Fitch: Există posibilitatea ca deficitul bugetar al României să se situeze puțin peste 3%. Ratingul BBB- și perspectiva stabilă - reconfirmate

Fitch: Există posibilitatea ca deficitul bugetar al României să se situeze puțin peste 3%. Ratingul BBB- și perspectiva stabilă - reconfirmate
scris 9 nov 2019

Există încă o posibilitate ca deficitul bugetar al României să se situeze doar cu puțin peste 3% din PIB până la sfârșitul anului 2019 (și, prin urmare, să fie evitată procedura de deficit excesiv), dar acest lucru ar necesita ajustări ad-hoc, ceea ce nu va reprezenta îmbunătățiri structurale, susține Agenția de rating Fitch, care a reconfirmat atât calificativul aferent datoriei guvernamentale a României la BBB-/F-3 pentru datoria pe termen lung și scurt în valută și în monedă locală, cât și perspectiva stabilă.

Șefii celor mai mari bănci din România vor dezbate cu celebrul economist Nouriel Roubini starea reală a economiei și perspectivele izbucnirii unei noi crize. Te așteptăm la eveniment! Click pentru detalii și înregistrare.

Decizia agenției este susținută atât de nivelul moderat al datoriei publice, care este mult inferior nivelului de 40% al țărilor din aceeași categorie de rating cu România “BBB”, dar și de evoluția pozitivă a PIB-ului pe cap de locuitor și a indicilor dezvoltării umane, care se situează la niveluri superioare față de țările comparabile. De asemenea, un factor pozitiv îl reprezintă soliditatea sectorului bancar, care înregistrează niveluri ridicate de capitalizare și de lichiditate.

Urmărește-ne și pe Google News

"În perioada imediat următoare eforturile la nivelul Ministerului Finanțelor Publice se vor concentra pe realizarea rectificării bugetare și construcția bugetului pentru anul 2020, demersuri pe care le considerăm absolut necesare pentru întărirea stabilității la nivel macroeconomic" , precizează Florin Cîțu, ministrul Finanțelor Publice

Principalii factori care ar putea conduce individual sau colectiv la îmbunătățirea ratingului de țară sunt, potrivit MFP: diminuarea riscurilor privind stabilitatea la nivel macroeconomic și îmbunătățirea credibilității politicilor macroeconomice, implementarea consolidării fiscal-bugetare care ar influența pozitiv traiectoria pe termen lung a ponderii datoriei publice în PIB, precum și îmbunătățirea susținută a finanțelor externe.

Contrar optimismului noului ministru de finanțe, “scenariul de bază al lui Fitch este o deteriorare graduală suplimentară a finanțelor publice pe termen scurt până la mediu.

“Deficitul bugetar general a atins 2,6% din PIB în ianuarie-septembrie 2019 (față de 1,8%, 0,8% și 0,5% în aceeași perioadă din 2018, 2017 și, 2016), cheltuielile crescând cu 15,3% ca urmare a majorărilor salariale, transferurilor și cheltuielilor de capital. Mai mult, structura deficitului este din ce în ce mai rigidă (aproape două treimi din cheltuieli cuprind salarii și transferuri sociale), în timp ce eforturile de creștere a eficienței fiscale au eșuat. Considerăm că există încă o posibilitate ca deficitul să se situeze doar cu puțin peste 3% din PIB până la sfârșitul anului 2019 (și, prin urmare, să fie evitată procedura de deficit excesiv), dar acest lucru ar necesita ajustări ad-hoc, ceea ce nu va reprezenta îmbunătățiri structurale”, susține Fitch.

În opinia Fitch, perspectivele fiscale vor deveni semnificativ mai dificile în 2020-2021, având în vedere un context macro mai slab și creșterile pensiilor deja adoptate (ceea ce duce la o creștere medie anuală a pensiilor de 24% în 2020 și de 26% în 2021). Fitch se așteaptă ca deficitul să ajungă la 4% din PIB până în 2021, presupunând că se identifică unele măsuri compensatorii pentru majorarea pensiilor. Acest lucru ar ridica nivelul datoriei publice la 38% din PIB în 2021 (de la 35% în 2018). Potrivit FMI, majorarea pensiilor ar majora cheltuielile publice cu o valoare echivalentă a 3,2% din PIB până în 2022 și ar putea duce la creșterea datoriei publice cu 20 puncte procentuale până în 2024.

Deficitul de cont curent rămâne sub presiunea scăderii cererii externe și a creșterii puternice a importurilor, bazată în mare parte de politicile fiscale în expansiune, susține Fitch, care estimează că acesta va rămâne în jurul valorii de 5% din PIB în perioada de prognoză.

Agenția de rating continuă să prognozeze o încetinire treptată a activității economice în următorii doi ani. Consumul privat va rămâne principalul motor de creștere, deși într-un ritm mai redus.

Dinamica externă reprezintă principalul risc al creșterii economice. Cererea externă mai slabă, în special în Germania (principalul partener comercial al României) a avut un efect negativ clar asupra performanței totale a exporturilor și în activitatea sectorului industrial. O deteriorare mai accentuată sau prelungită ar putea începe să se răspândească către alte sectoare economice, contribuind la încetinirea suplimentară a PIB-ului.

În ceea ce privește inflația, Fitch afirmă că riscurile unei majorări a acesteia sunt scăzute, după ce a ajuns la 3,50% în septembrie de la 4,12% în iulie. Totuși, evoluția descendentă a inflației va depinde de ajustarea prețurilor administrate. În prezent, Fitch se așteaptă ca inflația să fie în medie de 3,4% în 2020-2021, în limita superioară a țintei de inflație a Băncii Naționale a României (2,5% plus minus 1,0%).

Referindu-se la cadrul instituțional, Fitch comentează că instituțiile slabe și elaborarea de politici greșite au oprit reformele structurale și limitat investițiile în ultimii ani, în timp ce preocupările legate de cazurile de corupție care afectează oficialități publice de top și măsurile judiciare controversate au alimentat tensiunile politice și sociale. Un nou cadru politic ar putea contribui la inversarea deteriorării, dar soluționarea punctelor slabe instituționale va necesita timp.

În opinia agenției de rating, “răsturnarea guvernului PSD din octombrie a ridicat incertitudinea politică și politică într-un moment în care măsurile fiscale și mediul extern se deteriorează”. Un calendar electoral aglomerat (alegerile prezidențiale vor avea loc în noiembrie, alegerile locale în iunie 2020, următoarele alegeri parlamentare ar trebui să aibă loc în ultimul trimestru al lui 2020 sau primul trimestru al lui 2021) complică și mai mult perspectivele, întrucât este puțin probabil ca partidele să accepte măsuri economice corective majore.

"Alegerile anticipate ar putea oferi un mandat mai clar pentru reformă, însă acordul pentru organizarea acestora se va dovedi dificil”, este concluzia Fitch.

viewscnt
Afla mai multe despre
fitch
rating
romania
datorie
perspectiva
cițu