Ministerul Finanțelor lucrează la proiectul de hotărâre de guvern pentru operaționalizarea noii structuri Autoritatea Vamală Română (AVR). Autoritatea a fost înființată, prin lege, pentru separarea Vămii de ANAF ca entitate distinctă în subordinea Ministerului Finanțelor. Vama redevine astfel instituție subordonată direct Finanțelor, după ce actuala Direcție Generală a Vămilor, parte a ANAF, a fost înființată în 2013, preluând activitatea Autorității Naționale a Vămilor de la momentul respectiv.
Proiectul pentru operaționalizarea noii structuri AVR, obținut de Profit.ro, prevede creșterea schemei de personal de la cei 2.660 angajați ai DGV în prezent la 3.060 persoane, pentru a adăuga structuri suport, dar și reorganizarea direcțiilor, al căror număr crește de la două la șapte.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Schimbarea structurii direcțiilor poate duce la situația în care directorii care au posturile ocupate prin concurs la DGV ca director general, director Direcția reglementări vamale și director Direcția supraveghere și control vamal (conform organigramei de la finalul articolului) să nu se poată transfera la Autoritatea Vamală Română, pentru că posturile lor au fost desființate. Aceștia au ocupat prin concurs posturile în urmă cu mai mulți ani, în perioada în care ANAF era condus de Gelu Diaconu, dar nu le exercită și sunt mutați pe alte poziții prin ANAF de o perioadă mai lungă, posturile respective de directori fiind ocupate prin numiri.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Posturile de conducere au fost împărțite între PSD și PNL, cel de președinte revenind PSD, iar cel de vicepreședinte - PNL, în timp ce actualul șef al Vămii, Marcel Mutescu, ar urma să ocupe postul de secretar general.
Schema de personal a AVR va crește la 3.060 de angajați, de la cei 2.660 ai DGV, cei 400 de salariați în plus fiind considerați necesari în structurile suport, cum ar fi Resurse Umane, Contabilitate, IT și altele. Până în prezent, DGV avea asigurate structuri suport în cadrul ANAF.
CITEȘTE ȘI Guvernul vrea să împrumute anul acesta 145,4 miliarde lei, cu mult peste ce a luat în 2021Noile direcții
- Direcția generală proceduri vamale și în domeniul produselor accizabile
- Direcția generală managementul riscului și investigații vamale
- Direcția generală control vamal
- Direcția juridică
- Direcția organizare și resurse umane
- Direcția buget și contabilitate
- Direcția investiții, achiziții și administrare servicii
Precedentele direcții
- Direcția reglementări vamale
- Direcția supraveghere și control vamal
Legea pentru înființarea Autorității Vamale Române a fost promulgată de președintele Klaus Iohannis pe 9 noiembrie.
Proiectul de lege pentru înființarea Autorității Vamale Române a fost inițiat în toamna anului 2019 de Eugen Teodorovici, la acel moment senator și ministru al Finanțelor, și a beneficiat ulterior și de susținerea PNL, inclusiv a lui Florin Cîțu, actual președinte al PNL. Proiectul a fost reluat de Teodorovici, după ce și guvernarea tehnocrată din 2016 a avut o inițiativă similară de reînființare a Vămii.
Susținerea principalelor partide pentru proiect s-a văzut și la votul dat în octombrie anul acesta în Parlament. Legea a trecut de Camera Deputaților, decizională, cu 237 de voturi pentru, 50 împotrivă și 2 abțineri. Împotrivă au votat 50 de deputați USR. Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat proiectul de lege în ședința din 9 octombrie 2019.
Proiectul de separare a Vămii a fost prezentat încă din iulie 2019 de Profit.ro. La momentul respectiv, a fost pregătit ca proiect de ordonanță de guvern, dar după ce la nivelul guvernului PSD, condus la momentul respectiv de Viorica Dăncilă, au apărut unele disensiuni, în toamna lanuui 2019, proiectul a fost preluat și depus în Parlament de ministrul Finanțelor de la acel moment, Eugen Teodorovici, care era și senator. Proiectul adoptat la finalul anului trecut este proiectul inițiat de Teodorovici.
Potrivit prevederilor din legea pentru înființarea AVR, aceasta intră în vigoare la 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial, iar de la intrarea în vigoare, Guvernul are termen de 45 de zile pentru a emite o hotărâre de organizare, după care începe procesul de operaționalizare a Vămii.