Introducerea la veniturile din alte surse decât salariile a două noi plafoane pentru achitarea de contribuții, de 6 și 24 salarii minime pe economie, pe lângă cel actual de 12 salarii, creșterea TVA pentru băuturile cu zahăr mult, inclusiv cele carbogazoase, de la 9% la 19%, o posibilă eliminare a impozitului specific plătit de HoReCa, reducerea în etape a plafonului pentru microîntreprinderi, de la 1 milion de euro la 500.000 de euro, după care la 300.000 de euro, iar ulterior la 100.000 de euro, eliminarea posibilității de a avea microîntreprinderi fără salariați, reducerea facilităților din construcții și agricultură/alimentar, prin diminuarea plafonului maxim de salariu scutit de la 30.000 de lei la 15.000 de lei, la care se vor adăuga etapizat contribuții la CASS, sume mai mari de plată pentru activități independente și profesii liberale, diminuarea plafonului maxim al normei de venit pentru persoanele cu activități independente, precum și creșterea substanțială a impozitului pe locuință sunt măsurile aflate în discuția liderilor coaliției, au declarat surse guvernamentale pentru Profit.ro.
La acestea se adaugă "taxa de solidaritate" de 1% pe cifra de afaceri pentru companiile cu afaceri de peste 100 de milioane de euro și creșterea accizelor la țigarete, anunțate anterior de Profit.ro.
În cazul impozitării clădirilor, planul este să se treacă de la impozitul în funcție de zonă și materialele de construcție folosite la impozitul pe valoarea proprietății stabilită în funcție de grila notarială. În acest caz, în timp ce în București impozitul pe locuință ar crește astfel, probabil, cu până la 60% (63% pe un caz calculat de Profit.ro), iar în alte orașe cu prețuri mari la case ar rezulta, de asemenea, majorări, în orașele cu piețe imobiliare neatractive, impozitele ar putea chiar să scadă. Chiar și cu astfel de majorări, impozitele pe clădiri ar rămâne destul de mici.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
În ceea ce privește trecerea la impozitare progresivă, PSD ar fi renunțat pentru acest moment să mai susțină măsura, deși au fost în continuare discuții asupra unei cote de 16% pentru veniturile de peste 15.000 de lei, comparativ cu 10% cotă generală în prezent. PSD nu a renunțat, însă, complet la acest proiect și consideră că actuala fază de consolidare fiscală este necesară pentru un pas care s-ar putea face către impozit progresiv ulterior, astfel că subiectul poate să apară din nou în anii următori.
CITEȘTE ȘI VIDEO PROFIT NEWS TV Bogdan Maioreanu, Market Analyst eToro: Majoritatea tour-operatorilor se așteaptă la un flux mai mare de turiști. Cresc prețurile, de la bilete de avion la hotel și mâncareToate măsurile menționate au ca moment de aplicare începutul anului 2023, cu excepția majorării accizei la țigări, care intră în vigoare din iulie anul acesta. Măsurile sunt pregătite de experți ai partidelor din Coaliție, dar decizia finală va fi luată de liderii partidelor politice care formează Coaliția.
Taxa de 1% pe cifra de afaceri - Revine "Taxa de solidaritate" de la finalul anului trecut
Profit.ro a anunțat recent taxa de 1% pe cifra de afaceri.
O taxă de 1% din cifra de afaceri este dorită să fie aplicată companiilor cu afaceri de peste 100 de milioane de euro, suplimentar față de ce achită ca impozit pe profit. De asemenea, nu va conta dacă acestea sunt pe pierdere sau pe profit. Prevederea ar putea fi modificată, inclusiv în variante mai puțin agresive față de cei care achită deja sume importante ca impozit pe profit.
Taxa de solidaritate nu este o temă nouă, ci a mai fost susținută de PSD și la finalul anului trecut, în contextul negocierilor pentru bugetul pe 2022.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Radu Puiu, analist XTB România: Apar tot mai multe prognoze care indică o extindere a crizei cipurilor. Abia în 2024 se va observa o situație mai bunăMicroîntreprinderi - plafon redus pe parcursul a trei ani, dispare microfirma fără angajați și cu 3% cotă, iar numărul de microfirme deținute de același beneficiar va fi limitat
Firmele au acum un regim preferențial de impozitare - dacă doresc să opteze - de microîntreprindere, cu cote de 1% pe venit, dacă au cel puțin un angajat ,și 3% pe venit, fără angajați, în timp ce, la impozitarea pe profit, cota este de 16% din profit. Pentru a se încadra la microîntreprindere, veniturile trebuie să nu depășească 1 milion de euro pe an.
