Inspectorii Antifraudă au dat în ultimele luni în jur de 300 de avertismente, însoțite de planuri de conformare, firmelor care nu au respectat obligația de a se dota cu noile case de marcat, cu jurnal electronic. Nerespectarea acestei obligații se află temporar sub incidența Legii prevenirii, iar direcția de acțiune pentru inspectorii Antifraudă a fost să evite amenzile, întrucât la Ministerul Finanțelor și la ANAF se știe că firmele au încă dificultăți să-și procure noile aparate. Dacă inspectorii Antifraudă constată că o firmă a făcut toate demersurile dar nu a cumpărat casa de marcat cu jurnal electronic din motive independente de voința acesteia, nu este sancționat nici măcar cu avertisment.
Este important: Antifrauda a evitat să dea amenzi în ce privește folosirea noilor tipuri de case de marcat, obligatorii de la 1 iunie 2018, dar au sancționat, la fel ca în trecut, alte încălcări ale legislației privind casele de marcat, inclusiv nerespectarea obligației de a emite bonul fiscal.
Firmele trebuie să țintă cont că nerespectarea obligației de a avea case de marcat cu jurnal electronic este doar temporar sub incidența Legii prevenirii, ceea ce înseamnă că în viitor această protecție va fi retrasă, cel mai probabil în câteva luni, în momentul în care autoritățile consideră că un număr suficient de mare de firme are noile case instalate, iar în piață sunt disponibile suficiente aparate, astfel încât cei care doresc le pot procura fără probleme.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Mesajul Finanțelor a fost constant în ultimele luni că autoritățile de control, în special inspectorii Antifraudă, nu vor da amenzi agresiv, ci vor analiza situația firmei, în special dacă aceasta a comandat deja o casă de marcat sau a încercat să găsească una la distribuitori, mai ales că nerespectarea obligației de a avea un astfel de echipament a fost introdusă sub incidența Legii prevenirii.
Potrivit datelor Finanțelor, 275.400 de case de marcat au fost instalate până în prezent la firme, dar numărul total, incluzând și pe cele care se află în curs de instalare sau în stocurile distribuitorilor, se ridică la 466.000. Blocajul, există, astfel, la firmele care trebuie să instaleze casele de marcat, întrucât acestea nu dispun nici pe departe de suficient personal pregătit adecvat pentru a face față cererii.
Recent, Ministerul Finanțelor a estimat că dotarea firmelor cu noile case de marcat, circa 700.000-750.000 de aparate, va fi încheiată până la mijlocul acestui an, urmând ca ulterior autoritățile să treacă la conectarea online a acestora cu serverele ANAF.
“Estimăm că procesul de dotare a contribuabililor - să ajungă la circa 700.000-750.000 de aparate instalate - se va încheia la mijlocul acestui an. Referitor la conectare, apreciez că în a doua parte a acestui an vom putea face și acest lucru”, a declarat Doru Dudaș, șef al Direcției legislație Cod de procedură fiscală din Ministerul Finanțelor.
CITEȘTE ȘI CONFIRMARE Finanțele vin în trei etape cu modificările ample vizând firmele, datoriile istorice la stat și ANAF, măsuri prezentate de Profit.ro în ianuarieEste important de menționat că noile case de marcat ar trebui să comunice online cu Fiscul, însă Centrului Național pentru Informații Financiare (CNIF), cel care administrează infrastructura IT a ANAF și Ministerului Finanțelor, nu are, în prezent, capacitățile tehnice necesare pentru acest lucru.
În prezent, pentru casele de marcat cu jurnal electronic deja instalate, datele extrase din aparatele de marcat instalate se transmit lunar, electronic, prin declarație inteligentă pusă deja la dispoziția operatorilor economici (A 4200).
Despre situația critică a infrastructurii IT a ANAF, Profit.ro a scris aici. Fiscul și Ministerul Finanțelor funcționează pe o infrastructură IT compusă din peste 1.900 de servere achiziționate în perioada 1998-2017, încărcate în prezent la 99,9% din capacitate, potrivit unui document analizat de Profit.ro. Platforma IT are un grad de uzură fizică și morală avansată, cu tehnologii vechi și capacități foarte reduse față de necesități. În plus, acum sunt utilizate de către Finanțe și instituțiile din subordine, preponderent ANAF, circa 500 de aplicații, dezvoltate în timp fără nicio strategie, în diversele tehnologii hardware și software disponibile la momentul respectiv.
