Guvernul a strâns de la români în cei doi ani de la introducerea supraaccizei la carburant, perioada septembrie 2017 - septembrie 2019, suma de 5,85 miliarde de lei și ar putea ajunge până la finele anului la 7 miliarde de lei, potrivit datelor analizate de Proft.ro. Reintroducerea supraaccizei la benzină și motorină a fost una dintre primele promisiuni importante în materie de fiscalitate încălcate de Guvernul PSD instalat din 2017 și anume cea de a nu introduce taxe noi. La 19 milione de români, presupunând că mai sunt atâtea persoane în țară, media ar fi de peste 300 de lei pe cap de locuitor. Iar cei care nu au suportat supraaciza direct, la pompă, au suportat-o indirect, în prețurile mai mari ale bunurilor și serviciilor.
Șefii celor mai mari bănci din România vor dezbate cu celebrul economist Nouriel Roubini starea reală a economiei și perspectivele izbucnirii unei noi crize. Te așteptăm la eveniment! Click pentru detalii și înregistrare
Supraaaciza a fost adăugată (din nou) în septembrie 2017 suplimentar la ceea ce statul lua deja prin accize și taxe. La finele lunii octombrie a acestui an, potrivit datelor Comisiei Europene, un litru de benzină Euro-super 95 costa în România 5,43 lei, însă fără taxe prețul ar fi fost de 2,52 lei pentru un litru. Astfel, mai mult de 50% din prețul final este reprezentat de ceea ce statul ia prin taxe și accize.
Potrivit datelor transmise de Ministerul Finanțelor, statul a colectat din supraacciză, deci suplimentar, următoarele sume:
- septembrie - dcembrie 2017 - 917 milioane lei
- ianaurie - decembrie 2018 - 2,75 miliarde lei
- ianuarie - septembrie 2019 - 2,18 miliarde lei
Având în vedere dinamica de anul trecut, dar și pe cea de anul acesta, totalul pentru 2019 se va apropia probabil de circa 7 miliarde de lei, de la aproape 6 miliarde de lei la nouă luni.
Supraaacciza a nemulțumit și transportatorii. Întrucât aceștia aveau posibilitatea, comparativ cu șoferul obișnuit, să alimenteze și în afara României, Guvernul a introdus facilități pentru aceștia. Astfel, potrivit unei scheme adoptate de Executiv în 2018, contravaloarea accizei la motorină pentru transportatori este returnată retroactiv începând cu 30 martie 2018, schema fiind valabilă până la 31 decembrie 2020, dată până la care vor fi emise deciziile de aprobare a cererilor de restituire a accizei pentru motorina cumpărată până la 31 decembrie 2019.
Supraacciza a fost aplicată și în perioada 1 aprilie 2014 – 31 decembrie 2017
Supraacciza a fost introdusă în 2014 de Guvern, condus la momentul respectiv de Victor Ponta, ca urmare a discuțiilor cu Fondul Monetar Internațional. Rolul acesteia era să aducă bani suplimentari la bugetul statului. Supraacciza a fost eliminată la finele anului 2017.
Taxa suplimentară pe combustibil a avut scopul declarat de a finanța proiecte de infrastructură rutieră, însă banii colectați au ajuns ulterior în bugetul statului și au compensat efectul unor decizii de reducere a unor taxe și contribuții, cum ar fi CAS.
CITEȘTE ȘI România, printre țările UE unde a crescut ponderea impozitelor în PIBSupraacciza ar fi trebuit eliminată din ianuarie 2016, dar decizia a fost amânată cu un an. De altfel, deși eliminarea a fost anunțată încă din 2016, liderul PSD de la momentul respectiv, Liviu Dragnea, a cerut în decembrie 2016 premierului de la acel moment, Dacian Cioloș, să amâne mai multe măsuri care aveau ca termen de intrare în vigoare 1 ianuarie 2017. Cele trei măsuri au fost reducerea TVA de la 20% la 19%, eliminarea taxei pe stâlp și a supraaccizei de 7 eurocenți.
Cererea PSD a venit în contextul în care programul de guvernare al PSD includea un număr mare de măsuri de relaxare fiscală și de majorare a unor cheltuieli importante. Guvernul Cioloș a refuzat cererea, iar odată intrată în vigoare decizia de eliminare de la 1 ianuarie 2017, noul guvern, condus de PSD, nu a revenit asupra deciziei la început de an, ci abia în septembrie.