Pentru unele firme, regimul de microîntreprindere este foarte avantajos pentru a plăti mai puțin la stat. De asemenea, sunt multe persoane care efectiv lucrează pe microîntreprindere pentru a evita povara fiscală mult mai mare, de peste 40% la salarii.
CITEȘTE ȘI VIDEO PROFIT NEWS TV Bogdan Maioreanu, analist eToro: S-a redus încrederea în toate segmentele pieței imobiliare, cu excepția celui de retail. Piața de case din SUA arată o încetinire puternică a vânzărilorExperții Coaliției au pregătit acum reducerea plafonului de 1 milion de euro sub care firmele pot aplica regimul de micro. Astfel, ar urma ca în 2023 acesta să fie redus la 500.000 de euro (cum s-a încercat și în decembrie 2021 cu aplicare în 2022), urmat de o diminuare la 300.000 de euro în 2024 și 100.000 de euro în 2025.
De asemenea, este eliminat regimul cotei de 3% la firme fără angajați, ceea ce înseamnă că nu vor mai exista microîntreprinderi fără cel puțin 1 angajat.
O altă restricție va fi impusă prin limitarea numărului de microîntreprinderi care au același beneficiar, astfel încât să fie evitată fragmentarea afacerilor mai mari pe micro doar pentru a beneficia de impozitare mai avantajoasă. Limitarea ar putea fi, de exemplu, la trei microîntreprinderi.
Reducerea numărului de microîntreprinderi este asumată de autoritățile române în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Comisia Europeană a transmis României în negocierile pentru PNRR că numărul de micro trebuie redus, pentru că bugetul statului pierde bani prin acest regim. Modul în care urma să se implementeze reducerea numărului de micro a rămas la decizia autorităților române.
Sume mai mari de plată pentru activități independente, profesii liberale, alte surse
În prezent, pentru veniturile din alte surse decât salariile, sunt datorate, în general, impozitul pe venit de 10% și contribuții de asigurări dacă venitul pe an depășește pragul de 12 salarii minime brute pe economie (12X2.550 lei pentru 2022, dar măsura se va aplica din 2023). Contribuțiile obligatorii se achită la nivelul salariului minim.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Radu Puiu, analist XTB România: Prețul cerealelor este foarte aproape de maximele istorice. În Europa, situația este mai gravă decât în SUAExperții Coaliției au pregătit introducerea a două noi plafoane, de 6 salarii minime și de 24 de salarii minime
Noul sistem va funcționa în modul următor:
- Persoanele cu venituri anuale sub 6 salarii minime nu vor datora contribuții.
- Cei cu venituri cuprinse între 6 și 12 salarii minime brute vor datora contribuții calculate la nivelul a 6 salarii minime brute.
- Persoanele cu venituri cuprinse între 12 și 24 de salarii minime brute vor datora contribuții la nivelul a 12 salarii minime
- Persoanele cu venituri care depășesc 24 de salarii brute vor datora contribuții la nivelul a 24 de salarii brute pe economie.
Sistemul va permite statului să încaseze mai mulți bani. Astfel, va lua bani de la cei cu venituri între 6 și 12 salarii, de la care acum nu ia contribuții în mod obligatoriu, iar de la cei cu venituri de peste 24 salarii va încasa mai mult, întrucât aceștia vor achita contribuții la nivelul de 24 de salarii brute pe an, nu la 12 salarii, cum plătesc în prezent.
Se reduce plafonul maxim al normei de venit la 25.000 de euro
O altă măsură care vizează persoanele cu activități independente este diminuarea plafonului maxim pentru încadrarea la norma de venit, de la 100.000 de euro la 25.000 de euro.
CITEȘTE ȘI VIDEO PROFIT NEWS TV Bogdan Maioreanu, Market Analyst eToro: Retailerii nu au putut să transfere costurile mari către clienții finali. Deja prețurile au crescut foarte multÎn prezent, venitul net anual din activități independente se poate determina în sistem real, pe baza datelor din contabilitate, sau pe normă de venit. În cazul normei de venit, la stabilirea acestuia se utilizează normele de venit de la locul desfășurării activității. Impozitul se calculează prin aplicarea cotei de 10% asupra normei de venit. Normele anuale de venit sunt disponibile pe site-ul ANAF.
