Amnistia fiscală va da posibilitatea persoanelor fizice, inclusiv celor care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesiile liberale, să beneficieze de ștergerea a 50% din datoria principală și a 100% din accesorii (dobânzi și penalități), dacă datoria lor este de până la 5.000 de lei și plătesc 50% din principal, iar dacă datoria este de peste 5.000 de lei, vor putea accesa o ștergere a 25% din datoria principală și a 100% din accesorii, potrivit proiectului de OUG privind amnistia fiscală, pus în dezbatere de către Ministerul Finanțelor. Profit.ro a prezentat în urmă cu o săptămână varianta inițială a proiectului, precum și varianta finală ieri. Proiectul pus în dezbatere publică acum de către Finanțe aduce unele ajustări față de proiectul prezentat în ziua precedentă de către Profit.ro, dar acestea vizează calculul bonificației pentru firme.
În cazul firmelor, așa cum a prezentat anterior Profit.ro, proiectul oferă ștergerea integrală a accesoriilor dacă acestea plătesc datoria inițială, iar firmele care sunt contribuabili bun-platnici, adică nu au datorii, vor primi o bonificație de 3% din impozitul pe profit sau venit (microîntreprinderi) la termenul scadent de plată.
Proiectul pus acum în dezbatere de către Ministerul Finanțelor aduce o serie de clarificări în ce privește calculul bonificației de 3%, cum ar fi că sumele redirecționate din impozit nu se iau în calcul la stabilirea bonificației sau modul de determinare a bonificației pentru micro care trec la impozit pe profit.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Proiectul este disponibil aici
Ministerul Finanțelor vrea să încaseze 9 miliarde de lei din amnistie în 2024 și estimează că va acorda bonificații de 1,1 miliarde de lei anul următor
Din totalul sumei de 71,8 miliarde de lei (datorii și accesorii) lei se apreciază că raportat la valoarea creanțelor bugetare posibil de încasat (prin acordarea de facilități fiscale), din care
valoarea creanțelor bugetare de 60,5 miliarde lei și a accesoriilor în valoare de 11,3 miliarde lei dar și în funcție de termenele scadente ale acestora, un procent rezonabil de 15% se estimează că v-a fi încasat suplimentar la bugetul general consolidat suma de aproximativ 9 miliarde lei.
De asemenea prin acordarea bonificației de 3% se estimează că din impozitul pe profit datorat și plătit precum și din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor în valoare de 37 miliarde lei (37 miliarde lei *3% = 1,1 miliarde lei.
Total impact net al măsurii de acordare a facilităților fiscale este de 7,9 miliarde lei, explică Ministerul Finanțelor.
CITEȘTE ȘI Deficitul bugetar a urcat la 71 miliarde lei, 4,02% din PIB, pentru primele șapte luni, cifra anunțată anterior de Profit.roSituația creanțelor fiscale cu potențial de încasare
Situația creanțelor firmelor la 31 august 2024
Situația persoanelor fizice
CITEȘTE ȘI Șeful Trezoreriei de stat: România are datorii mari comparativ cu trecutul. Dar în UE suntem bine. Trebuie să capitalizăm momentulCe facilități propune proiectul
Sunt luate în calcul datoriile înregistrate la 31 august, iar pentru a beneficia de amnistie, acestea trebuie achitate până la 25 noiembrie. Pentru acordarea facilităților de către autoritățile locale, consiliile locale trebuie să aprobe acordarea acestora și procedura aferentă. Facilitățile privind accesoriile se acordă și în cazul obligațiilor bugetare administrate de alte autorități decât cele centrale. În acest caz, cererea de anulare a accesoriilor se depune și se soluționează de către instituția sau autoritatea publică care administrează respectivele obligații bugetare. Procedura de aplicare a ștergerii de accesorii, precum și a facilității de ștergere din principal pentru persoane fizice, PFA și profesii liberale, se aprobă prin ordin al ministrului Finanțelor, la propunerea președintelui ANAF, în cazul obligațiilor bugetare administrate de către organul fiscal, în termen de maxim 15 de zile de la data intrării în vigoare a ordonanței de urgență.
În cazul obligațiilor bugetare administrate de alte instituții sau autorități publice, cu excepția unităților administrativ-teritoriale și a subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiului București, procedura de aplicare pentru anularea accesoriilor se aprobă de conducătorul instituției sau autorității publice, cu avizul Ministerului Finanțelor, în termen de maxim 15 de zile de la data intrării în vigoare a ordonanței de urgență.
