ANAF își propune să reducă decalajul fiscal la TVA (deficitul de încasare) - diferența dintre potențialul de venituri și cât încasează efectiv - cu 10% în perioada 2021-2024, raportat la anul 2020, potrivit Strategiei pentru perioada 2021-2024. Obiectivul este unul important, în contextul în care, după cum a scris aici Profit.ro, decalajul era în 2019 de 33,4%,32,9 miliarde lei, iar media UE, potrivit celor mai recente date disponibile, se situează la 11%.
ANAF are unele divergențe, însă, legat de modul în care Comisia Europeană calculează decalajul de TVA.
În timp ce calculul ANAF se bazează pe date despre TVA pe care ANAF le cunoaște, inclusiv TVA declarată și neîncasată sau stabilită în urma controalelor, estimarea Comisiei este mai amplă, bazată pe PIB, și include, de exemplu, și TVA potențială din economia la negru.
CITEȘTE ȘI Cargus, soluția de servicii personalizate pentru afacerea ta!Estimările privind PIB cuprind însă și activități precum autoconsumul din gospodării, contrabanda cu țigări și alcool, traficul și comerțul cu droguri și prostituția. De exemplu, contrabanda cu țigări și alcool, traficul și comerțul cu droguri și prostituția au avut o pondere de 0,21% din produsul intern brut (PIB) anul trecut, însemnând în jur de 340 de milioane de euro, contribuția activităților ilegale în economie fiind similară celei înregistrate în 2014. ANAF nu va reuși, însă, să colecteze prea curând TVA la astfel de activități.
Strategia ANAF este disponibilă aici
Profit.ro a scris în octombrie că, potrivit estimărilor preliminare ale Comisiei Europene, România a avut în 2019 un deficit de încasare la TVA de 32,9 miliarde de lei, respectiv 33,4%. Procentajul de 33,4%, în scădere pentru al treilea an consecutiv, este cel mai ridicat din UE. Pentru finele anului 2019, ANAF a calculat obligații fiscale recuperabile reprezentând TVA de 5,1 miliarde de lei, adică 15,5% din cele 32,9 miliarde de lei. Rămâne, pe baza estimărilor Comisiei, o sumă de 27,8 miliarde de lei din care statul nu mai are speranța că va recupera ceva.
CITEȘTE ȘI Soluția Vodafone Smart Protect contribuie la securitatea afacerilor în lumea digitală, asigurând protecția dispozitivelor fixe și mobile împotriva amenințărilor ciberneticePentru 2019, Comisia a estimat în cazul României venituri potențiale din TVA de 98,35 miliarde lei, din care doar 65,4 miliarde de lei au fost încasate efectiv la buget în cursul anului. În fiecare an, ANAF calulează cât poate recupera din TVA neîncasat. În timp ce calculul ANAF se bazează pe date despre TVA pe care ANAF le cunoaște, inclusiv TVA declarată și neîncasată sau stabilită în urma controalelor, estimarea Comisiei este mai amplă și include, de exemplu, și TVA potențială din economia "la negru".
CITEȘTE ȘI Soluția Vodafone Smart Protect contribuie la securitatea afacerilor în lumea digitală, asigurând protecția dispozitivelor fixe și mobile împotriva amenințărilor ciberneticeTotodată, strategia ANAF pentru 2021-2024 are ca obiectiv și creșterea ponderii veniturilor colectate în PIB cu 2,5% din perspectiva administrării fiscale. În prezent, un punct de PIB reprezintă circa 10 miliarde lei.
Pentru a-și atinge obiectivele, ANAF implementează o serie de reforme, inclusiv proiecte de digitalizare, despre care oficialii ANAF au mai făcut declarații publice, cum ar fi, de exemplu, în luna ianuarie.
CITEȘTE ȘI INTERVIU Codrin Matei, despre premium în businessAstfel, la începutul anului 2021 la nivelul ANAF se află în implementare 18 proiecte semnificative, dintre care șapte în curs de implementare avansată:
1. Sistemul informatic One Stop Shop (OSS_RO) conform cerințelor intracomunitare, naționale și specific vamale
2. Extinderea sistemului - AEOI_RO (Automatic Exchange of Information)
3. Reproiectarea și optimizarea sistemului informatic - VIES_RO (Value Added Tax Information Exchange Sistem)
4. Fisierul Standard de Control Fiscal (Standard Audit File for Taxation)
5. Sistemul de facturare electronică
6. Sistemul informatic privind conectarea aparatelor de marcat electronice fiscale pentru transmiterea de date
7. Sistemul informatic de monitorizare a tranzacțiilor intracomunitare de bunuri (SIMTIC)
8. Sistemul informatic NOES (Nivelul Operativ al Executării Silite)
9. Servicii fiscale eficiente pentru administrație și cetățeni – SFERA
10. Administrație performantă prin informație consolidata – APIC
11. Sistem Integrat de Administrare Fiscală si Vamală - SIAFV
12. Creșterea capacității administrative a MFP și a instituțiilor subordonate în vederea îmbunătățirii interacțiunii cetățenilor și mediului de afaceri pentru obținerea de servicii electronice extinse prin portalul ANAF
13. Dezvoltarea serviciilor electronice si telefonice oferite contribuabililor prin Call-Center
14. Digitalizarea activității de valorificare - Informatizarea și eficientizarea activității de valorificare a bunurilor intrate, potrivit legii, în proprietatea privată a statului
15. Creșterea capacității administrative a Agenției Naționale de Administrare Fiscală prin gestionarea digitalizată a activității din domeniul juridic
16. MFP - ANAF o administrație fiscală colaborativă și inovativă în beneficiul contribuabililor
17. Dezvoltarea Sistemului Informatic Integrat Vamal
18. Sistem de management al flotei auto pentru mijloacele de transport din patrimoniul ANAF