Premierul Ludovic Orban a acuzat ”paralizia, delăsarea și incapacitatea” instituțiilor publice în cazul navei răsturnate duminică, 24 noiembrie, în Portul Midia, care transporta 14.000 de oi. Dintre acestea, au fost scoase în viață din navă doar 254 de animale. Atitudinea autorităților nu este însă singulară, având în vedere că, înaintea accidentului, senatorii din comisia pentru agricultură și industrie alimentară au propus respingerea proiectului de lege inițiat, ca parlamentari, de ministrul Agriculturii, Adrian Oros, și ministrul Finanțelor, Florin Cîțu, care propun ca fiecare export de animale vii să fie însoțit de un medic veterinar.
O navă care transporta 14.000 de oi și la bordul căreia se aflau 22 de marinari s-a răsturnat, duminică, în Portul Midia. Persoanele aflate pe navă au fost salvate, în schimb doar 254 de oi de pe navă au fost scoase din navă în urma operațiunilor desfășurate de autorități. Premierul Ludovic Orban le-a cerut, joi, miniștrilor de Interne și Transporturi să îi demită pe cei care nu și-au făcut datoria, arătând că în prezent situația este deja ”o bombă ecologică”.
Acesta a arătat că trebuie declanșată și o anchetă cu privire la intervenția autorităților.
Imagini de la locul accidentului pot fi văzute în GALERIA FOTO
Atitudinea delăsătoare a autorităților publice față de soarta unor animale nu este însă singulară în statul român, ci poate fi întâlnită inclusiv la nivelul Parlamentului.
Profit.ro a relatat că, în septembrie, la reluarea activității parlamentare, deputatul PNL Adrian Nechita, ajuns acum ministru al Agriculturii, și senatorul Florin Cîțu, actualul ministru al Finanțelor, au depus la Parlament un proiect de lege care prevede că transporturile de animale vii de lungă durată către țări din afara Uniunii Europene vor trebui asistate de un medic veterinar pe durata întregii călătorii.
Actualii miniștrii arătau că România este, în momentul actual, cel mai mare exportator de animale vii din Uniunea Europeană și cel mai mare exportator de oi vii din lume, dar anchete ale organizațiilor internaționale non-guvernamentale, cu privire la exporturile de animale vii care pleacă din România, au constatat că unele transporturi sunt improprii, în condiții și cu mijloace de transport necorespunzătoare. Legislația națională nu prevede respectarea normelor europene în domeniu și la exporturile către țări din afara Uniunii Europene (UE).
”Odată ieșite din spațiul comunitar european, firmele reclamă imposibilitatea legală de a mai controla situația sanitar-veterinară a animalelor. Prezența unui medic veterinar pe un transport internațional, în afara spațiului UE, este imposibilă în lipsa unei justificări legale. Astfel, se oferă posibilitatea exportatorilor de animale vii de a justifica prezența unui medic veterinar pe transporturile către țări terțe UE”, subliniază membrii Guvernului.
Florin Cîțu este inițiatorul și proiectului de lege prin care animalele de serviciu, precum câinii sau caii, care au aparținut instituțiilor publice nu vor mai fi eutanasiate în lipsa unei persoane care să le adopte, așa cum se întâmplă în prezent, ci vor sta "la pensie" până la finalul vieții, interval în care vor avea drept la hrană și îngrijire, inclusiv la tratament veterinar.
CITEȘTE ȘI Guvernul a aprobat proiectul de lege pentru cumpărarea a încă 5 avioane F16. Date anterioare Profit.ro: Statul a pregătit peste un sfert de miliard de euro în acest scopAjunsă în dezbaterea Senatului, inițiativa legislativă a primit avize favorabile de la Comisia juridică și de la cea pentru afaceri europene, respectiv avzie negative de la Comisia economică, industrii și servicii, cât și de la Consiliul Economic și Social, care reunește patronatele, sindicatele și societatea civilă. Soarta proiectului depindea însă în mare parte de Comisia pentru agricultură, industrie alimentară și dezvoltare rurală, care a fost responsbilă cu întocmirea raportului pentru adoptarea sau respingerea proiectului în plenul Senatului.
Chiar cu mai puțin de două săptămâni înaintea accidentului tragic din Portul Midia, Comisia pentru agricultură, industrie alimentară și dezvoltare rurală, a cărei componență poate fi consultată AICI, a decis să propună plenului Senatului respingerea proiectului de lege.
Contrar a ceea ce suțin autorii proiectului, majoritatea membrilor comisiei, care au votat raportul, susțin că: ”Statele membre ale Uniunii Europene nu au în legislația națională acte normative care să prevadă că un medic veterinar trebuie sa asiste transporturile de animale vii destinate exportului către tări terțe”.
În ciuda acestei afirmații, reprezentanții Animals International au fost chemați joi în Parlamentul European pentru a prezenta situația din Portul Midia, mulți dintre parlamentarii europeni afirmând că Uniunea Europeană trebuie să interzică exportul de animale vii.
CITEȘTE ȘI Promisiune de la Guvern: Punctul de amendă ar putea să nu mai fie calculat în raport cu salariul minimUn alt argument, invocat și în avizul negativ al CES, este că ”toate costurile legate de deplasările tur și retur ale medicilor veterinari și ai tehnicienilor veterinari intră în sarcina, exportatorilor, crescând foarte mult cheltuielile celor care doresc să exporte animale vii”.
Mai mult, Comisia pentru agricultură și industrie alimentară suține că ”majoritatea prevederilor din prezenta propunere legislativă sunt cuprinse în legislația în vigoare”.
Din cauza faptului că, timp de două săptămâni, parlamentarii practic nu au lucrat fiind implicați în campania electorală pentru prezidențiale, proiectul de lege nu a mai apucat însă să fie discutat și votat în plenul Senatului, așa că a fost adoptat tacit, ca urmare a depășirii termenului de dezbatere, și a fost transmis Camerei Deputaților, care va decide acum dacă îl aprobă sau nu.