Cîțu: eFacturare va fi lansat pe 15 septembrie în teste, iar de la 1 octombrie va fi operațional pentru facturile emise între firme și instituții de stat

Cîțu: eFacturare va fi lansat pe 15 septembrie în teste, iar de la 1 octombrie va fi operațional pentru facturile emise între firme și instituții de stat
scris 8 sep 2021

Sistemul e-Facturare va fi lansat pe 15 septembrie în teste, a anunțat premerul Florin Cîțu, urmând ca de la 1 octombrie să fie operațional pentru facturile emise în relația dintre firme și instituții de stat (B2G - business to government). O dezvoltare ulterioară a acestui sistem va viza și facturile emise între firme (B2B - business to business). Potrivit premierului, dezvoltarea sistemului eFactură va avea loc la finalul anului.

Ministerul Finanțelor, prin Centrul Național pentru Informații Financiare (CNIF), implementează, în cadrul unui program pilot, un sistem de facturare electronică ce va permite încărcarea, stocarea și descărcarea facturilor emise de agenții economici în relație cu instituțiile publice, pentru operaționalizarea cadrului normativ prevăzut de Directiva 2014/55/UE privind facturarea electronică în domeniul achizițiilor publice.

Urmărește-ne și pe Google News

"În această lună intrăm cu proiectul. Înțeleg că avem un demo care să poată fi prezentat publicului și înțeleg că pașii următori sunt cam așa: cam pe 15 septembrie să intrăm cu programul în producție, dar să fie în test și să îl avem de la 1 octombrie live. Urmează PNRR. Acolo avem resurse importante pentru digitalizarea ANAF și e important ca echipa care lucrează azi aici pe eFacturare deja să se pregătească pentru a implementa sistemele pe care dumneavoastră le-ati propus. Vin resurse, vor fi fi bani în avans. Cred că partea de fiscalitate, digitalizare, este prioritate zero. Nu umblăm la taxe, nu vrem să facem nimic pe zona asta. Toate celelalte lucruri nu-s atât de prioritare. Digitalizarea, dacă reușim în această guvernare să digitalizăm 100% modul în care agenții economici și cetățenii lucrează cu administrația fiscală, veți vedea că rezultatele vor fi, pe de o parte aprecierea cetățenilor, pe de altă parte reducerea evaziunii fiscale. Am tot spus despre beneficiile eFacturare, însă din punctul meu de vedere sunt două: evaziunea fiscală și ușurința cu care agenții economici lucrează cu statul român. Să eliminăm odată acea imagine cu dosare și relația să fie mult mai simplă. Deja avem și SAF-T, un sistem de audit preliminar făcut la distanță, deci lucrurile se mișcă, dar trebuie să accelerăm. Ca să înțeleagă toată lumea, pe intrăm în teste, pentru B2G, iar de la 1 octombrie intrăm live. După care urmează dezvoltarea sistemului de la finalul anului", a spus Cîțu, prezent la o ședință de lucru pentru implementarea proiectului eFactură.

Polițiștii și procurorii vor avea acces la registrul conturilor bancare al ANAF CITEȘTE ȘI Polițiștii și procurorii vor avea acces la registrul conturilor bancare al ANAF

Introducerea sistemului eFactura începând din septembrie, în regim pilot în raporturile dintre firme și instituții de stat, a fost anunțată în mai multe rânduri de către Florin Cîțu, în prezent premier, dar anterior și ministru al Finanțelor, precum și de către noul ministru al Finanțelor, Dan Vilceanu, un apropiat al lui Cîțu.

Centrul Național pentru Informații Financiare (CNIF) este o structură separată, în subordinea Ministerului Finanțelor, care administrează sistemul IT al Finanțelor și ANAF și se ocupă de dezvoltarea de proiecte precum eFactura în ce privește platforma hardware și cea software. eFactura este un sistem de facturare electronică unic, care interpune administrația în procesul de emitere/transmitere și primire/arhivare a documentului fiscal primar (factura).

Proiectul „E-factura – sistem obligatoriu de facturare electronică“ a fost demarat în luna martie 2020 de către Ministerul Finanțelor și ANAF, în vederea eficientizării colectării impozitelor și taxelor, vizând în principal îmbunătățirea și consolidarea gradului de colectare a TVA și prevenirea/combaterea evaziunii fiscale. Decizia de dezvoltare a proiectului de facturare electronică în România a fost luată după analizarea modului în care Italia a aplicat facturarea electronică generalizată atât pe relația Business to Goverment (B2G), cât și pe relația Business to Business (B2B) și presupune etape de proces care să permită comensurarea efectelor asupra mediului economic și gestionarea eficientă a datelor recepționate.

România a adoptat în data de 8 septembrie 2020 Legea nr. 199/2020 privind facturarea electronică în domeniul achizițiilor publice, lege care a transpus în legislația națională Directiva 2014/55/EU privind facturarea electronică în domeniul achizițiilor publice.

Ministerul Finanțelor consultă piața pentru retehnologizarea sistemului eFactură

Ministerul Finanțelor a postat un anunț de consultare a pieței pentru platforma informatică hardware și software pentru sistemele informatice „Case de marcat” și „eFactura”. În urma consultării, Finanțele ar urma să organizeze o licitație pentru servicii de dezvoltare a celor două sisteme informatice existente.

Platforma informatică va contribui la atingerea următoarelor obiective:

1. asigurarea infrastructurii hardware și software pentru retehnologizarea sistemului informatic „Case de marcat”;

2. asigurarea resurselor hardware și software pentru retehnologizarea sistemului informatic „eFactura”.

În urma consultării pieței, Finanțele vor să obțină informații/recomandări cât mai relevante cu privire la potențialele îmbunătățiri în ce privește soluțiile tehnice, dar și oferte indicative de preț.

Faza de consultare este estimată să se încheie pe 17 septembrie.

viewscnt
Afla mai multe despre
ministerul finantelor
efactura
cnif
florin citu
dan vilceanu
anaf
factura electronica
efacturare