Firmele, microîntreprinderile sau persoanele fizice autorizate își vor putea deduce din impozitul pe profit sau pe venit, după caz, contravaloarea caselor de marcat achiziționate și puse în funcțiune, conform unui proiect de lege aprobat luni de Senat.
Poiectul va fi transmis acum spre dezbatere și vot final Camerei Deputaților.
De ce este important: După cum a relatat Profit.ro, preluarea online de către ANAF a datelor de la casele de marcat cu jurnal electronic va fi operațională abia peste un an. Abia recent ANAF a început consultări cu potențialii furnizori de echipamente și servicii IT pentru achiziția de servicii care să permită caselor de marcat să comunice online cu serverele Fiscului.
Este bine de știut: Firmele trebuie să aibă noile case de marcat funcționale de circa un an și jumătate, dar, după ce Guvernul a introdus această obligație fără ca pe piața să fie disponibile astfel de aparate de marcat, a acordat mai multe păsuiri. În prezent, nerespectarea obligației este încă sub incidența Legii prevenirii, astfel că firmele găsite fără noile case primesc un plan de conformare și nu direct amendă. În prezent, în Parlament a fost introdus un proiect de lege de către senatorul Eugen Teodorovici, fost ministru al Finanțelor, pentru scoaterea de sub incidența Legii prevenirii. Ministerul Finanțelor a prezentat anterior, în vara, un proiect de act normativ în acest scop, dar, în contextul instabilității politice, Teodorovici a depus la mijlocul lunii septembrie un proiect de lege cu aceleași prevederi în Senat.
Proiectul de lege aprobat de Senat a fost inițat de parlamentari USR, care arată că schimbarea caselor de marcat fiscale cu cele cu jurnal electronic ilustrează măsura în care haosul guvernează, de fapt, întregul sistem administrativ.
”Din anul 2017, când PSD a preluat guvernarea, au existat nu mai puțin de 4 modificări legislative, cu privire la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația agenților economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale. Iar asta fără a pune la socoteală hotărârile de guvern și ordinele de ministru care reglementează casele marcat. (...) În cazul de față, înlocuirea caselor de marcat fiscale cu unele cu jumal electronic a avut, cel mai probabil, drept scop îmbogățirea celor câteva firme care comercializează acele modele de case de marcat”, arată inițiatorii proiectului.
Potrivit acestora, printre factorii care au influențat nerespectarea calendarului de implementare se numără ambiguitățile din textul legii și personalul nepregătit în rândul angajaților statului care ar trebui să asiste firmele în a se conforma reglementărilor în vigoare.
De asemenea, mai arată ințiatorii, atât timp cât statul român nu este în stare să elaboreze norme predictibile, care să fie în beneficiul mediului de afaceri, atunci trebuie măcar să acorde companiilor posibilitatea de a-și scădea cheltuielile (pe care, din nou, statul o impune) din impozitul pe care trebuie să-l achite.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Guvernul ia în calcul angajarea răspunderii în Parlament pentru modificarea OUG 114. "Este un act normativ criminal, gazul și energia electrică sunt la preț aproape dublu față de cel din Germania."Astfel proiectul de lege permite operatorilor economici, plătitori de impozit pe profit sau de impozit pe veniturile microîntreprinderilor, să deducă contravaloarea caselor de marcat achiziționate și puse în funcțiune din impozitul datorat (fie din impozitul pe profit, fie din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor).
Totodată, operatorii economici, persoane fizice, vor putea deduce contravaloarea caselor de marcat achiziționate și puse în funcțiune din impozitul pe venit datorat.
TOATE PREVEDEREILE PROIECTULUI DE LEGE POT FI CONSULTATE AICI