ANAF va operaționaliza sistemul privind monitorizarea transporturilor de bunuri RO e-Transport, prin care va monitoriza transporturile de bunuri pe teritoriul național, potrivit unui proiect de ordonanță publicat de Ministerul Finanțelor. Implementarea și operaționalizarea sistemului informatic de monitorizare a transporturilor de bunuri - e-Transport, prin interconectare cu sistemele actuale deținute de Ministerul Finanțelor (RO e-Factura și Trafic control), va asigura creșterea gradului de colectare TVA și va conduce la prevenirea și combaterea fraudei și evaziunii fiscale din domeniu.
Procedura de aplicare se stabilește prin ordin al ministrului finanțelor care se emite în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență. Ministerul Finanțelor va asigura resursele necesare și ia toate măsurile pentru dezvoltarea, implementarea și funcționarea RO e-Transport.
Sistemul național privind monitorizarea transporturilor de bunuri RO e-Transport
"Romania înregistrează în mod constant în ultimii ani un nivel ridicat al decalajului la TVA. Ultimul raport publicat de Comisia Europeană arată un nivel al decalajului fiscal la TVA de 34,9% pentru anul 2019, aspect care indică o problemă structurală, ce va necesita timp și acțiuni susținute pentru a fi soluționată în următorii ani. Tocmai intervalul de timp necesar pentru implementarea reformelor, dar mai ales producerea rezultatelor scontate pentru reducerea decalajelor fiscale necesită acțiuni urgente", potrivit Ministerului Finanțelor.
Pierderea importantă de venituri este generată de frauda fiscală. Mecanismele tradiționale de conformare în materie de TVA care se bazează pe raportarea periodică a datelor agregate și inspecții fiscale s-au dovedit în mai mică măsură adecvate pentru detectarea și eliminarea activităților frauduloase. A devenit clar că activitatea de colectare a taxelor si impozitelor poate fi îmbunătățită dacă administrația fiscala primește în timp real date referitoare la operațiunile și tranzacțiile din economie, argumnetează instituția.
Schemele de fraudare se bazează pe transferul succesiv al bunurilor achiziționate de pe piața internă sau din spațiul intracomunitar, prin specularea pe de o parte a facilității fiscale ce constă în scutirea de TVA a livrării intracomunitare prin preluarea sarcinii fiscale corespunzătoare achiziției intracomunitare și livrării ulterioare/succesive, pe teritoriul național. Controalele antifraudă realizate în ultimii 5 ani au relevat prejudicii majore cauzate bugetului general consolidat al statului.
Astfel, implementarea și operaționalizarea unui sistem informatic de monitorizare a transporturilor de bunuri - e-Transport, prin interconectare cu sistemele actuale deținute de Ministerul Finanțelor (RO e-Factura și Trafic control), va asigura creșterea gradului de colectare TVA și va conduce la prevenirea și combaterea fraudei și evaziunii fiscale din domeniu.