ANAF vrea să finanțeze prin PNRR (Programul Național de Redresare și Reziliență) dotarea cu echipamente de scanare pentru containere și trailere a 19 puncte vamale (rutiere, maritime, aeroporturi și poștă), potrivit informațiilor Profit.ro. În cazul în care nu obține finanțare prin PNRR, ANAF are în plan să finanțeze achiziția prin Fondul de gestionare integrată a frontierelor. Tot în acest sens, ANAF a prevăzut dotarea, din fonduri UE (POIM), a vămilor Halmeu și Siret cu echipamente de scanare.
Direcția Generală a Vămilor are acum 15 sisteme mobile de scanare, mare parte cumpărate tot cu fonduri UE, dar acestea sunt nefuncționale de peste patru ani, întrucât nu le-au fost asigurate serviciile de mentenanță. ANAF afirmă că urmează să fie inițiată procedura de achiziție de servicii de mentenanță, fără de care sistemele de scanare nu primesc aviz de la Comisia Națională pentru Controlul Activităților Nucleare (CNCAN). De la asigurarea mentenanței, vor mai fi necesare circa șase luni pentru repunerea acestora în funcțiune.
Nu este clar în ce măsură ANAF are în plan și dotarea cu echipamente de control prin scanare și pentru traficul feroviar de mărfuri și nici dacă au fost rezolvate problemele logistice din unele puncte vamale, care efectiv nu dispuneau de terenul necesar amplasării în siguranță a actualelor scanere mobile, aflate în dotarea unității nucleare a ANAF - Direcția Generală a Vămilor.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
De ce este important: Astfel de echipamente sunt necesare pentru a combate traficul ilicit, cum ar fi cel cu droguri, arme, produse contrafăcute și țigări. Pe lângă pierderile pe care le aduce bugetului statului, traficul ilicit reprezintă o sursă importantă de bani pentru grupările de crimă organizată. Un control mai strict la frontieră poate reduce fenomenul, însă este important ca măsurile să nu afecteze tranzitul prin punctele vamale.
ANAF are în prezent 15 scanere mobile pe care nu le mai utilizează de peste patru ani, întrucât nu a asigurat serviciile de mentenanță pentru echipamentele respective. Profit.ro a scris în mai multe rânduri despre acest subiect.
În prezent, ANAF dispune de un singur scaner funcțional pentru verificare neinvazivă, cel de la Constanța și care aparține de fapt Administrației Portului Constanța.
Echipamentele de scanare mobilă deținute de ANAF, toate nefuncționale
- Sistemul mobil pentru scanarea cu radiații gamma a camioanelor și containerelor, produs în varianta constructivă 1M și 1 MC – producător MB Telecom, România
- Roboscan 1M - 5 bucăți, an de fabricație 2008
- Roboscan 1MC - 7 bucăți, an de fabricație 2010 și 2012
- Autospecială cu sistem de examinare a autovehiculelor grele, cu radiații gamma, Mobile Imaging System - MIS tip Rapiscan 4200 - producător Rapiscan Security Products, SUA MIS – 3 bucăți, an de fabricație 2003
Profit.ro a scris în urmă cu doi ani că ANAF intenționa să caseze trei sisteme de scanare, cele produse în SUA. Între timp, numărul unităților care vor trebui casate probabil a crescut. Totuși, unele dintre cele 12 sisteme Roboscan nu vor putea fi retrase, încă, având în vedere că au fost finanțate tot prin fonduri UE, fonduri care au avut prevăzute și o serie de condiții referitoare la funcționare.
ANAF a încercat de mai multe ori în ultimii ani să reoperaționalizeze sistemele de scanare, însă licitațiile pentru contractarea de servicii de mentenanță s-au împotmolit de fiecare dată.
În prezent, documentația a fost refăcută și urmează să fie inițiată procedura de achiziție publică.
ANAF afirmă că, după asigurarea serviciilor de mentenanță, vor fi reoperaționalizate doar acele sisteme care nu au depășit durata normală de funcționare. Deci, unele dintre cele 15 sisteme vor fi casate.