Furnizorii de servicii de plasare a forței de muncă din statele Uniunii Europene au obligația să notifice inspectoratele teritoriale de muncă cu cinci zile lucrătoare înainte de a începe să recruteze angajați din România, potrivit unei Hotărâri de Guvern care reglementează activitatea, pe teritoriul României, atât a agenților români de plasare a forței de muncă, cât și a furnizorilor de astfel de servicii care provin din țările UE.
Guvernul a aprobat joi o Hotărâre pentru modificarea și completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 156/2000 privind protecția cetățenilor români care lucrează în străinătate, ce reglementează activitatea, pe teritoriul României, atât a agenților români de plasare a forței de muncă, cât și a furnizorilor de astfel de servicii care provin din țările UE. Măsura este menită să reducă riscul traficării și exploatării în muncă a cetățenilor români care doresc să lucreze în străinătate, scrie News.ro.
Potrivit documentului, pentru a putea desfășura activități cu caracter permanent pe teritoriul României, furnizorii din Uniunea Europeană de servicii de plasare a forței de muncă au obligația să notifice, cu 5 zile lucrătoare înainte de începerea activității, inspectoratul teritorial de muncă unde și-au înregistrat sediul permanent. Activitățile se vor desfășura doar la sediul permanent. Obligația de a informa cu 5 zile lucrătoare înainte ITM-ul local unde are loc procesul de recrutare de personal este valabilă și în cazul furnizorilor care prestează temporar sau ocazional astfel de activități.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În ceea ce privește activitatea agenților români de plasare a forței de muncă, actul normativ prevede că, pentru medierea angajării cetățenilor români în străinătate, aceștia au obligația să se înregistreze la inspectoratul teritorial de muncă unde au sediul social și să notifice înființarea de sucursale, puncte de lucru ori alte sedii secundare în același termen, respectiv 5 zile lucrătoare înainte de a începe activitatea de plasare în acele locații.
Pe lângă selecția candidaților - conform pregătirii, aptitudinilor acestora și cerințelor pentru ocuparea posturilor - agenții au obligația să le asigure celor care-și caută o slujbă în străinătate și servicii de consultanță, sprijin pentru redactarea unor documente necesare angajării, traduceri de acte sau pentru orice alte activități conexe.
Atât furnizorii de servicii, cât și agenții de plasare a forței de muncă trebuie să încheie contracte de mediere cu cetățenii români care solicită serviciile lor. Documentul prevede și sancțiuni în caz de nerespectare a legii, amenzile contravenționale care pot fi aplicate fiind cuprinse între 10.000 și 20.000 de lei, potrivit Ministerului Muncii.