Ministerul Finanțelor nu intenționează să scoată prea curând de sub incidența Legii prevenirii nerespectarea de către firme a obligației de a fi dotate cu noile modele de case de marcat cu jurnal electronic, potrivit surselor Profit.ro, chiar dacă recent a repus în dezbatere publică un proiect de hotărâre de guvern în acest sens. Planul este să amâne decizia înspre finalul anului, poate chiar la începutul anului următor, moment la care ar urma să fie finalizată și conectarea aparatelor fiscale online cu ANAF. Trebuie menționat că autoritățile și reprezentanții industriei consideră că marea majoritate a celor care aveau obligația de a-și instala noile case de marcat au făcut-o deja.
Astfel, ANAF, atunci când va găsi o firmă care nu-și respectă această obligație, va emite un plan de conformare și abia ulterior, dacă firma nu remediază situația, va trece la sancțiuni, respectiv amendă de la 8.000 lei la 10.000 lei, precum și suspendarea activității operatorului economic la unitatea de vânzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor și confiscarea sumelor nejustificate.
Scoaterea obligației de sub incidența Legii prevenirii ar însemna că ANAF va aplica sancțiunile la momentul la care găsește neregula.
Aceasta este a treia inițiativă de a scoate de sub incidența Legii prevenirii nerespectarea obligației de dotare cu noile aparate fiscale. Pe lângă un proiect din ianuarie, Ministerul Finanțelor a publicat și în iulie anul trecut un proiect de hotărâre, dar care nu a mai fost adoptat de Guvern. Diferența proiectului din iulie anul trecut este că nu prevedea un termen suplimentar, după publicarea în Monitorul Oficial, pentru intrarea în vigoare a modificării.
Finanțele au anunțat calendarul conectării caselor de marcat cu ANAF
Până la 31 septembrie vor fi conectate la serverele ANAF circa 50.000 de terminale instalate de marile companii, iar la finalul lunii ianuarie se vor colecta datele în timp real de la un total de circa 550.000 de case de marcat.
Stadiul implementării la zi a aparatelor de marcat noi la firme
- 622.855 înregistrate în sistemul informativ al ANAF - totalul caselor de marcat produse și importante în România, din care
- 571.204 cu identificator fiscal atribuit, vândute de distribuitori și producători către clienții finali (inclusiv aparate cumpărate de firme, dar încă neinstalate)
- 540.236 în funcțiune la contribuabili.
- 571.204 cu identificator fiscal atribuit, vândute de distribuitori și producători către clienții finali (inclusiv aparate cumpărate de firme, dar încă neinstalate)
Firmele trebuie să-și ia noile case de marcat cu jurnal electronic
Obligația de dotare cu noile case de marcat a intrat în vigoare la 1 iunie 2018 pentru contribuabilii mari și mijlocii și de la 1 august 2018 pentru cei mici, dar, după ce autoritățile au constatat că foarte aproape de 1 iunie 2018 nu era niciun vânzător autorizat de astfel de echipamente, au amânat în primă fază cu 3 luni amenzile, apoi au introdus nerespectarea acestei obligații sub Legea prevenirii, situație în care se află și în prezent.
Astfel, prin OUG nr. 44/ 2018, au fost acordate termene de grație de 3 luni în care nu s-au aplicat sancțiunile pentru nedotarea operatorilor economici cu noile aparate (până la 1 septembrie 2018 pentru contribuabilii mari și mijlocii, respectiv 1 noiembrie 2018 pentru contribuabilii mici). Având în vedere că unii dintre operatorii economici din categoria contribuabililor mari și mijlocii nu și-au putut îndeplini obligația de a se dota cu noile aparate de marcat nici după expirarea termenelor de grație (întrucât, la sfârșitul lunii august 2018, nu erau disponibile pe piață soluții fiscale dedicate), la inițiativa Ministerului Finanțelor, contravenția pentru nedotarea la termen cu noile aparate de marcat a fost adăugată, prin HG 701/2018, în prevederile Legii prevenirii (HG nr. 33/2018).
ANAF poate desfășura, inclusiv în prezent, în raport cu această contravenție, doar acțiuni de tip preventiv stimulativ și nu de sancționare de la prima abatere a operatorului economic.
Ministerul Finanțelor și ANAF au încercat ân 2019 să sperie firmele cu anunțuri despre controale riguroase sau despre intensificarea controalelor, însă rezultatul acestor demersuri a fost unul redus, în contextul în care firmele știau că pentru nerespectarea acestei obligații se aplică Legea prevenirii. Adică, atunci când inspectorii Antifraudă constată că lipsesc noile case de marcat, acordă un termen de conformare, iar dacă atunci când revin, după acest termen, firma tot nu a cumpărat noul aparat fiscal, abia atunci pot aplica amenda.