ANAF pregătește de mai mulți ani lansarea chatbot-ului, ca parte a programelor de digitalizare cuprinse în PNRR.
"Eu pot să vă spun, colegii, testează încă, dar Ana va fi surpriza ANAF-ului în viitorul apropiat și va reprezenta de fapt o valorificare în această zonă de asistență a inteligenței artificiale. Așteptăm finalizarea testelor și implementarea acestui sistem. Va fi un semn, într-adevăr, de valorificare a inteligenței artificiale, pentru că agenția fiscală nu poate rămâne pe loc, pentru că dacă rămâne pe loc, va avea de pierdut", a declarat Doru Dudaș la Summitul de Fiscalitate și Tehnologie, organizat de Camera Consultanților Fiscali.
Dudaș este președinte al Comitetului Fiscal al Camerei Consultanților Fiscali, iar în trecut a fost vecepreședinte ANAF și director general în cadrul Ministerului Finanțelor.
În cadrul discuției, Rodica Duță, director general adjunct la Direcția de Asistență Contribuabili din cadrul ANAF, a menționat noi mecanisme de interacțiune digitală a Fiscului cu contribuabilul.
"Mai avem un proiect în dezvoltare, acesta, care face parte tot din PNRR, va introduce o interacțiune digitală a administrației fiscale cu contribuabilul, în sensul că atunci când contribuabilul este angrenat în diverse proceduri cu administrația fiscală, poate fi utilizată această interacțiune video ca să eliminăm deplasarea la organul fiscal", a spus aceasta.
Ce știm despre chatbot-ul ANAF
Din punctul de vedere al administrației fiscale, un chatbot este un software conceput pentru a înțelege întrebările contribuabililor și care oferă răspunsuri automate la acestea, procesând și simulând conversația umană, cu scopul de a ajuta contribuabilii să obțină informații în vederea îndeplinirii obligațiilor fiscale sau să beneficieze de unele drepturi în materie fiscală.
Tehnologia chatbot poate oferi un avantaj substanțial administrației fiscale, reducând încărcarea altor canale de asistență a contribuabililor și sporind încrederea acestora în utilizarea serviciilor electronice, cu scopul de a crește conformarea fiscală.
"Tendința de modernizare a serviciilor fiscale cu ajutorul aplicațiilor informatice, prin integrarea de soluții digitale bazate pe streaming video, va conduce la creșterea și implicit, la accelerarea operațiunilor de schimb de informații în relația cu contribuabilii. Interacțiunea video se utilizează în prezent în vederea înregistrării de către persoanele fizice în cadrul serviciului Spațiul Privat Virtual, disponibil pe portalul ANAF. ANAF vizează extinderea comunicării prin mijloace video și în alte zone de interacțiune cu contribuabilii, cum ar fi discuții, audieri, întâlniri ale contribuabililor cu structurile de control. ANAF urmărește migrarea pas-cu-pas a celei mai mari părți a contactelor cu contribuabilii către servicii electronice, urmând a se oferi un spectru complet de astfel de servicii, aceasta fiind o tendință la nivel global în ceea ce privește canalele de livrare a serviciilor", potrivit ANAF.
Utilizarea mediului electronic reprezintă o oportunitate pentru agenție și pentru contribuabili de a aloca și gestiona în mod eficient resursele materiale, financiare și de timp.
Prin furnizarea produselor și prestarea serviciilor asociate solicitate se urmărește:
- implementarea sistemului informatic de tip agent conversațional
- chatbot și integrarea acestuia cu portalul internet al ANAF și cu serviciul Spațiul Privat Virtual, cu Contact center și alte canale disponibile;
- implementarea platformei de comunicare audio-video, în vederea îmbunătățirii interacțiunii dintre contribuabili și ANAF, platforma urmând a fi conectată cu portalul internet al ANAF și cu serviciul Spațiul Privat Virtual.
Obiectivul general urmărit este acela de a oferi servicii noi contribuabililor, circa 5,5 milioane de persoane fizice și societăți comerciale, care să faciliteze interacțiunea acestora cu ANAF și să eficientizeze resursele alocate de ambele părți", se arată în documentație.














