ANAF va modifica actuala adeverință de venit eliberată persoanelor fizice, urmând ca în cerere și în adeverința eliberată ulterior să nu mai fie menționat scopul pentru care este solicitată, prevede un proiect de ordin de președinte pregătit de către Fisc. De asemenea, pentru persoanele fără venituri va fi introdus un model separat de adeverință, conform documentului analizat de Profit.ro.
Noul ordin va intra în vigoare la 90 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial.
Noul model de adeverință de venit
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Noul model de adeverință (pentru cei fără venituri)
Autoritățile publice centrale și locale eliberează, la solicitarea persoanelor fizice, certificate și adeverințe, pe baza documentelor deținute de acestea. Persoanele fizice solicită, în general, organelor fiscale fie adeverințe care să ateste veniturile realizate, fie adeverințe care să ateste că nu realizează venituri.
În prezent, la solicitarea persoanelor fizice, organul fiscal eliberează adeverința de venit. Modelul și conținutul formularelor “Cerere de eliberare a unei adeverințe de venit” și "Adeverință de venit" au fost aprobate prin ordin de președintge ANAF încă din 2016.
Cererea conține informații referitoare la datele de identificare ale contribuabilului, perioada fiscală, precum și motivul pentru care se solicită eliberarea adeverinței și se poate depune la registratura organului fiscal, prin poștă sau electronic, prin intermediul serviciului Spațiul Privat Virtual, disponibil pe site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală. În situația în care, cererea de eliberare a unei adeverințe de venit se transmite prin intermediul serviciului Spațiul Privat Virtual, contribuabilii trebuie să selecteze în aplicație, dintr-o listă predefinită (limitativă), motivul pentru care solicită eliberarea adeverinței de venit. Ca urmare, pentru a nu limita/condiționa utilizarea adeverinței considerăm necesară eliminarea obligației de a se menționa motivul pentru care se solicită acest document.
CITEȘTE ȘI DOCUMENT ANAF și AVR au pregătit o nouă procedură pentru e-Transport. Ordinul în prezent în vigoare urmează să fie abrogatPotrivit prevederilor legislației procedural - fiscale, se disting două categorii de persoane fizice care pot solicita eliberarea adeverințelor, respectiv:
- persoane fizice care sunt înregistrate fiscal (care au calitatea de contribuabil);
- persoane fizice care nu sunt înregistrate fiscal (care nu au calitatea de contribuabil).
Având în vedere existența acestor două categorii de persoane fizice, considerăm că este necesară diferențierea adeverințelor care se eliberează de organul fiscal și anume:
- contribuabililor persoane fizice să le fie eliberată adeverința de venit;
- persoanelor fizice care nu au calitatea de contribuabili să le fie eliberată o adeverință prin care să se ateste faptul că nu sunt înregistrate în evidențele fiscale.
Prin prezentul proiect de ordin, se propune aprobarea procedurii de eliberare a unor adeverințe de către organul fiscal central, în cazul persoanelor fizice, precum și a modelului și conținutului următoarelor formulare:
a) 231 "Cerere pentru eliberarea unei adeverințe" - formular care va fi utilizat de persoanele fizice care solicită eliberarea unei adeverințe/adeverințe de venit;
b) 232 "Adeverință de venit" - formular care atestă veniturile, existente în evidența fiscală, realizate de persoana fizică, în cursul unui an fiscal;
c) 233 ”Adeverință” - formular care atestă că persoana fizică nu figurează înregistrată în evidența fiscală.
Întrucât este necesară actualizarea aplicației informatice de emitere a adeverinței de venit, precum și dezvoltarea unor noi funcționalități, s-a convenit împreună cu Centrul Național pentru Informații Financiare ca proiectul de act normativ să intre în vigoare în termen de 90 de zile de la data publicării acestuia în Monitorul Oficial al României, Partea I.