Ministerul Finanțelor are pregătit un proiect pentru a elimina de sub incidența Legii prevenirii obligația firmelor de a avea noile case de marcat cu jurnal electronic, potrivit unui proiect de hotărâre de Guvern obținut de Profit.ro. În prezent, nerespectarea obligației se află sub Legea prevenirii, astfel că inspectorii Antifraudă, atunci când ajung în control la o firmă care nu respectă obligația legală de a avea noua casă de marcat, nu îi aplică direct amenda, ci îi acordă în primă fază un termen de conformare. Ulterior, când revin, dacă firma tot nu poate face dovada achiziției casei de marcat, este sancționată. Dacă arată însă că în timpul ăsta s-a conformat, scapă de sancțiune. După modificarea pregătită acum de Finanțe, Legea prevenirii nu va mai fi aplicată în acest caz, astfel că firmele în neregulă vor fi direct sancționate. Amenda în acest caz ajunge până la 10.000 de lei, dar atrage și suspendarea activității respectivului punct de vânzare până la dotarea cu aparatele fiscale, precum și confiscarea sumelor nejustificate.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată pe Profit Insider
Motivul Ministerului Finanțelor pentru această modificare este că firmele care încă nu au noile case de marcat, cam jumătate din total, nu se grăbesc și preferă să aștepte întâi primul control și abia apoi să se conformeze obligației. Firmele care au vrut să procedeze corect și-au cumpărat în ultimul an noile aparate fiscale, iar, în prezent, distribuitorii au stocuri mari și în piață nu mai sunt blocaje.
UPDATE ora 15.05 Ministerul Finanțelor confirmă informația, anunțând oficial schimbarea pe care o justifică prin faptul că operatorii economici care încalcă obligația de dotare cu noile dispozitive nu au motive obiective pentru neconformare. Proiectul a fost publicat pe site-ul ministerului. Pentru a intra în vigoare, proiectul trebuie aprobat de Guvern și publicat în Monitorul Oficial.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În plus, în toamna anului trecut, atunci când a introdus sub incidența Legii prevenirii și nerespectarea acestei obligații legale, Ministerul Finanțelor a precizat că aplicarea Legii prevenirii în această situație este doar temporară.
Numărul de case de marcat cu jurnal electronic instalate la firme a trecut de 400.000, circa jumătate din totalul aparatelor care ar trebui, conform estimărilor Guvernului, înlocuite. Stocuri la distribuitori sunt suficiente, însă ritmul noilor instalări a încetinit atât de mult, încât există riscul ca procesul să nu se încheie prea repede. Este important de menționat că noile case de marcat ar trebui să comunice online cu ANAF, însă Centrului Național pentru Informații Financiare (CNIF), cel care administrează infrastructura IT a ANAF și Ministerului Finanțelor, nu are, în prezent, capacitățile tehnice necesare pentru acest lucru. În prezent, pentru casele de marcat cu jurnal electronic deja instalate, datele extrase din aparatele de marcat instalate se transmit lunar, electronic, prin declarație inteligentă pusă deja la dispoziția operatorilor economici (A 4200). ANAF poate desfășura, în prezent, în raport cu firmele care nu au noile case de marcat, doar acțiuni de tip preventiv/stimulativ și nu de sancționare de la prima abatere a operatorului economic.
Potrivit celor mai recente date ale Ministerului Finanțelor
- au fost declarate de distribuitori 537.510 aparate (produse, importate, achiziționate din SM UE) - luate în evidență de autorități. Diferența față de punctul 2 o reprezintă casele de marcat aflate în stocurile distribuitorilor și disponibile la vânzare
- au fost emise certificate NUI pentru 472.044 aparate - acestea sunt case vândute. Diferența față de punctul 3 sunt case de marcat vândute clienților, dar care așteaptă instalarea
- au fost instalate/fiscalizate 407.579 aparate de marcat electronice fiscale - în funcțiune la firme
Ministrul Finanțelor, Eugen Teodorovici, și ANAF au încercat să determine, prin declarații, comunicate și mesaje despre înăsprirea controalelor, firmele să accelereze procesul de achiziție a noilor echipamente, însă, pe măsură ce s-au echipat firmele care au fost dispuse să facă noua cheltuială mai rapid, a încetinit și ritmul achizițiilor, deși distribuitorii, conform datelor de mai sus, au pe stoc în jur de 70.000 de aparate, suficient pentru a acoperi câteva luni bune de cerere.
CITEȘTE ȘI DOCUMENT ANAF a pregătit un set amplu de măsuri pentru firme si populație - formulare mai puține, schimbări la Declarația Unică, dar și la insolvența firmelor, prevederi pentru firmele cu capital negativ și revizuirea modului de funcționare a ANAFPoate fi observată, însă, o reducere în ultimele luni a stocurilor la distribuitori și a numărului de case de marcat care așteaptă punerea în funcțiune. De exemplu, la începutul lunii martie, erau instalate aproape 310.000 de case de marcat cu jurnal electronic, în timp ce alte aproape 80.000 erau cumpărate de firme și se aflau în curs de instalare. Pe stocul firmelor de distribuție erau, la acel moment, circa 100.000 de noi case de marcat.
Potrivit unui document al Guvernului publicat recent, dar redactat folosind date din luna martie, autoritățile estimau "că este necesară înlocuirea unui număr de aproximativ 800.000 de aparate de marcat".
Obligația de dotare cu noile case de marcat a intrat în vigoare la 1 iunie 2018 pentru contribuabilii mari și mijlocii și de la 1 august 2018 pentru cei mici, dar, după ce autoritățile au constatat că foarte aproape de 1 iunie 2018 nu era niciun vânzător autorizat de astfel de echipamente, au amânat în primă fază cu 3 luni amenzile, apoi au introdus nerespectarea acestei obligații sub Legea prevenirii. Astfel, prin OUG nr. 44/ 2018, au fost acordate termene de grație de 3 luni în care nu s-au aplicat sancțiunile pentru nedotarea operatorilor economici cu noile aparate (până la 1 septembrie 2018 pentru contribuabilii mari și mijlocii, respectiv 1 noiembrie 2018 pentru contribuabilii mici).
Având în vedere că unii dintre operatorii economici din categoria contribuabililor mari și mijlocii nu și-au putut îndeplini obligația de a se dota cu noile aparate de marcat nici după expirarea termenelor de grație (întrucât, la sfârșitul lunii august 2018, nu erau disponibile pe piață soluții fiscale dedicate), la inițiativa Ministerului Finanțelor, contravenția pentru nedotarea la termen cu noile aparate de marcat a fost adăugată, prin HG 701/2018, în prevederile Legii prevenirii (HG nr. 33/2018).
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV ANAF va popri în conturile bancare doar sumele datorate și va ridica poprirea în timp real. Teodorovici: Introducem măsura în cel mai scurt timpAstfel, ANAF poate desfășura, inclusiv în prezent, în raport cu această contravenție, doar acțiuni de tip preventiv stimulativ și nu de sancționare de la prima abatere a operatorului economic.
Ministerul Finanțelor și ANAF au încercat anul acesta să sperie firmele cu anunțuri despre controale riguroase sau despre intensificarea controalelor, însă rezultatul acestor demersuri este unul redus, în contextul în car firmele știu că pentru nerespectarea acestei obligații se aplică Legea prevenirii. Adică, atunci când inspectorii Antifraudă constată că lipsesc noile case de marcat, acordă un termen de conformare, iar dacă atunci când revin, după acest termen, firma tot nu a cumpărat noul aparat fiscal, abia atunci pot aplica amenda.