Impozitul pe cifra de afaceri ar fi o măsură cu impact negativ, însă are șanse foarte reduse să fie adoptat, întrucât intră în conflict cu legislația UE. Astfel de inițiative distrag, însă, de la subiecte precum taxa de solidaritate, mult mai grave pentru că Guvernul are capacitatea de a le pune în practică, a declarat Alexander Milcev, liderul departamentului de asistență fiscală și juridică din cadrul firmei de consultanță EY.
"Părerea noastră este că (impozitul pe cifra de afaceri, n.r.) este un proiect care nu este sortit succesului și din start nu a fost gândit bine. Considerăm că nu are șanse să treacă în forma în care a fost propus. (...) Vrem să atragem atenția, pentru că foarte multă energie s-a investit dezbătând acest subiect în detrimentul altor subiecte, care merită mai multă atenție, sunt mai importante și au mai multe șanse să treacă, cu efecte nefaste pentru economie", a declarat afirmat Milcev într-o întâlnire cu presa.
Investitorii s-au plâns în ultimele zile de impozitul pe cifra de afaceri, propus de PSD pentru înlocuirea impozitului pe profit, afirmând că ar penaliza acele afaceri care au volume foarte mari dar marje ale profitului mici, afectând semnificativ competitivitatea României în regiune. Criticile l-au determinat pe președintele PSD, Liviu Dragnea, să bată rapid în retragere, și să declare, săptămâna aceasta, că impozitul pe cifra de afaceri nu va fi introdus dacă, astfel, firmele care acționează corect ar fi afectate, în timp ce taxa de solidaritate urmează să fie supusă unei simulări și să nu fie introdusă dacă efectul gândit pozitiv în urma aplicării acestei măsuri nu se justifică.
Totodată, impozitul pe profit contravine legislației europene în vigoare, dar și planurilor UE pentru introducerea unor reguli comune în acest sens la nivelul UE, caz în care doar ratele de impozitare ar rămâne diferite. O astfel de schimbare ar fi posibilă într-o țară izolată, însă nu într-un stat membru UE, cum este România.
CITEȘTE ȘI Modificări fiscale majore în noul program de guvernare: impozitul pe cifra de afaceri va înlocui impozitul pe profit, reducerea TVA este amânată, PFA vor plăti contribuția la pensie direct pentru pilonul 3În programul de guvernare nu au fost furnizate informații cum ar fi pragurile de aplicare sau nivelul taxei, însă ulterior, pe surse, s-a transmis că ar fi vizate veniturile de peste 14.500 de lei (de zece ori salariul minim, în timp ce suprataxa pentru veniturile peste acest nivel s-ar situa la 25%, suplimentar față de cota de 16%.
"Impactul va fi pe forța de muncă specializată, cum sunt cei care s-ar putea întoarce de afară sau cei care pot pleca din țară. Oamenii ăștia vor zbura de aici în secunda doi dacă vor fi impozitați cu așa ceva. Sau se vor duce în zona gri", a afirmat Gabriel Sincu, director executiv în departamentul de taxe și asistență fiscală al EY.
În plus, în cazul celor care vor rămâne, ar crește și presiunea asupra companiilor pentru a acoperi cel puțin parțial acest cost.
"Părerea mea este că este de fapt o testare a opiniei publice, cu foarte multe măsuri aruncate, să vadă unde sunt puncte nevralgice și unde lumea începe să se agite mai tare. În ce privește impozitul de solidaritate, ar trebui să ne agităm mai mult, să spunem că nu este o măsură bună, pentru că țintește în sensul negativ tocmai pe cei pe care îi vrem în țară, nu afară, și care aduc valoare adăugată (...) Aici se poate face orice, din pix, mâine chiar prin Ordonanță de Urgență a Guvernului. Aici este foarte grav. Nu ai ce să faci. La impozit pe cifra de afaceri chiar nu am emoții. Chiar dacă trece în jumătate de an, Comisia Europeană îl dă înapoi, dar la taxa de solidaritate nu ai ce face”, a avertizat Milcev.
Mediul de afaceri a semnalat în mai multe rânduri că acțiunile autorităților indică o eventuală intenție de a trece de la cota unică la un sistem de impozitare progresiv, printre măsurile în această direcție fiind și globalizarea veniturilor.
De altfel, în ultimii ani au fost adoptate măsuri tocmai cu scopul de a păstra în țară categorii de angajați cu venituri mari dar mobilitate foarte ridicată, cum sunt cei din IT. Aceștia sunt scutiți de impozitul pe venit, iar programul de guvernare al PSD prevede ca această scutire să fie extinsă și la medici, un alt grup de salariați care își pot găsi ușor locuri de muncă mai bine plătite în alte țări.
CITEȘTE ȘI Măsurile vizând PFA din programul de guvernare, promise pentru 1 ianuarie 2018Persoanele din spatele programului de guvernare nu ar promova examenul de consultant fiscal
Programul de guvernare include multe măsuri cu impact foarte puternic în economie, dar care nu au fost bine gîndite sau, pur și simplu, nu pot fi puse în practică pentru că încalcă legislația UE. Deficiențele unor măsuri din program sunt atât de mari, încât cei din spatele lui ar pica un examen pentru a deveni consultant fiscal.
"Dacă aș fi arbitru la examen de admitere în Camera Consultanților Fiscali, nu cred că se putea primi nota de trecere cu o astfel de inițiativă", a declarat Milcev, întrebat ce notă ar acorda autorilor programului de guvernare al PSD.
Consultanții EY au transmis și un mesaj Guvernului în ce privește modificările la Codul Fiscal. Potrivit acestora, guvernanții ar trebui să "lase în pace" Codul Fiscal, întrucât legislația fiscală actuală din România este bună mai ales prin simplitate în momentul de față.
CITEȘTE ȘI Dragnea face un pas înapoi: Impozitul pe cifra de afaceri nu va fi introdus dacă firmele care acționează corect sunt afectate"Să lase în pace Codul Fiscal și toată legislația fiscală și să lase oamenii de afaceri să-și vadă de treabă. Avem o economie care crește, profiturile cresc, avem încasări la ANAF care, ați văzut, au bătut recordurile. E altă problemă ce se face la cheltuieli, dar la partea de venituri nu sunt probleme, chiar cu deficiențele pe care le-am semnalat. Partea aceasta cu <<Hai să mai inventăm o taxă>> nu cred că este binevenită. Mai mult strică. Lăsând la o parte că nu are cum să treacă nici de Uniunea Europeană. Dacă eram un stat izolat în afara oricărei comuniități, puteam să facem ce am fi vrut noi", a spus Milcev.
Potrivit acestuia, una dintre problemele majore în privința taxelor, pe lângă cea a evaziunii, este că Fiscul are un decalaj prea mare între veniturile declarate de firme și populație și ceea ce reușește efectiv să colecteze din aceste sume, care nu sunt ascunse de contribuabili.