Guvernul amână încă un an, până la finele lui 2022, facilitatea privind educația timpurie, care permitea angajatorilor să deducă din impozit, în limita a 1.500 de lei pe lună per copil, cheltuieli cu educația timpurie (creșă/grădiniță) a copiilor angajaților, prevede un proiect de ordonanță de urgență pregătit de către Guvern. Ministerul Finanțelor argumentează că "propune continuarea măsurii de suspendare a aplicării pentru perioada 1 ianuarie - 31 decembrie 2022, având în vedere faptul că aceste dispoziții nu asigură, în continuare, reguli fiscale suficiente și neechivoce de aplicare a stimulentului fiscal reglementat pentru educația timpurie, care să conducă la stabilitate și eficiență legislativă".
Pe perioada suspendării, în cazul cheltuielilor pentru funcționarea creșelor/grădinițelor aflate în administrarea contribuabililor se stabilește continuarea regimului fiscal aplicabil și pe perioada suspendării , respectiv de cheltuieli sociale deductibile la calculul rezultatului fiscal, în limita de 5% aplicată asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului.
Facilitatea pentru educația timpurie a fost introdusă prin lege anul trecut și a fost disponibilă în intervalul noiembrie 2020 – martie 2021. Guvernul a suspendat aplicarea acesteia în perioada 1 aprilie - 31 decembrie 2021.
"Așa cum au semnalat atât contribuabilii interesați/organizațiile profesionale interesate de accesarea facilității fiscale privind educația timpurie, cât și organele fiscale, precum și parlamentari, noile reguli fiscale reglementate s-au dovedit insuficiente pentru a permite aplicarea lor unitară", potrivit Ministerului Finanțelor.
Astfel, solicitările de clarificare a regulilor fiscale au vizat elemente tehnice esențiale aplicării, care nu se regăsesc în prevederile din Legea nr. 239/2020, privitoare la:
- categorii de unități care oferă servicii de educație timpurie, conform legislației în vigoare, eligibile pentru acordarea stimulentului fiscal, în condițiile existenței unei multitudini de categorii furnizori de educație timpurie (ex.: unități alternative de învățământ: Montessori, Waldorf, „after-school”-uri, cluburi ale copiilor etc.), cu forme diferite de organizare juridică (ex.: asociații, fundații, societăți);
- categorii de cheltuieli cu educația timpurie eligibile pentru acordarea stimulentului fiscal, în condițiile în care în practică există o multitudine de categorii de servicii furnizate pentru educația timpurie;
- clarificarea cazurilor/situațiilor practice ale unor categorii de salariați (ex.: salariați care primesc tichete de creșă conform Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, a celor ce au mai mulți angajatori, cazul soț și soție cu același angajator, alte situații practice care pot conduce concomitent la reducerea bazei impozabile sau a impozitului pe profit datorat, după caz);
- stabilirea categoriilor de persoane fizice pentru care sumele plătite de angajator pentru educația timpurie a copiilor nu reprezintă avantaje neimpozabile (ex.: persoanele fizice care realizează venituri asimilate salariilor - remunerație în baza contractului de management, mandat, administrare);
- situații în care se exclude acordarea acestor sume (ex.: contract de muncă suspendat pentru concediu creștere copil, concediu medical);
- fracționarea plafonului de 1.500 lei/copil între angajatorii părinților și/sau între angajatorii aceluiași părinte;
- modalitatea de suportare/decontare de către angajator a cheltuielilor cu educația timpurie, precum și documentele justificative corespunzătoare;
- modalitatea de calcul pentru plafonul creditului fiscal, în corelație cu perioada de calcul/declarare a impozitului pe profit (trimestrial/anual); cazul angajatorilor care înregistrează pierdere;
- ordinea scăderii din impozitul pe profit datorat a creditului pentru educația timpurie, în raport cu celelalte credite fiscale reglementate de Codul fiscal.
De asemenea, au fost semnalate aspecte legate de caracterul discriminatoriu al măsurii fiscale instituite de Legea nr. 239/2020, prin raportare la diferite categorii de angajați care au alți angajatori decât persoanele juridice plătitoare de impozit pe profit, cum sunt: plătitorii de impozit pe veniturile microîntreprinderilor, plătitorii de impozit specific unor activități sau instituțiile publice ce nu desfășoară activități economice.
Toate aceste lacune legale au condus la necesitatea suspendării prevederilor Legii referitoare la stimulentul fiscal pentru cheltuieli cu educația timpurie pentru perioada 1 aprilie – 31 decembrie 2021.
"Având în vedere faptul că perioada de suspendare reglementată se apropie de încheiere și se menține situația existentă înainte de suspendare în condițiile nesoluționării inadvertențelor și lacunelor care nu permit aplicarea, luând în considerare și implicațiile bugetare semnificative, și pentru a se da eficiență reglementării și preîntâmpina afectarea în mod negativ a bugetului de stat, se impune înlăturarea temporară a acestei situații, cu celeritate, prin adoptarea măsurii de prelungire a perioadei de suspendare a reglementărilor incidente, pentru perioada care începe cu 1 ianuarie și se încheie la 31 decembrie 2022", informează Ministerul Finanțelor.