Potrivit legislației în vigoare, firmele mari și mijlocii ar fi trebuit să aibă noile case de marcat de la 1 iunie 2018, iar cele mici de la 1 august 2018. La finele lunii mai, Guvernul a acordat un termen de grație de trei luni în ce privește amenzile pentru nerespectarea acestei obligații. Astfel, amenzi ar fi urmat să fie aplicate de la 1 septembrie 2018 pentru firmele mari și mijlocii și de la 1 noiembrie 2018 pentru cele mici.
CITEȘTE ȘI Dragoș Petrescu, HORA: Propunem ca bacșișul să fie evidențiat separat pe bonul fiscal, dar fără să se supună cotei de TVAÎntrucât procesul decurge greoi, inclusiv din vina autorităților, Guvernul a introdus temporar în Legea prevenirii nerespectarea acestei obligații. Firma nu mai este astfel amendată direct, ci primește un plan de conformare, un nou răgaz în care să-și procure noua casă. Abia ulterior, dacă nu a respectat nici planul de conformare, este amendată. Autoritățile au refuzat să precizeze când ar putea fi exclusă nerespectarea acestei obligații de sub incidența Legii prevenirii.
Cum se desfășoară controalele Antifraudă pe noile case
Pentru asigurarea, pe parcursul periodei de implementare, a unei coordonări unitare a acțiunilor desfășurate de instituțiile implicate, Ministerul Finanțelor a dispus ca eventualele acțiuni de control tematic privind respectarea termenelor de dotare cu aparate de marcat cu jurnal electronic, să se realizeze cu informarea prealabilă a Ministerului, în baza unei proceduri care trebuie să respecte următoarele repere metodologice:
- în situația în care organele de control derulează aceste acțiuni de tip preventiv și constată situații în care contribuabilul a realizat toate demersurile pe care le-a avut la dispoziție, iar achiziția aparatului de marcat nu a putut fi realizată din motive independente de voința acestuia, potrivit legii, contribuabilul aflat în această situație, nu poate fi sancționat nici măcar cu avertisment (exemplu de astfel de situații: prototipul (modelul) de aparat de marcat specific unei anumite activități economice, nu este disponibil pe piață; termenul stabilit de distribuitor (furnizor) prin contractul încheiat cu utilizatorul, este ulterior datei controlului realizat; alte situații asemănătoare).
Organele de control practică această abordare deoarece aplicarea unei sancțiuni contravenționale presupune existența unei vinovății a contribuabilului ori dacă aceasta nu există, nu poate fi aplicată nicio sancțiune, nici măcar avertismentul, aplicarea în acest mod a prevederilor legale referitoare la sancțiunile contravenționale în situația lipsei vinovăției, pe de o parte, și aplicarea pe de altă parte a avertismentului, în situația în care există vinovăție, dar este vorba de prima abatere, nu se raportează ca perioadă de aplicare la data de 1 noiembrie 2018, aceeași abordare fiind aplicabilă și ulterior acestei date, întotdeauna când situația de fapt este cea descrisă anterior, respectiv nu există vinovăție, sau există vinovăție, dar este prima abatere a contribuabilului. - în situația în care organele de control constată că un contribuabil este în culpă, acestea vor analiza situația de fapt a comerciantului, pot constata, de la caz la caz, cel puțin următoarele situații și pot proceda în consecință astfel:
- este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic, dar acesta nu este fiscalizat și instalat, situație în care organul de control aplică avertismentul și stabilește un termen de instalare foarte scurt;
- nu este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic, dar există pe piață aparate corespunzătoare activității acestuia, situație în care organul de control aplică avertismentul și stabilește un termen scurt de dotare.
Potrivit Legii prevenirii, în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data expirării termenului de dotare stabilit prin planul de remediere, autoritatea/instituția publică cu atribuții de control are obligația să reia controlul, iar în situația în care se constată neîndeplinirea obligațiilor legale în termenul acordat, se aplică sancțiunile prevăzute de OUG nr.28/1999.