Parlamentul a adoptat un proiect de lege care clarifică regimul fiscal aplicabil indemnizației de detașare transnațională. De asemenea, ANAF nu va putea reîncadra din urmă, pentru perioada 1 iulie 2015 - data intrării în vigoare a legii, sumele de această natură și nu va putea emite decizii de impunere. Sumele stabilite de ANAF și plătite de firme vor trebui restituite.
Proiectul de lege a fost inițiat de mai mulți parlamentari PNL la finalul lunii septembrie, fiind adoptat de Senat la finele lunii noiembrie. Pentru a intra în vigoare mai trebuie promulgat de șeful statului.
De ce este important: Profit.ro a scris în septembrie că, în doar trei luni, ANAF a stabilit firmelor care fac transport rutier de marfă sume suplimentare de plată de circa 300 de milioane de lei.
"Au existat interpretări diferite ale prevederilor referitoare la regimul fiscal aplicabil diurnei acordate șoferilor care efectuează transport în străinătate pe perioada detașării, ceea ce a condus la reîncadrarea acesteia ca venit asimilat salariilor. Am inițiat o propunere legislativă necesară pentru clarificarea expresă a regimului fiscal aplicabil indemnizației specific detașării transnaționale, pentru înlăturarea acestor interpretări diferite ale prevederilor legislației și pentru a reduce povara fiscală a șoferilor. Concret, inițiativa anulează și diferențele de obligații fiscale principale și/sau obligații accesorii, stabilite de ANAF, ca urmare a reîncadrării sumelor neachitate reprezentând indemnizația primită pe perioada delegării și detașării șoferilor, aferente perioadei 1 iulie 2015 și data intrării în vigoare a prezentei legi", au transmis parlamentarii PNL.
Proiectul vizează și aplicarea în viitor a unui regim fiscal diferențiat de cel în vigoare.
Astfel, conform formei finale a proiectului stabilite de deputați, nu sunt impozabile indemnizațiile și orice alte sume de aceeași natură, primite de salariați, potrivit legii, pe perioada delegării/detașării, după caz, în altă localitate, în țară și în străinătate, în interesul serviciului, în limita plafonului neimpozabil reglementat potrivit legii, precum și cele primite pentru acoperirea cheltuielilor de transport și cazare. Plafonul neimpozabil este stabilit astfel:
(i) în țară, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizație, prin hotărâre a Guvernului, pentru personalul autorităților și instituțiilor publice, în limita a 3 salarii de bază corespunzătoare locului de muncă ocupat;
(ii) în străinătate, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru diurnă, prin hotărâre a Guvernului, pentru personalul român trimis în străinătate pentru îndeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, în limita a 3 salarii de bază corespunzătoare locului de muncă ocupat. Plafonul aferent valorii a 3 salarii de bază corespunzătoare locului de muncă ocupat se calculează prin raportarea celor 3 salarii la numărul de zile lucrătoare din luna respectivă, iar rezultatul se multiplică cu numărul de zile din perioada de delegare/detașare/desfășurare a activității în altă localitate, în țară sau în străinătate.
Aceste sume nu se cuprind în baza de calcul al contribuției de asigurări sociale, contribuției de asigurări sociale de sănătate și a contribuției asiguratorii pentru muncă. Astfel, sunt venituri neimpozabile și nu se cuprind în baza de calcul al contribuțiilor sociale obligatorii sumele corespunzătoare cheltuielilor de transport și cazare, indiferent dacă acestea sunt sau nu incluse în remunerația din statul membru în care salariatul este detașat.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Ministerul Finanțelor nu vinde acțiunile Fondul Proprietatea. Rămâne acționar, așteaptă dividende și ar putea să se implice în conducerea FonduluiAstfel, deputații au stabilit anumite clarificări:
- ” (...) chiar dacă actualul nivel al diurnei pentru deplasările în țară, stabilit la nivel de HG este mic (30 de lei/zi) și înmulțit cu 2,5 nu ar putea depăși, la această dată, 3 salarii de bază corespunzătoare locului de muncă ocupat, apreciem că este foarte important să avem o regulă unică și predictibilă, tocmai pentru a preîntâmpina posibilele abuzuri privind acordarea diurnei în țară, în cazul în care nivelulstabilit acum în HG ar putea să fie majorat oricând, existând, de altfel, suficiente motive în acest sens și discuții avansate de mediul economic. În aceste condiții, este foarte important ca regula fiscală antiabuz să fie clară și să existe deja, pentru a asigura predictibilitate pentru angajatori.
- Precizarea clară a contextului în care aceste categorii de diurne au un regim fiscal unitar, de netaxare, respectiv în cazul desfășurării unor activități cu caracter temporar.
- Precizarea, la calculul plafonului, a faptului că nivelul celor 3 salarii de bază se determină prin raportare la salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat de salariat, prevăzut în contractul său de muncă”.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Companiile de stat Romgaz și Nuclearelectrica, vitale pentru alimentarea cu energie electrică și gaze naturale a României - iertate de obligația de a da 90% din profit ca dividende. Producătorul de gaze, amânat la plată de marii furnizoriSe propune ca, pentru perioada 1 iulie 2015 - data intrării în vigoare a legii -, să nu se reîncadreze sumele de această natură și să nu se emită decizii de impunere. Dacă, însă, până la data intrării în vigoare, contribuabilii au plătit sumele din deciziile de impunere, atunci aceștia au dreptul la restituirea acestor sume, la cerere în termenul de prescripție legal care se calculează de la data de 1 ianuarie 2022.
O altă prevedere stabilește că indemnizația specifică detașării transnaționale poate fi reîncadrată din punct de vedere fiscal de către organul fiscal, ca venit asimilat salariilor pentru care se datorează impozit pe venit și contribuții sociale obligatorii, numai ca urmare a constatărilor Inspecției Muncii. Aceeași Inspecție a Muncii, care, prin inspectoratele teritoriale de muncă, are obligația ca la cererea persoanelor interesate, să confirme încadrarea prestărilor de servicii ca fiind detașări transnaționale, indiferent dacă sunt efectuate în România sau în afara României.
Procedura de aplicare a prevederilor se va stabili prin ordin comun al ministrului muncii şi solidarităţii sociale şi al ministrului finanţelor, în termen de 60 de zile de la data publicării legii în Monitorul Oficial.