Guvernul a extins data limită de depunere a Declarației Unice de la 15 iulie, termenul inițial, până la 31 iulie, pentru a acorda timp cât mai multor români să transmită Fiscului formularul. Inițiativa prelungirii termenului limită până la 31 iulie a venit din partea Ministerului Finanțelor, în contextul în care, astăzi, site-ul ANAF și serviciul Spațiu Privat Virtual (SPV) funcționau cu întreruperi, din cauza infrastructurii IT învechite a Fiscului.
Conform informațiilor Profit.ro, decizia a fost semnată în ședința de astăzi, aflată la acest moment încă în desfășurare.
UPDATE ora 16.37 Informația a fost confirmată oficial de Guvern, cu precizarea că va fi acordată în continuare și bonificația de 5% persoanelor care depun Declarația prin mijloace electronice.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată pe Profit Insider
De ce este important: Declarația Unică este cea mai importantă declarație care trebuie depusă de persoanele fizie. Până în prezent, au depus documentul circa 450.000 de persoane, din care 135.000 online. Declarația ar trebui depusă de aproximativ 1 milion de persoane, astfel că este puțin probabil ca aproximativ jumătate de milion de persoane să se conformeze până luni. În plus, sistemul ANAF de transmitere online funcționa astăzi cu întreruperi.
CITEȘTE ȘI Șantierele Fincantieri în România – Vard Brăila și Vard Tulcea – pregătite să construiască nave militareMai este important: Ministerul Finanțelor a schimbat semnificativ de anul acesta sistemul de declarare a veniturilor din activități independente, prin înlocuirea a șapte formulare cu Declarația Unică. Având în vedere că acesta este primul an în care este depusă Declarația Unică, era de așteptat să apară probleme. Întrucât interesul autorităților nu este să amendeze sute de mii de români, ci să încaseze impozite și contribuții de la aceștia, prelungirea termenului poate fi o soluție.
Site-ul ANAF și Spațiul Privat Virtual (SPV) funcționau joi cu întreruperi, în contextul în care luni, 16 iulie, este termenul limită pentru depunerea Declarației Unice. Problemele SPV ar putea fi generate de numărul mare de persoane care încearcă să depună Declarația Unică chiar în aceste zile. Ministerul Finanțelor a transmis în ultimele luni mai multor sute de mii de români, prin poștă, o scrisoare personalizată, care conține informații ce permit înregistrarea în SPV de la orice dispozitiv conectat la internet.
Specialiștii Centrului Național pentru Informații Financiare (CNIF), responsabili de infrastructura învechită a ANAF, lucrează în prezent la remedierea acestei situații.
Doar anul acesta, Declarația Unică mai poate fi transmisă Fiscului și pe hratie, la ghișeu sau prin poștă, dar de la anul depunerea va fi exclusiv online.
Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice poate fi depusă până luni, 16 iulie, inclusiv, întrucât ziua termenului legal în 2018, 15 iulie, este duminică, zi nelucrătoare. Nedepunerea în termen a declarației reprezintă contravenție și este amendată cu 500 - 1.000 de lei. Fiscul a publicat un ghid pentru a ajută persoanele care trebuie să depună formularul. Ghidul este disponibil aici.
Persoanele care obțin venituri din România și din străinătate ca urmare a obținerii de venituri din activități independente, profesii libere, cedarea folosinței bunurilor (contracte de închiriere), venituri din activități agricole, venituri din investiții, venituri din jocuri de noroc pentru care persoanele fizice au obligații declarative, precum și pentru alte venituri au obligația completării și depunerii declarației pentru veniturile realizate în anul 2017, precum și pentru veniturile estimate a fi realizate în anul 2018.
CITEȘTE ȘI EY: Începe numărătoarea inversă pentru declarația unicăDeclarația poate fi completată în format electronic, utilizând programele informatice disponibile pe site-ul ANAF, sau în format hârtie, pe formularele puse la dispoziție de organele fiscale sau preluate de pe site-ul ANAF.
Declarația poate fi depusă:
- prin mijloace electronice de transmitere la distanță, prin intermediul serviciului „Spațiul privat virtual” (SPV) sau pe site-ul www.e-guvernare.ro, cu semnătură electronic calificată;
- în format hârtie, la registratură organului fiscal sau la sediul primăriilor localităților de domiciliu;
- prin poștă, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire.
Persoanele care depun Declarația prin mijloace electronice beneficiază de o bonificație de 5% din impozitul pe venit net anual și contribuțiile CAS și CASS plătite integral până la 15 martie 2019. De asemenea, contribuabilii care achită integral, cu anticipație până la dată de 15 decembie 2018, impozitul pe venit estimat aferent anului 2018 și contribuțiile aferente CAS și CASS, beneficiază de o reducere de 5% din impozitul pe venit anual estimat datorat și contribuțiile aferente.