozite) pentru sprijinul firmelor și populației la 17 martie 2021 - 129 din 191 de țări

Profit.ro a prezentat situația din martie 2021

HARTĂ În atenția viitorului Guvern - România a ajuns alături de țările din Africa, Asia și America Centrală la sprijinirea economiei în pandemie. Bulgaria a depășit mult România, Ungaria este la concurență cu economiile europene puternice

Măsuri fiscale (cheltuieli și amânări/scutiri de taxe și impozite) pentru sprijinul firmelor și populației la 31 decembrie 2020 - 124 din 191 de țări

Profit.ro a prezentat situația din decembrie 2020

HARTĂ În atenția viitorului Guvern - România a ajuns alături de țările din Africa, Asia și America Centrală la sprijinirea economiei în pandemie. Bulgaria a depășit mult România, Ungaria este la concurență cu economiile europene puternice

Măsuri fiscale (cheltuieli și amânări/scutiri de taxe și impozite) pentru sprijinul firmelor și populației la mijlocul lunii septembrie 2020 - 114 din 191 de țări

Profit.ro a prezentat situația din septembrie 2020

HARTĂ În atenția viitorului Guvern - România a ajuns alături de țările din Africa, Asia și America Centrală la sprijinirea economiei în pandemie. Bulgaria a depășit mult România, Ungaria este la concurență cu economiile europene puternice

Situația statelor în funcție de sprijinul direct acordat de la buget (cheltuieli, scutiri și amânări de taxe și impozite)
Octombrie 2021

  Țară Sprijin
direct de la buget (%PIB)

Susținere
lichiditate
(%PIB)