Măsura ar avea ca scop să aducă mai mulți bani la buget de la persoane care folosesc acest sistem și obțin venituri ridicate.
Impozitarea clădirilor (apartamente, case) - În București ar urma o creștere de până la 60%. De creșteri ar avea parte și orașe precum Cluj-Napoca și Timișoara, dar ar putea fi și scăderi, în orașe mici și la sate
Coaliția va revizui și impozitarea locuințelor. Trebuie punctat că acești bani sunt încasați de către autoritățile locale.
Cum, în prezent, cam toate primăriile, inclusiv în București, au stabilite cotele de impozitare aproape de nivelul minim prevăzut de legislație, autoritățile locale nu vor avea cum să atenueze majorarea impozitelor, dar vor putea crește cotele astfel încât acolo unde s-ar ajunge la scăderi, acestea să nu aibă loc și să nu le fie afectate veniturile primăriei.
Noul tip de impozitare va avea însă în vedere valoarea din grila de la notar.
În București, Cluj-Napoca și alte orașe cu piață imobiliară puternică, impozitele cel mai probabil vor crește, în timp ce în orașele cu evoluție mai slabă sau la sate, impozitul pote să scadă.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Radu Puiu, Financial Analyst XTB România, despre inflație: Este posibil să ne mai aștepte încă o jumătate de an destul de greaLa București, de exemplu, cota de impozitare pentru persoane fizice este de 0,1%, aproape de nivelul minim de 0,08%.
În prezent, impozitarea este identică în toată țara, baza impozabilă fiind stabilită, potrivit Codului Fiscal, în funcție de rangul localității în care se află proprietatea, de materialele din care este construită și de zona în care este amplasată în cadrul localității.
Calcule Profit.ro
Potrivit calculelor Profit.ro, pentru un apartament de trei camere din sectorul 3, cu o valoare de impozitare în prezent de 151.000 de lei, este plătit acum un impozit de 0,1%, reprezentând 151 lei. Cota minimă este de 0,08%, dar în București se aplică, de obicei, 0,1%.
Pe grila notarială, apartamentul respectiv apare încadrat la o valoare minimă de 49.820 euro (246.240 lei), chiar și aceasta sub prețul pieței. O aplicare a cotei actuale de 0,1% la valoarea din grila notarială conduce la o valoare de 246,2 lei, ceea ce ar reprezenta un salt de 63% față de actualul impozit achitat.
Dacă primăria ar opta să scadă cota de impozitare la minimul permis de Codul Fiscal, de 0,08%, impozitul ar fi, calculat pe grila notarială, de 197 lei, cu 30% mai mult față de ce se plătește acum.
Scutirea acordată persoanelor fizice la vânzarea de proprietăți imobiliare
În prezent, nu se percepe impozit pe venitul din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal pentru tranzacțiile imobiliare care au o valoare sub 450.000 lei. Măsura a fost introdusă la începutul anului 2017.
Coaliția urmărește acum ca această scutire de impozit la vânzarea de proprietăți imobiliare să fie limitată la o singură vânzare pe persoană într-un interval de timp.
CITEȘTE ȘI VIDEO PROFIT NEWS TV Bogdan Maioreanu, analist eToro: Aceste creșteri pozitive vor avea un impact direct în dobânda de referință. Care este unul dintre coșmarurile băncilor centraleMăsura ar trebui să limiteze folosirea acestui mecanism de cei care vând mai multe proprietăți imobiliare, posibil dezvoltatori care vând ca persoane fizice. Acest procedeu nu este utilizat de marii dezvoltatori, dar este posibil să fie folosit de cei care dezvoltă proiecte mai mici de locuințe, cu cel mult câteva zeci de apartamente.
Reducerea facilităților pentru constructori, industria alimentară și agricultură - plafonul până la care salariile sunt scutite de impozit și contribuții coboară de la 30.000 de lei pe lună la 15.000 de lei pe lună. Revine treptat contribuția la CASS (sănătate)
Măsurile nu vor avea un impact foarte puternic asupra companiilor din domeniile respective, întrucât marea majoritate a salariilor nu depășește, probabil, 15.000 de lei brut (din care netul, cu facilitățile de impozitare, se poate situa la maxim circa 12.000 de lei).
Coaliția ar urma să scadă plafonul până la care salariile angajaților din sectorul contrucțiilor, agriculturii și industriei alimentare sunt scutite de impozit și contribuții, de la 30.000 de lei, în prezent, la 15.000 de lei.