CITEȘTE ȘI FOTO - ANAF le amintește românilor cu mașini și case scumpe: Pregătiți-vă, vine impozitul special!Pentru persoane fizice inclusiv cele care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere
- anularea accesoriilor în procent de 100% pentru debitori persoane fizice indiferent de valoarea debitului;
- anularea unui procent de 50% din debitul principal dacă valoarea debitului este de până la 5.000 lei;
- anularea unui procent de 25% din debitul principal dacă valoarea debitului este de peste 5.000 lei;
- sunt vizate 848.705 de persoane fizice cu debite și accesorii restante; valoarea totală a debitelor restante este de 39,2 miliarde lei;
Pentru firme
- anularea accesoriilor pentru debitori persoane juridice în procent de 100% din valoarea acestora aferente datoriilor cumulate față de buget până la data de 31 august 2024 condiționat de plata acestora de către debitori până la data de 25 noiembrie 2024.
- anularea accesoriilor este condiționată de plata la zi a datoriilor începând cu data de 1 septembrie 2024 până la data de 25 noiembrie 2024;
- aceeași facilitate fiscală se acordă și pentru autoritățile publice locale;
- măsura are drept scop îmbunătățirea colectării creanțelor atât pentru bugetul de stat cât și pentru bugetele locale;
- acordarea unei bonificații de 3% din valoarea impozitului pe profit iar pentru microîntreprinderi 3% din valoarea impozitului pe veniturile microîntreprinderilor.
- bonificația nu se restituie ci se utilizează pentru compensarea cu alte impozite și taxe datorate în anul 2025;
Sunt vizate 1,18 milioane de persoane și firme cu datorii și 558.408 firme fără datorii
- valoarea datoriilor și accesoriilor acestora este de 71,8 miliarde lei, din care 60,5 miliarde lei debite și 11,3 miliarde lei accesorii
- 848.705 persoane fizice cu debite și accesorii restante;
- 330.735 persoane juridice cu debite și accesorii restante;
- 558.408 persoane juridice cu datoriile față de buget achitate la zi;
Facilitățile prezentate de Ministerul Finanțelor
A. Anularea tuturor accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale datorate bugetului general consolidat, restante la data de 31 august 2024 inclusiv, administrate de ANAF, cu următoarele condiții:
- stingerea până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024, a obligațiilor bugetare principale restante la 31 august 2024 inclusiv;
- stingerea până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024, a obligațiilor bugetare principale și accesorii administrate de organul fiscal central cu termene de plată cuprinse între data de 1 septembrie 2024 și data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;
- depunerea tuturor declarațiilor fiscale, potrivit vectorului fiscal, până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;
- depunerea, până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, a cererii de anulare a accesoriilor, sub sancțiunea decăderii.
B. Anularea tuturor accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale, declarate suplimentar de debitor prin declarație rectificativă, cu scadență anterioară datei de 31 august 2024 inclusiv, administrate de ANAF, cu următoarele condiții:
- declarația rectificativă să fie depusă începând cu data de 1 septembrie 2024 până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;
- obligația individualizată în declarația rectificativă să fie stinsă până la aceeași dată;
- stingerea până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024, a obligațiilor bugetare principale și accesorii administrate de organul fiscal central cu termene de plată cuprinse între data de 1 septembrie 2024 și data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;
- depunerea tuturor declarațiilor fiscale, potrivit vectorului fiscal, până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;
- depunerea cererii de anulare a accesoriilor până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, sub sancțiunea decăderii.
C. Anularea tuturor accesoriilor, aferente obligațiilor bugetare principale cu scadențe anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv și stinse până la această dată, cu următoarele condiții:
- obligațiile bugetare principale cu scadențe anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, au fost stinse până la această dată;
- stingerea până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024, a obligațiilor bugetare principale și accesorii administrate de organul fiscal central cu termene de plată cuprinse între data de 1 septembrie 2024 și data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;
- depunerea tuturor declarațiilor fiscale, potrivit vectorului fiscal, până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;
- depunerea cererii de anulare a accesoriilor până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, sub sancțiunea decăderii.
Astfel, prin măsura propusă se permite anularea accesoriilor aferente unor obligații bugetare principale ce au fost stinse până la data de 31 august 2024 inclusiv, dacă aceste accesorii sunt calculate prin acte administrativ fiscale comunicate de organul fiscal.
