Conectarea caselor de marcat la sistemul informatic al ANAF avansează cu dificultate. La companiile mari, care au resurse și se pot conforma mai ușor și mai repede decât cele mici și mijlocii, aproximativ 90% din casele de marcat au fost conectate, deși termenul limită a fost depășit la 30 iunie. La companiile din categoria contribuabililor mici și mijlocii, care au ca termen limită data de 30 noiembrie, situația nu arată deloc bine. La finalul lunii august, 24% dintre casele de marcat instalate erau conectate cu ANAF, iar procentajul a urcat până la final de septembrie abia la 31,5%, relevă datele analizate de Profit.ro.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Datele obținute astfel vor fi folosite în analiza de risc și în controale, cum sunt cele derulate în privința bonurilor fiscale de către inspectorii Antifraudă.
De exemplu, ANAF intenționează să desfășoare campanii în cadrul cărora să verifice și dacă, atunci când în zonă apar inspectori ai Fiscului, crește numărul de bonuri emise de un vânzător, comparativ cu alte perioade.
CITEȘTE ȘI Era predictibil falimentul City Insurance?Conectarea caselor de marcat la sistemul informatic al ANAF este una dintre măsurile pe care mizează ANAF pentru a crește încasările la buget și pentru a reduce evaziunea. În urmă cu o lună, ANAF a declanșat controale Antifraudă pe case de marcat.
Printr-un ordin al președintelui ANAF, din 25 martie, a fost aprobată procedura și au fost stabilite termenele până la care firmele trebuie să conecteze aparatele fiscale cu Fiscul.
Astfel, ordinul prevede ca termene limită:
CITEȘTE ȘI Un nou studiu IRES identifică factorii-cheie pentru trecerea consumatorilor români de la fumat la produse cu risc redus- 30 iunie 2021 pentru conectarea pentru operatorii economici încadrați în categoria marilor contribuabili,
- 30 noiembrie 2021 pentru operatorii economici din categoriile de contribuabili mijlocii și mici,
- la data instalării aparatului de marcat în cazurile celor care le achiziționează după data de 1 decembrie 2021.
Potrivit datelor ANAF, la finalul lunii august figurau instalate 633.449 case de marcat electronice fiscale, din care 150.110 erau conectate la sistemul informatic al ANAF, reprezentând 24% din total. O lună mai târziu, la finalul lui septembrie, numărul de case conectate a urcat la 207.000 dintr-un total de aparate instalate la firme de 656.500.
CITEȘTE ȘI Back to School 2021: ce au făcut școlile diferitPe categorii de contribuabili, situația era următoarea la final de august
- contribuabili mari, cu termenul de conectare de 30 iunie, deci depășit - 729 de operatori economici au conectat 48.788 case de marcat, reprezentând 91,4% dintre cele care ar trebui conectate,
- contribuabili mijlocii, cu termen la 30 noiembrie - 3.150 de operatori economici au conectat 18.819 aparate fiscale, un procentaj de 34,3% din total,
- contribuabili mici, cu termen 30 noiembrie - 64.526 operatori economici au conectat 82.503 case de marcat, reprezentând 15,7% din totalul de la această categorie.
ANAF intenționează să folosească informațiile obținute în cazul analizelor de risc. Beneficiind de aceste informații, ANAF are posibilitatea îmbunătățirii procesului de colectare a datelor și înțelegere aprofundată a riscurilor de neconformare.
Informațiile pot fi utilizate în vederea:
- determinării cu o mai mare acuratete a veniturilor realizate de operatorii economici în timp real;
- stabilirii de corelații între informațiile furnizate privind vânzările cu cele declarate în alte declarații fiscale/ informative, precum și cu informațiile de la terți, în vederea identificării de comportamente fiscale neconforme și adaptarea unor tratamente fiscale în funcție de riscul identificat;
- determinării dinamicii vânzărilor către consumatori.
La nivelul ANAF vor fi analizate datele colectate, în cadrul acțiunilor curente, în funcție de strategia ANAF, de domeniile de risc identificate, având ca obiectiv identificarea contribuabililor cu risc fiscal ridicat, creșterea nivelului de conformare voluntară, precum și creșterea gradului de colectare.
Analiza datelor colectate se va realiza prin intermediul Centrului Național pentru Informații Financiare, cu ajutorul unei aplicații ale cărei repere au fost conturate la nivelul Direcției generale de antifraudă fiscală din cadrul ANAF încă din anul 2020.
Intervenția prin controale fiscale pentru verificarea respectării prevederilor legale referitoare la obligația contribuabililor de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale (AMEF), va fi mai bine documentată prealabil, prin analiza informațiilor colectate, și adaptată, gradual, nivelului de risc, urmărindu-se creșterea eficienței alocării resurselor ANAF și o mai bună orientare a acțiunilor de control spre contribuabilii care prezintă risc fiscal ridicat.
Obiectivul final al analizei este determinarea modului de conformare la emiterea bonurilor fiscale pentru bunurile livrate și serviciile prestate de operatorii economici și stabilirea tratamentului fiscal adecvat pe categorii de situații. Din această perspectivă, scopul analizei este selectarea pentru control a contribuabililor la care riscul la conformare este semnificativ.
Totodată, este avută în vedere realizarea unor campanii pentru testarea gradului de conformare la emiterea bonurilor fiscale atunci când prezența inspectorilor este vizibilă în proximitatea spațiului de comercializare, comparativ cu alte perioade fiscale de referință.