De asemenea, se are în vedere ca din 2025, etapizat anual, angajații din domeniile respective, în prezent scutiți, să înceapă să plătească contribuții CASS, de 5% în primul an, 7% în al doilea și de 10% în 2028. 10% este cota standard acum pentru un angajat.
În prezent, angajații companiilor din construcții sunt scutiți de impozitul de 10%, de contribuția la sănătate de 10% și de contribuția la Pilonul II, de 3,75% în prezent.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Claudiu Cazacu, Consulting Strategist XTB România: Scenariul inițial era unul rezonabil, de creștere cu 2,1% pentru PIB-ul României. Acum este în revizuire în jos și vedem de la o zi la alta că apar schimbăriFacilitățile au fost prevăzute de autorități să țină până în 2028. În PNRR este prevăzută eliminarea graduală a facilității pentru angajații din construcții, dar autoritățile au replicat-o și în agricultură/industria alimentară.
Impozitul specific, practicat acum pentru hoteluri și restaurante, ar putea fi eliminat
Grupul de lucru al Coaliției analizează și eliminarea impozitului specific, un impozit preferențial aplicat în sectorul HoReCa. În prezent, pe această măsură nu este încă luată o decizie, având în vedere problemele cu care s-au confruntat aceste companii în pandemie, dar și faptul că pierderile din acești ani nu vor putea fi luate în calcul la rezultatul fiscal din anii următori odată cu trecerea de la specific la profit.
Firmele care erau la impozit specific vor trece, probabil, la impozitarea standard, pe profit.
Impozitul specific a fost introdus din 2017 și este calculat conform unor formule specifice, în funcție de capacitatea hotelurilor sau de suprafața restaurantelor. Avantajează masiv restaurantele și hotelurile de lux, cu profitabilitate foarte mare, care ajung să achite, astfel sume derizorii ca impozit.
Companiile din HoReCa au fost scutite de la plata impozitului specific în perioada pandemiei, în contextul în care activitatea le-a fost perturbată grav de măsurile restrictive luate de autorități.
Crește TVA la băuturi cu zahăr mult, inclusiv cele carbogazoase, de la 9% în prezent la 19%
Măsurile pregătite de experții coaliției includ și majorarea cotei de TVA pentru băuturile cu conținut ridicat de zahăr, inclusiv cele carbogazoase, de la cota redusă de 9% în prezent, la 19%, cota generală de TVA.
CITEȘTE ȘI VIDEO PROFIT NEWS TV Bogdan Maioreanu, analist eToro: Anxietate pe piețe. Efectele inflației ridicate încep să se vadăStatul percepe stăzi o cotă de 9% pentru comercializarea de alimente și băuturi, iar aici intră și băuturile cu conținut ridicat de zahăr, chair dacă acestea sunt considerate nesănătoase.
Crește acciza la țigări din luna iulie
Singura modificare a legislației fiscale care va intra în vigoare din iulie și nu de anul viitor, este majorarea accizei la țigări.
Majorarea accizei la țigări a fost prezentată de Profit.ro săptămâna trecută.
Calendarul actual de creștere a accizei a expirat, astfel că este nevoie de unul nou, iar acesta va fi adoptat acum. Prima majorare conform noului calendar este programată pentru luna iulie.
Până acum, România a stat de obicei la nivelul minim de acciză permis în UE.
Astfel, Guvernul va introduce un nou calendar pentru creșterea, etapizată, a accizelor la produse din tutun, urmând ca, în primă etapă, acestea să urce din iulie cu 5,5% în cazul țigaretelor, cu 12,3% în ceea ce privește lichidul care conține nicotină și cu 35,6% pentru tutun încălzit, potrivit informațiilor Profit.ro.
Pentru pachetul de țigări, prețul poate crește cu 50 de bani, având în vedere practicile din trecut ale companiilor de profil, care încearcă să evite majorări mai ample dintr-o singură mișcare, de 1 leu sau peste. Unele companii ar putea să nu majoreze prețul, având în vedere că l-au crescut în aprilie, moment la care autoritățile ar fi trebuit să crească acciza, dar nu au făcut-o.
De asemenea, comercianții preferă prețuri rotunde, astfel că este probabilă o creștere de numai 50 de bani dacă, de exemplu, acciza ar avea un impact de 62 de bani. În timp ce acestea sunt practici obișnuite ale industriei în astfel de situații, decizia privind o creștere a prețului este luată de fiecare companie în funcție de propriile planuri.