D. Anularea tuturor accesoriilor, aferente obligațiilor bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, stabilite prin decizie de impunere emisă ca urmare a controlului fiscal, care este în curs de derulare la data intrării în vigoare a ordonanței de urgență, cu următoarele condiții:
- diferențele de obligații bugetare principale să fie achitate în termenul de plată stabilit prin decizia de impunere;
- cererea de anulare a accesoriilor să fie depusă în 90 de zile de la data comunicării deciziei de impunere, sub sancțiunea decăderii.
Anularea accesoriilor se aplică in condițiile anterior menționate și pentru:
a) diferențele de obligații bugetare principale aferente perioadelor fiscale de până la 31 august 2024 inclusiv, stabilite de organul fiscal competent prin decizie de impunere emisă și comunicată până la data intrării în vigoare ordonanței de urgență, ca urmare a unui control fiscal;
b) obligațiile bugetare principale aferente perioadelor fiscale de până la 31 august 2024, stabilite prin decizie de impunere emisă din oficiu de organul fiscal sau prin declarație de impunere depusă cu întârziere de către contribuabil, în perioada 1 septembrie 2024 și data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024.
De asemenea și contribuabilii la care urmează a începe inspecția pot depune declarații de impunere rectificative în primele 10 zile de la intrarea în vigoare a ordonanței de urgență, iar, prin derogare de la prevederile Codului de procedură fiscală, acestea vor fi luate în considerare de organul fiscal. Această măsură are ca scop acordarea posibilității contribuabililor de a beneficia de facilitatea fiscală prevăzută la lit. B, având în vedere că potrivit Codului de procedură fiscală eventualele declarații rectificative depuse de contribuabili pe perioada controlului fiscal nu se iau în considerare de organul fiscal.
Este de menționat că cererea de anulare a accesoriilor, se soluționează de organul fiscal prin decizie de anulare a accesoriilor în cazul în care debitorul îndeplinește condițiile prevăzute pentru acordarea anulării accesoriilor sau prin decizie de respingere a cererii de anulare a accesoriilor dacă debitorul nu îndeplinește condițiile de acordare a anulării acestora.
Facilitățile prevăzute la lit. A - D sunt aplicabile și de alte autorități sau instituții publice care administrează obligații bugetare, în sensul că și aceste entități anulează accesoriile pentru obligațiile bugetare pe care le administrează, dacă sunt îndeplinite condițiile prevăzute de ordonanța de urgență;
Ținând cont de faptul că volumul arieratelor este în creștere, precum și că, în contextul în care digitalizarea activității de executare silită prin inființarea popririlor bancare nu a condus la o mai bună colectare a veniturilor statului, constatându-se astfel faptul că mediul de afaceri se confruntă cu o lipsă temporară de lichidități, se impune adoptarea unor măsuri care să vină în sprijinul contribuabililor.
În fapt, scopul facilităților fiscale este acela de a susține conformarea voluntară la plată, sens în care, prin măsurile adoptate de impulsionare a achitării obligațiilor fiscale/bugetare, statul se asigură pe de o parte de faptul că volumul arieratelor scade, iar pe de altă parte, veniturile bugetare cresc astfel încât să se poată susține cheltuielile care sunt imperios necesare a fi efectuate pentru susținerea economică.
Anularea de obligații fiscale principale în cazul persoanelor fizice
O altă facilitate fiscală prevede ca în cazul debitorilor, persoane fizice, inclusiv cele care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere și care înregistrează obligații bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv în cuantum mai mic de 5.000 lei inclusiv, stinse în procent de 50% până la data depunerii cererii de anulare, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024, să se acorde:
- anularea unui procent de 50 % din obligațiile bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv;
- anularea dobânzilor, penalităților și a tuturor accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv.
Prin această măsură fiscală se are în vedere impulsionarea achitării voluntare de către contribuabili persoane fizice, a obligațiilor fiscale cu o valoare nesemnificativă, ținând cont de faptul că statul român trebuie să-și axeze atenția asupra celor care prezintă un risc fiscal ridicat de neplată din perspectivă bugetară.
În acest context, la data de 31 iulie 2024, un număr de 705.432 contribuabili persoane fizice, înregistrează obligații fiscale principale restante sub plafonul de 5.000 lei, în cuantum de 0,6 miliarde lei, din care 0,45 miliarde lei reprezintă obligații fiscale principale, iar 0,15 miliarde lei reprezintă obligații fiscale accesorii.
