Ministerul Finanțelor ia în calcul amânarea termenelor de la care vor fi aplicate firmelor amenzi pentru lipsa caselor de marcat cu jurnal electronic ori a imprimantelor fiscale, în contextul în care acestea devin obligatorii din iunie pentru companii mari și mijlocii, dar, cum a anunțat anterior Profit.ro, nu pot fi astăzi cumpărate. Planul gândit la acest moment este o ordonanță de urgență care să amâne data de la care firmele pot fi amendate.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
De ce este important: Aproximativ 27.000 de firme mari și mijlocii trebuie să aibă astfel de echipamente funcționale de la 1 iunie, printre acestea fiind, de exemplu, marile lanțuri de retail sau de benzinării. Chiar dacă acestea vor reuși să le cumpere, nu vor avea timp să le pună și în funcțiune, proces de asemenea destul de complex.
Mai este interesant: În total, aproximativ 800.000 de case de marcat cu jurnal electronic vor trebui schimbate, majoritatea covârșitoare, însă, până la 1 august, întrucât companiile care au ca termen 1 iunie utilizează preponderent imprimante fiscale. Efortul pentru instalarea a 800.000 de case de marcat într-un termen scurt este imens, inclusiv ca personal, astfel că Ministerul Finanțelor și ANAF ar trebui să urmărească atent cum decurge procesul și să intervină unde este necesar pentru ca lucrurile să se desfășoare optim.
Prin amânarea doar a datei de la care vor fi aplicate amenzi, autoritățile vor să evite o nouă prorogare, a cincea începând din 2015, a termenelor de la care casele de marcat devin obligatorii, 1 iunie pentru companii mari și mijlocii și 1 august pentru cele mici. Finanțele se tem că o nouă amânare ar induce firmelor ideea că nu trebuie să se grăbească la cumpărarea aparatelor, dar nu doresc nici să le amendeze, întrucât punerea în vânzare a noilor case a fost întârziată, iar firmele care trebuie să cumpere echipamentele nu au de unde să le procure efectiv, cu numai câteva săptămâni înaintea datei limită.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Industria locală de turism discută cu Finanțele reintroducerea unei reglementări a bacșișului în hoteluri și restaurante"O soluție care să dea un răgaz firmelor să se conformeze este necesară, deoarece acestea nu sunt vinovate că până în prezent nu a fost autorizată nicio firmă să vândă aparate de marcat fiscale conform noilor cerințe. Orice variantă vor alege cei de la Finanțe pentru a acorda acest răgaz, chiar și una de compromis în care nu sancționează încălcarea unei legi în vigoare, este mai bună decât să înceapă să aplice amenzi de la 1 iunie unor firme care nu au avut de unde să cumpere case de marcat cu jurnal electronic sau noile imprimante fiscale”, a declarat pentru Profit.ro consultantul fiscal Cornel Grama.
Cât sunt amenzile
Amenzile pentru firmele care nu respectă această obligație, conform legislației în vigoare, sunt cuprinse între 8.000 de lei și 10.000 de lei. La amendă se adaugă și suspendarea activității operatorului economic la unitatea de vânzare până la dotarea cu aparat de marcat electronic fiscal și prezentarea dovezii de plată a amenzii sau a jumătate din cuantumul acesteia, după caz, precum și confiscarea sumelor pentru care nu au fost emise documente justificative.
Primul val, cel care trebuie să aibă noile echipamente fiscale operaționale de la 1 iunie, va include 3.000 de mari contribuabili și în jur de 24.000 (conform celor mai recente date disponibile) de contribuabili mijlocii. Potrivit informațiilor Profit.ro, aceste firme au nevoie de până la 30.000 de aparate fiscale noi, preponderent imprimante fiscale.
După achiziție, casa de marcat/imprimanta fiscală trebuie înregistrată la Fisc și montată de personalul specializat al distribuitorului. Acest proces ar putea, de asemenea, dura foarte mult, întrucât nici ANAF și nici distribuitorii nu au suficienți angajați pentru a face față schimbării unui număr atât de mare de aparate fiscale în termen atât de scurt.
Imprimantele fiscale sunt sisteme mai performante și mai scumpe, folosite de obicei de firmele mari, în timp ce casele de marcat sunt utilizate de firmele mai mici. Imprimantele fiscale pot fi folosite conectate la dispozitive cum ar fi smartphoneuri, laptopuri sau tablete.
Până la momentul publicării acestui articol, nicio firmă de distribuție de aparate de marcat fiscale nu a primit avizul final pentru a putea vinde. Mai multe firme au aprobările tehnice și se află în prezent în analiza unei comisii de la Ministerul Finanțelor, comisie care ar trebui să acorde cât de curând avizele de vânzare.
CITEȘTE ȘI Firmele - avertizate să se pregătească pentru viitoarele condiții: Cât de scumpe vor fi casele de marcat cu jurnal electronicCine ar trebui să aplice amenzile
Controlul funcționării și utilizării aparatelor de marcat electronice fiscale, constatarea contravențiilor, precum și aplicarea sancțiunilor sunt atribuții ale structurilor din cadrul Ministerului Finanțelor Publice, Agenției Naționale de Administrare Fiscală, precum și ale structurilor Inspectoratului General al Poliței Române.