Consiliul Fiscal avertizează: Modificările propuse de Guvern asupra Codului fiscal ar genera anul viitor o pierdere de venituri de 5,2 miliarde lei. Riscurile sunt neobișnuit de mari

Consiliul Fiscal avertizează: Modificările propuse de Guvern asupra Codului fiscal ar genera anul viitor o pierdere de venituri de 5,2 miliarde lei. Riscurile sunt neobișnuit de mari
scris 3 nov 2017

Modificările propuse de Guvern asupra Codului fiscal ar genera anul viitor o pierdere de venituri la nivelul bugetului consolidat de 5,2 miliarde lei (0,6% din PIB), iar  o limitare a transferurilor către Pilonul II de pensii din contribuția de asigurări sociale ar avea un cost asociat pe termen lung prin diminuarea substanțială a sumelor acumulate în conturile de pensii administrate privat, apreciază Consiliul Fiscal.

În opinia acestuia, riscurile aferente evaluării de impact a măsurilor sunt neobișnuit de mari, în condițiile în care ipoteza de lucru este că angajatorii din sectorul privat vor majora salariile cu cel puțin 20% peste nivelul care ar fi prevalat în lipsa promovării pachetului legislativ și care ar fi consemnat oricum o creștere semnificativă a salariului brut relativ la anul curent.

Urmărește-ne și pe Google News

"Este lesne de imaginat o situație în care, în lipsa unei obligații explicite în acest sens, angajatorul alege să nu majoreze salariul brut al angajatului într-un cuantum suficient pentru a evita un impact la nivelul salariului net avut în vedere pentru anul viitor înainte de promovarea actului normativ în chestiune – el poate de exemplu alege să majoreze salariul brut în 2018 cu doar 19,9%, asigurând astfel neutralitatea măsurilor propuse la nivelul salariului net în raport cu anul 2017, fără însă a mai opera creșterile salariale pe care le-ar fi implicat scenariul de bază, ori, chiar dacă improbabil, poate majora salariul brut într-un cuantum insuficient pentru a evita o reducere a salariului net. Ultima evoluție apare drept improbabilă în condițiile unei piețe a muncii tensionate, însă nu este în niciun caz imposibilă, mai ales în condițiile în care gradul de tensionare a pieței muncii este diferit atât la nivel de ramuri, cât și în profil teritorial. În esență, o creștere a salariului brut inferioară cu un punct procentual celei presupuse de ipoteza calculului de impact al MFP ar genera o pierdere de venituri mai mare cu circa 0,1% din PIB decât cea estimată.

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum

Mai mult, un calcul simplu relevă faptul că reducerea cotei de impozit pe venit de la 16% la 10% concomitent cu mutarea contribuțiilor sociale în sarcina angajatului (cu un rest de 2,25% la angajator sub forma contribuției asiguratorii pentru muncă) și reducerea nivelului agregat al acestora cu 2 pp nu contribuie decât de o manieră absolut marginală la reducerea poverii fiscale asupra muncii salariate, cel puțin la nivelul salariului mediu (neafectat de majorările de deduceri fiscale), în condițiile în care salariul brut ar crește cu 19,9% astfel încât salariul net să rămână nemodificat față de scenariul de bază (ori față de nivelul inițial); modificarea survine însă în ceea ce privește compoziția veniturilor din impozitarea muncii, crescând puternic ponderea celor din contribuții sociale în defavoarea celor din impozitul pe venit", arată Consiliul.

Ședința extraordinară de guvern de astăzi pentru schimbarea Codului Fiscal a fost amânată.

Conform informațiilor Profit.ro, ședința a fost amânată pentru luni, cu argumentul că "nu au fost primite toate avizele pentru proiectul de modificare a Codului", precum aprobarea Consiliului Legislativ.

Abonament sau asigurare medicală? Dar dacă nu trebuie să alegi? Amândouă pot fi acum deduse din impozit CITEȘTE ȘI Abonament sau asigurare medicală? Dar dacă nu trebuie să alegi? Amândouă pot fi acum deduse din impozit

Este însă posibil și ca textul pregătit spre aprobare să fie modificat în acest interval.

Atenția asupra Guvernului era foarte mare astăzi, în așteptarea unei decizii, în condițiile în care atât sindicatele, cât și marile organizații ale oamenilor de afaceri au criticat puternic modificările pregătite. Lideri ai confederațiilor sindicale au amenințat și cu grevă.

Kasparov vine în premieră în România. Detalii AICI

Ieri seara, premierul Mihai Tudose a convocat pentru astăzi o ședință extraordinară de guvern, el anunțându-i anterior pe oamenii de afaceri că vrea să adopte modificările Codului Fiscal pe 3 noiembrie.În urmă cu o săptămână, oamenii de afaceri venți la consultări cu Guvernul au fost informați că intenția miniștrilor este de a aproba modificarea Codului Fiscal pe 3 noiembrie.

Modificările pregătite, care includ transferul contribuțiilor către angajați, impozit pe cifra de afaceri pentru mai multe firme, dar și deduceri pentru anumite familii cu venituri reduse, reducerea impozitului pe venit și majorarea salariului minim brut, au fost prezentate de Profit.ro AICI și AICI.

Decizie CJUE : Fiscul român, bun de plată pentru firmele cărora le-a refuzat drept de deducere TVA din tranzacții cu furnizori inactivi sau cu cod de TVA anulat CITEȘTE ȘI Decizie CJUE : Fiscul român, bun de plată pentru firmele cărora le-a refuzat drept de deducere TVA din tranzacții cu furnizori inactivi sau cu cod de TVA anulat

Ieri, președintele Klaus Iohannis a cerut Guvernului să renunțe la transferul contribuțiilor sociale la angajat, apreciind că acesta, acompaniat de introducerea "taxei de solidaritate" (redenumită "contribuție asigurătoare pentru muncă”), va genera o bulversare fiscală și nu va genera, în cel mai bun caz, creșterea salariilor decât, de exemplu, cu 3 lei în cazul unui salariu de 2.335 lei, în realitate urmând însă să fie sectoare întregi în care salariile vor scădea, iar pensia actualilor angajați va fi afectată.

În replică, liderul PSD, Liviu Dragnea, și premierul Mihai Tudose au susținut din nou că trecerea contribuțiilor sociale de la angajator la angajat nu va genera reduceri de salarii ci, dimpotrivă, "este pentru prima dată când se măresc salariile într-un mod serios pentru toată lumea".

viewscnt
Afla mai multe despre
tudose
cod fiscal
contributii