Pe de altă parte, în cazul debitorilor persoane fizice, inclusiv cele care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere și care înregistrează obligații bugetare restante la data de 31 august 2024 inclusiv în cuantum mai mare de 5.000 lei, stinse în procent de 75 % până la data depunerii cererii de anulare, dar nu mai târziu de data de25 noiembrie 2024, să se acorde:
- anularea unui procent de 25% din obligațiile bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv;
- anularea dobânzilor, penalităților și a tuturor accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv.
Raportat la această facilitate fiscală, se constată că un număr de 122.311 contribuabili persoane fizice înregistrează obligații fiscale principale restante al căror cuantum depășește plafonul de 5.000 lei. Astfel, cuantumul obligațiilor fiscale restante la data de 31 iulie 2024 datorate de contribuabilii persoane fizice care se încadrează în această condiție se ridică la 6,1 miliarde lei, din care 4,2 miliarde lei reprezintă obligații fiscale principale, iar 1,9 miliarde lei sunt obligații fiscale accesorii.
Nu fac obiectul amnistiei fiscale obligațiile fiscale/bugetare care fac obiectul unor procese penale aflate în curs de desfășurare până la termenele prevăzute pentru acordarea facilităților fiscale prevăzute în ordonanța de urgență, precum și obligațiile bugetare stabilite prin hotărâri penale definitive. În acest sens, contribuabilii declară pe propria răspundere prin cererea de anulare depusă,
faptul că nu se află în niciuna dintre aceste situații. Cuantumul obligațiilor bugetare stabilite prin hotărâri penale definitive este de 8,19 miliarde lei, din care 7,69 miliarde lei în cazul persoanelor fizice și 0,5 miliarde lei la persoane juridice.
Acordarea bonificației de 3%
O altă facilitate fiscală propusă vizează acordarea unei bonificații de 3% din impozitul pe profit anual și din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, aferente anului fiscal 2024/anului fiscal modificat care începe în anul 2024, după caz. În cazul grupului fiscal, bonificația se aplică la impozitul pe profit anual declarat de persoana juridică responsabilă.
Bonificația se acordă din oficiu de către organul fiscal central, prin emiterea unei decizii și în situația respectării condițiilor prevăzute de actul normativ. Sumele care fac obiectul bonificației nu se restituie, ci se utilizează pentru compensarea cu obligațiile fiscale ale contribuabilului în conformitate cu prevederile art. 167 din Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare. Prin excepție, obligațiile fiscale care fac obiectul bonificației, pentru care se împlinește termenul de prescripție a dreptului de a cere restituirea, se restituie potrivit art. 168 din Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare, dacă acestea nu au fost compensate cu alte obligații bugetare.
Bonificația nu se aplică în cazul în care la sfârșitul anului fiscal 2024/anului fiscal modificat care începe în anul 2024, contribuabilii datorează impozit minim pe cifra de afaceri, potrivit art. 181 din Legea 227/2015, cu modificările și completările ulterioare.
Această măsură fiscală are în vedere faptul că obligația fiscală reprezentând impozit pe profit/impozit pe veniturile microîntreprinderilor, declarată anual, are un impact financiar semnificativ pentru contribuabili, din perspectiva lichidităților financiare pe care trebuie să le dețină în vederea respectării termenului legal de plată.
În acest context, pentru a veni în sprijinul contribuabililor buni platnici și recompensarea acestora pentru conformarea voluntară la plată, se impune acordarea unei bonificații în condițiile în care aceștia își declară și li se stinge integral și la termenele prevăzute de lege impozitul pe profit anual/impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, aferente anului 2024/anului fiscal modificat
care începe în anul 2024, după caz.
Raportat la cuantumul obligațiilor fiscale resprezentând impozit pe profit anual/impozit pe veniturile microîntreprinderilor aferente anului 2024 care ar putea fi încasat prin acordarea unei astfel de facilități fiscale, s-au avut în vedere sumele încasate din aceste impozite în anul 2024, pentru impozitul pe profit anual/impozitul pe veniturile microîntreprinderilor aferent anului 2023, care a
fost în valoare de aproximativ 3 miliarde lei - impozit pe veniturile microîntreprinderilor și 29 miliarde lei - impozitul pe profit anual. Astfel, prin aplicarea procentului de 3% din aceste sume, rezultă o sumă estimată de aproximativ 0,9 miliarde lei.