Ordinul privind procedura de acordare a Certificatului de Situație de Urgență firmelor a căror activitate a fost afectată de epidemia de coronavirus a apărut în Monitorul Oficial, astfel că firmele vor putea solicita, online, documentul care le acordă posibilitatea să-și trimită angajații, sau o parte a acestora, în șomaj tehnic suportat de stat. Certificatul este de două tipuri, Albastru (Tip 1), pentru firmele care și-au sistat activitatea total sau parțial din cauza restricțiilor impuse de autorități, cum ar fi cele din sectorul hotelier sau restaurantele, în timp ce certificatul Galben (Tip 2) este pentru firmele care solicită facilitatea pentru că le-au scăzut încasările cu cel puțin 25% față de media din lunile ianuarie-februarie 2020. Ministerul Economiei are termen 5 zile să pregătească platforma online prin care vor fi obținute certificatele.
Cererea pentru eliberarea Certificatului pentru Situație de Urgență trebuie depusă exclusiv electronic, prin intermediul platformei http://prevenire.gov.ro/ iar eliberarea se va face automat, electronic, după validarea solicitării. un solicitant poate cere un singur tip de certificat de urgență, potrivit ordinului ministrului Economiei.
Date pe care le încarcă solicitantul în platforma online
28 noiembrie - Profit Financial.forum
- datele de indetificare
- declarație pe proprie răspundere a reprezentantului legal, care să ateste că documentele și informațiile sunt corecte și respectă cerințele pentru tipul de certificat solicitat. Dacă reprezentantul legal nu deține semnătură electronică, poate semna olograf, urmând ca toate documentele încărcate să fie semnate electronic de către reprezentantul legal desemnat în acest sens.
- solicitanții care nu sunt înregistrați la oficiul registrului comerțului, furnizează documentele de mai sus, dar și documente privind autorizarea activității
Certificatul este eliberat de către Ministerul Economiei doar pe perioada existenței stării de urgență.
În cadrul acțiunilor de control desfășurate ulterior de către autorități, acestea verifică și documentele care au stat la baza solicitării, potrivit ordinului.
"În termen de 5 zile de la publicarea în Monitorul Oficial a ordinului, Ministerul Economiei va asigura adaptarea și funcționarea platformei electronice http://prevenire.gov.ro/", potrivit ordinului publicat în Monitorul Oficial.
Guvernul a stabilit că, în timpul stării de urgență, pentru perioada suspendării contractului individual de muncă din inițiativa angajatorului, în cazul întreruperii temporare a activității, indemnizația de care beneficiază salariații să fie suportată din bugetul asigurărilor pentru șomaj. Nivelul indemnizației va fi de minimum 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat plătit din fondul de salarii, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut prevăzut de Legea nr. 6/2020 privind bugetul asigurărilor sociale de stat pe anul 2020 (care este de 5.429 lei).
De aceste prevederi urmează să beneficieze salariații angajatorilor care îndeplinesc una din următoarele condiții:
a) întrerup activitatea total sau parțial în baza deciziilor emise de autoritățile publice competente potrivit legii, pe perioada stării de urgență decretate și dețin Certificatul de situații de urgență emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, prevăzut la art. 12 din Decretul Președintelui României nr. 195/2020. Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri eliberează certificatul de situații de urgență conform metodologiei aprobată prin ordin.
b) reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19 și nu au capacitatea financiară de a achita plata tuturor salariilor angajaților lor. Angajatorii pot beneficia de plata indemnizației prevăzută pentru cel mult 75% dintre angajații care au contracte individuale de muncă.