Bugetul statului pierde anual sume care pot ajunge și la 10 miliarde de euro din taxe necolectate, iar pe termen lung autoritățile trebuie să îmbunătățească strângerea taxelor pentru a nu fi nevoite să le majoreze, caz în care ar fi afectați tot cei care sunt corecți și în prezent. În contextul în care România este penultima în UE la ponderea taxelor colectate în PIB, pe termen lung devine aproape imposibilă susținerea cheltuielilor cu salarii, pensii, sănătate și alte servicii, avertizează Dan Bădin, partener coordonator Servicii fiscale și juridice, Deloitte România.
"În general, Fiscul știe poteca spre cei care își declară și își plătesc taxele și se întoarce tot către ei să încerce să ia mai mult. Ariile clare de evaziune, iar asta este o întrebare majoră, nu sunt cunoscute de avem în continuare o creștere a GAP-ului de TVA? Chiar așa, nu le cunoaște Fiscul și nu știe unde să se ducă după ele? Asta arată că nu poate, iar atunci întrebarea este de ce nu poate, ori că nu vrea, caz în care intrăm într-o altă discuție. Eu sper că dacă trebuie să fie una dintre ele, este mai degrabă că nu poate și va îmbunătăți", spune consultantul.
Potrivit acestuia, faptul că autoritățile nu reușesc să colecteze decât foarte puțin la nivelul actual al taxelor din cauza ineficienței, ridică riscul ca pe viitor să apeleze la o majorare a acestora. Într-un astfel de caz, ar fi afectate imediat tot persoanele și firmele care își plătesc și acum taxele corect.
"Consider că, ținând cont de faptul că România este pe penultimul loc în UE în ce privește ponderea în PIB a taxelor colectate la buget, pe la 25-26%, față de media UE de aproape 40%, ne este aproape imposibil să susținem creșteri de salarii, creșteri de pensii, investiții, servicii de sănătate și educație competitive și altele. Cred că ne apropiem, ca țară, de un minim, iar pe termen lung cred că ponderea taxelor în PIB trebuie să crească. Evident, există și discuția modului în care statul cheltuiește banii, dar nu intrăm acum în asta. Sunt două modalități de a crește ponderea taxelor în PIB, una este îmbunătățirea colectării, iar cea de a doua este majorarea taxelor. Pentru mine, ca om dar și ca firmă, m-ar interesa ca această creștere să vină dintr-o încasare în zonele în care nu se colectează acum. Ar fi încurajat un mediu de afaceri sănătos și am avea și bani pentru cheltuielile publice", a explicat Dan Bădin.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ PSD nu și-a putut impune la votul final amendamentele la Legea offshore. Proiectul a fost retrimis la comisii pentru noi dezbateriAcesta a prezentat ca exemplu cifrele recente referitoare la suma necolectată de stat la TVA, aproximativ 6 miliarde de euro la nivelul anului 2016, cele mai recente date disponibile din partea Comisiei Europene.
"Dacă ar fi fost cheltuiți acești 6 miliarde de euro, iar asta e pe un an ... dar putem adăuga în fiecare an câte 6 miliarde de euro, iar asta este numai din TVA. Mai sunt și alte taxe. Sunt probabil undeva la 10 miliarde de euro anual bani care ar trebui să vină la bugetul de stat. Dacă s-ar adăuga acești bani la buget, unde ar fi România?", a întrebat retoric consultantul Deloitte.
Conform datelor Comisiei Europene, România rămâne țara cu cele mai mari probleme din UE la încasarea TVA, având un deficit la colectare de aproape 36% din veniturile teoretice și pierzând 27,6 miliarde de lei pe fondul necolectării acestei taxe.
Totodată, România se numără printre cele șase membre ale blocului comunitar în care deficitul de colectare s-a înrăutățit față de anul anterior. Veniturile teoretice din TVA în cazul României au fost estimate la 76,81 de miliarde de lei pentru anul 2016, însă încasările au fost de doar 49,25 miliarde de lei. În 2015, România a avut un deficit la colectare de 34%. Totuși, comparativ cu 2012, deficitul deficitul de colectare a TVA al României a scăzut cu 3 puncte procentuale, de la 39%.