ANAF a lansat licitația pentru sistemul informatic SAF-T, un tip de fișier utilizat de administrațiile fiscale moderne în comunicarea cu firmele, aceasta fiind și una dintre măsurile de modernizare cerute insistent de mediul de afaceri în ultimii ani și care ar trebui să ajute ANAF semnificativ în combaterea evaziunii. Obiectivul ANAF era ca SAF-T în proiect pilot pentru mari contribuabili să fie operațional la începutul anului 2020, însă întârzierea în lansarea licitației înseamnă, cel mai probabil, că SAF-T va deveni operațional cu întârziere. Un element pozitiv este că ANAF are finanțare UE pentru introducerea SAF-T, a fazei pilot, precum și a extinderii ulterioare pentru toate firmele.
Numărul companiilor mari, care vor utiliza SAF-T în etapa pilot, este de aproape 3.000.
CITEȘTE ȘI Contorul inteligent – soluția pentru reducerea costurilor cu electricitatea și scăderea cazurilor de întreruperi în alimentarea cu energie electricăLicitația pentru faza pilot a SAF-T are o valoare de 3 milioane de lei (fără TVA) și face parte dintr-un program mai amplu, cofinanțat din fonduri UE, prin care ANAF ar urma să introducă, până la finele lui 2020, SAF-T (fișier standard internațional de audit) pentru toți operatorii economici. După cum a scris Profit.ro în iunie, ANAF a reușit să acceseze fonduri UE pentru acest proiect, astfel că din valoarea totală de 84,7 milioane lei (cca 18 milioane euro), 71,1 milioane lei (cca 15 milioane euro) sunt fonduri nerambursabile UE, iar 13,57 milioane lei (cca 3 milioane euro) reprezintă cofinanțare adusă de ANAF. Președintele ANAF, Mirela Călugăreanu, anunțase anterior, dar fără detalii, că ANAF vrea să implementeze "în perioada imediat următoare" SAF-T în sistem pilot pentru marii contribuabili.
ANAF a apelat la faza pilot pentru a testa și pentru a evita situații complicate în faza implementării ulterior la scară largă.
De ce este important: Introducerea SAF-T ar simplifica mult relația firmelor cu ANAF, întrucât ANAF ar putea face unele verificări electronic, fără să mai fie nevoie să trimită oameni în control la firme. În urma acestor verificări preliminare de la distanță, ANAF ar putea lămuri rapid unele neclarități și să restrângă astfel numărul de firme la care trebuie să meargă în control, eliminând astfel o parte din controale. Introducerea SAF-T a fost anunțată ca intenție în mai multe rânduri de-a lungul anilor, dar fără demersuri concrete, și a fost cerută "cât mai grabnic" de mediul de afaceri și de consultanții fiscali.
SAF-T este un standard international de schimb de date între companii și autoritățile fiscale pe cale electronică. Practic, înseamnă că firmele pun la dispoziția Fiscului informații, iar acesta le monitorizează și apreciază dacă mai sunt sau nu necesare controale, inclusiv pentru rambursări de taxe.
Ce contractează ANAF
Dezvoltare software, integrare și instruire privind sistemul informatic SAF-T:
- Consultanță privind sistemele informatice pentru:
- Analiza sistemului informatic actual și a necesarului tehnologic
- Analiza cerințelor SAF-T
- Managementul proiectului
- Consultanță privind analiza cadrului legislativ în domeniul inspecției fiscale și ale obligațiilor de declarare ale contribuabililor, precum și elaborarea de propuneri de amendare a legislației primare și secundare privind obligația contribuabilului de a depune SAF-T
- Instruire în utilizarea soluției informatice:
- Pentru utilizatori interni, 40 de anagajați ANAF in domeniul inspecției fiscale
- Pentru administratori și dezvoltatori MFP-CNIF, în funcție de necesități.
- Servicii de dezvoltare software, respectiv proiectare, dezvoltare, testare și implementare în producție.
- Servicii de întreținere corectivă, adaptivă și evolutivă a sistemului SAF-T.
Cum termenul limită pentru primirea ofertelor în cadrul licitației este data de 17 decembrie, cel mai probabil SAF-T pilot nu va fi gata la începutul anului următor.