Ministerul Finanțelor va modifica semnificativ două scheme de ajutor de stat, respectiv cele pentru stimularea investițiilor cu impact major în economie, respectiv pentru sprijinirea investițiilor care promovează dezvoltarea regională prin crearea de locuri de muncă. Printre modificări sunt eligibilitatea cheltuielilor salariale pentru ajutor de stat, dar și modificarea intensităților maxim admise în funcție de nivelul de dezvoltare al județelor, astfel încât să fie eliminate decalajele de dezvoltare dintre județe prin stimularea realizării de investiții în județele slab dezvoltate. De asemenea, companiile nu vor mai fi nevoite să demonstreze că nu au datorii la stat în momentul în care cer ajutor de stat, ci abia în momentul în care ajung în stadiul de a primi banii.
Principalele modificãri ale schemei de ajutor 807/2014 (investiții cu impact major)
- introducerea posibilității acordării ajutorului de stat pentru același proiect de investiții, atât pentru cheltuieli de natura activelor corporale și necorporale, cât și pentru cheltuieli de natură salarială, fără a se depăși valoarea eligibilă cea mai mare a oricăreia dintre cele 2 categorii;
- introducerea anumitor condiții în vederea stabilirii eligibilității cheltuielilor de natura costurilor salariale;
- stabilirea mecanismului de recuperare proporțională a ajutorului de stat plătit pentru costuri salariale;
- modificarea intensitãților maxim admise în funcție de nivelul de dezvoltare al județelor, astfel încât să se elimine decalajele de dezvoltare dintre județe prin stimularea realizării de investiții în județele slab dezvoltate;
- eliminarea unor formulare în vederea debirocratizării.
- CITEȘTE ȘI VIDEO Guvernatorul BNR: Nu vom mai fi campioni la inflație în UE, ne va depăși Ungaria. Euro nu va ajunge la 5 lei și nici nu ne apropiem cu pași repezi de criză
Principalele modificãri ale schemei de ajutor de stat 332/2014 (promovarea dezvoltării regionale)
- înlocuirea mecanismului de depunere a cererilor pentru finanțare în sesiuni cu mecanismul de depunere continuă și eliminarea selecției pe bază de punctaj;
- introducerea posibilității demarării proiectului de investiții după depunerea cererii pentru finanțare;
- modificarea pragului minim de creare a locurilor de muncă precum și a categoriei acestora, respectiv minimum 30 locuri de muncă ȋnalt calificate și calificate;
- introducerea criteriului privind angajarea forței de muncă ȋnalt calificată și calificată remunerată cu un salariu minim brut lunar ȋn valoare de 8.000 lei pentru un loc de muncă înalt calificat (cca. 4.600 lei net), respectiv ȋn valoare de 5.500 lei pentru un loc de muncă calificat (cca. 3.200 lei net).
- eliminarea obligativității operatorului economic de a nu înregistra debite restante la bugetul general consolidat al statului la momentul depunerii cererii de acord pentru finanțare, nu se mai solicită Cerificat de atestare fiscală la momentul depunerii cererii de acord pentru finanțare. Această obligație rãmâne valabilă la momentul plății ajutorului de stat, acestea fiind solicitate de reprezentanții DGAS.
- modificarea intensitãților maxim admise în funcție de nivelul de dezvoltare al județelor, astfel încât sã se elimine decalajele de dezvoltare dintre județe prin stimularea realizãrii de investiții în județele slab dezvoltate;
- introducerea posibilitãții utilizării bugetului neconsumat în anii anteriori;
- flexibilizarea procedurii de plată a ajutorului de stat