1 Macao SAR (regiune adm. China) 45,4  
2 Timorul de Est 30,7  
3 Guyana 27,7  
4 SUA 25,5 2,4
5 Insulele Marshall 24,6  
6 Micronezia 19,6  
7 Noua Zeelanda 19,3 2
8 Marea Britanie 19,3 16,7
9 Singapore 18,4 4,7
10 Australia 18,4 1,8
11 Grecia 17,5 3,7
12 Japonia 16,7 28,3
13 Hong Kong SAR (regiune adm. China) 16,0 3,2
14 Canada 15,9 4
15 Germania 15,3 27,8
16 Austria 15,2 2,8
17 Thailanda 14,6 4,2
18 Chile 12,7 2,5
19 Tuvalu 12,6  
20 Kosovo 12,3  
21 Serbia 12,2 3,2
22 Mongolia 12 6,5
23 Irlanda 11,5 2,7
24 Ungaria 11,5 4,2
25 Italia 10,9 35,3
26 Malta 10,7 6
27 Letonia 10,6 2
28 Kiribati 10,4  
29 Israel 10,3 3,7
30 Țările de Jos (Olanda) 10,3 4,3
31 Islanda 10,1 1,1
32 Rwanda 10,1  
33 Franța 9,6 15,2
34 Peru 9,6 9,6
35 Slovenia 9,4 6,6
36 Indonezia 9,3 0,9
37 Brazilia 9,2 6,2
38 Mauritius 9,2 37,3
39 Cehia 9,2 15,5
40 Aruba 9,2  
41 Spania 8,4 14,4
42 Cipru 8,3 9,3
43 Belgia 8,2 11,9
44 Palau 8,1  
45 Maldive 8  
46 Nauru 8  
47 Elveția 7,9 6,2
48 Lituania 7,9 2,8
49 Muntenegru 7,6 5,6
50 Norvegia 7,4 4,5
51 Georgia 7,1  
52 Samoa 6,9 2,7
53 Guinea-Bissau 6,7 1,8
54 Seychelles 6,5  
55 Polonia 6,5 4,8
56 Sierra Leone 6,4 1,2
57 Coreea de Sud 6,4 10,1
58 Malaysia 6,2 3,5
59 Republica Kârgâză 6,1  
60 Liberia 6,1  
61 Portugalia 6 5,7
62 Slovacia 5,9 1,7
63 Estonia 5,8 5,1
64 Tonga 5,8  
65 Antigua și Barbuda 5,7  
66 Uzbekistan 5,7 2,1
67 Senegal 5,6 1,4
68 Bolivia 5,5 11,2
69 Kazahstan 5,5 2,9
70 Argentina 5,3 2,6
71 Fiji 5,3 0,3
72 Bulgaria 5,3 3,9
73 Ciad 5,3  
74 Africa de Sud 5,3 4.1
75 Burundi 5,1  
76 Rusia 5 1,5
77 Macedonia de Nord 5 3
78 Mauritania 5  
79 Cambodgia 5  
80 Barbados 5 5,5
81 Finlanda 4,8 7,4
82 China 4,8 1,3
83 Paraguay 4,7 0,3
84 Mozambic 4,7 0,2
85 Columbia 4,6 5,4
86 Croația 4,6 3,6
87 Filipine 4,5 0,6
88 Gambia 4,4  
89 Togo 4,3  
90 Iran 4,3  
91 Bosnia și Herțegovina 4,3  
92 Libia 4,2  
93 Luxemburg 4,2 5,9
94 Suedia 4,2 5,3
95 India 4,1 6,2
96 Republica Congo 4  
97 St. Lucia 3,9  
98 Vanuatu 3,8 1,6
99 Burkina Faso 3,8  
100 Uniunea Europeană 3,8 6,7
101 Lesotho 3,7  
102 St. Vincent și Grenadine 3,7  
103 Guatemala 3,6  
104 Insulele Comore 3,5  
105 Bahamas 3,5 0,2
106 Turcia 3,5 9,6
107 St. Kitts și Nevis 3,5  
108 Ucraina 3,5 1,4
109 Honduras 3,4 1,2
110 Danemarca 3,4 15,6
111 România 3,4 4,2
112 Panama 3,4  
113 Zimbabwe 3,4  
114 Republica Dominicană 3,3  
115 Ghana 3,3 0,3
116 Mali 3,2 0,2
117 Eswatini (Swaziland) 3,2  
118 Tadjikistan 3 0,5
119 Djibouti 3  
120 Insulele Solomon 2,9 0,7
121 Capul Verde 2,9 1,8
122 Bahrein 2,8 2,7
123 Camerun 2,7  
124 Tunisia 2,7 0,8
125 Uruguay 2,7 1
126 São Tomé și Príncipe 2.6  
127 Benin 2,6 1,6
128 Trinidad și Tobago 2,6  
129 Arabia Saudită 2,6 1
130 El Salvador 2,6 2,4
131 Etiopia 2,5 0,6
132 Coasta de Fildeș 2,5  
133 Azerbaidjan 2,5 2,7
134 Kenya 2,5  
135 EAU (Emiratele Arabe Unite) 2,4  
136 Nigeria 2,4  
137 Somalia 2,4  
138 Maroc 2,4 3,9
139 Bangladesh 2,3 0,1
140 Grenada 2,3  
141 Republica Congo 2,3 0,4
142 Papua Noua Guinee 2,3 0,2
143 Albania 2,3 1,6
144 Nicaragua 2,2  
145 Afganistan 2,1  
146 Gabon 2 0,1
147 Zambia 2 0,3
148 Pakistan 2  
149 Dominica 1,8 0,7
150 Vietnam 1,8 1
151 Botswana 1,7 0,7
152 Uganda 1,6 0,5
153 Costa Rica 1,6  
154 Iordania 1,6 1,8
155 Egipt 1,6 0,1
156 Kuweit 1,5  
157 Guinea 1,5 0,1
158 Namibia 1,5 1,2
159 Republica Moldova 1,4  
160 Armenia 1,4 0,2
161 Algeria 1,3  
162 Jamaica 1,3  
163 Sudanul de Sud 1,3  
164 Brunei 1,2  
165 Yemen 1,2  
166 Republica Centrafricană 1,2  
167 Sri Lanka 1,1  
168 Madagascar 1  
169 Qatar 1 0,9
170 Sudan 0,9  
171 Guineea Ecuatorială 0,8  
172 Niger 0,7 1,3
173 San Marino 0,7  
174 Myanmar 0,7 0,3
175 Ecuador 0,7  
176 Mexic 0,7 1,2
177 Belarus 0,6 0,8
178 Oman 0,6  
179 Belize 0,6 3,2
180 Haiti 0,6  
181 Malawi 0,5  
182 Angola 0,5  
183 Irak 0,2  
184 Laos 0,1  
185 Turkmenistan    
186 Anguilla    
187 Liban    
188 Montserrat    
189 Bhutan    
190 Eritreea    
191 Nepal    
192 Tanzania    
  Global 10,2 6,2

Sursă date: FMI

viewscnt
Afla mai multe despre
fmi
romania
masuri
buget
masuri fiscale
pandemie
coronavirus