Ministerul Finanțelor a pregătit o serie de clarificări în ce privește unele datorii către stat care pot beneficia de amnistia fiscală, inclusiv obligațiile bugetare principale rezultate din proceduri de recuperare a unor fonduri publice naționale aferente proiectelor cu fonduri europene (cum sunt cofinanțări, prefinanțări, etc). În plus, este propusă simplificarea formularelor "Notificare privind intenția de a beneficia de anularea unor obligații bugetare" și "Cerere de anulare".
Proiectul de ordin, analizat de Profit.ro, este necesar pentru actualizarea ordinului inițial al Finanțelor, după ce ordonanța vizând amnistia a fost modificată.
Prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2024 s-au reglementat unele măsuri de amnistie fiscală reprezentând anularea unor obligații bugetare care vizează toți contribuabilii care au datorii restante la data de 31 august 2024. În temeiul art. XV alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2024, la propunerea președintelui ANAF, a fost emis Ordinul ministrului finanțelor nr. 5521/2024 pentru aprobarea Procedurii de anulare a unor obligații bugetare.
Ulterior, prin art. IX din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 112/2024 privind modificarea și completarea unor acte normative, au fost modificate și completate dispozițiile care vizează măsurile de amnistie fiscală reglementate de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2024.
Pe cale de consecință, având în vedere modificările și completările aduse Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 107/2024 se propune modificarea și completarea dispozițiilor Ordinului
ministrului finanțelor nr. 5521/2024, astfel:
- reglementarea faptului că de măsurile de amnistie fiscală beneficiază și debitorii persoane fizice care primesc de la organul fiscal decizii de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice aferente anilor 2019 și 2020;
- clarificarea faptului că pot face obiectul amânării la plată în vederea anulării și amenzile de orice fel și cheltuielile judiciare, cu excepția celor rezultate din săvârșirea de infracțiuni;
- crearea posibilității debitorilor care beneficiază de eșalonarea la plată a obligațiilor bugetare, precum și cei care obțin eșalonarea cuprinsă între data de 6 septembrie și 25 noiembrie 2024 să poată beneficia și de măsurile de amnistie fiscală, fără a mai fi necesară achitarea tuturor accesoriilor rămase din eșalonarea la plată acordată;
- clarificarea faptului că în sfera obligațiilor de plată accesorii ce pot face obiectul anulării intră și obligațiile bugetare principale care reprezintă fonduri publice naționale aferente fondurilor europene. Precizăm că noțiunea fonduri publice naționale aferente fondurilor europene are înțelesul dat prin art. 2 alin.(1) lit.d) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea și sancționarea neregulilor apărute în obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora, cu modificările și completările ulterioare, în sensul că acestea reprezintă sumele provenite din bugetul general consolidat, utilizate pentru: asigurarea cofinanțării, plata prefinanțării, înlocuirea fondurilor europene în situația indisponibilității/sistării temporare a plății acestor fonduri, completarea fondurilor europene în vederea finalizării proiectelor, precum și alte categorii de cheltuieli legal reglementate în acest scop.
Totodată, sumele de recuperat ca urmare a constatării unor nereguli în obținerea și utilizarea fondurilor publice naționale aferente fondurilor europene, reprezință creanțe bugetare în accepțiunea art. 2 alin (1) lit.j) din același act normativ. Prin art. I alin. (6) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2024 se dispune că accesoriile aferente unor obligații bugetare principale reprezentând ajutor de stat de recuperat sau fonduri ce se cuvin bugetului Uniunii Europene nu se amână la plată și nu se anulează.
CITEȘTE ȘI Pentru bugetari, petrecerea se încheie în 2024 - După cea mai mare creștere a cheltuielilor de personal la stat din aproape două decenii, 2025 aduce o "puternică moderare", aproape de înghețPe cale de consecință cum Ordonanța de urgență a Guvernului 107/2024 nu dispune asupra creanțelor bugetare reprezentând sume de recuperat ca urmare a constatării unor nereguli în obținerea și utilzarea fondurilor publice naționale aferente fondurilor europene și având în vedere principiul de drept potrivit căruia legea trebuie interpretată în sensul aplicării ei, iar nu în sensul neaplicării, rezultă că normele juridice instituite prin Ordonanța de urgență a Guvernului 107/2024 trebuie să fie interpretate astfel încât să se identifice posibilitatea aplicării ei și în sensul său pozitiv generator de efecte juridice față de situațiile ipotetice care pot fi generate de recuperarea creanțelor bugetare cu titlu de sume de recuperat ca urmare a constatării unor nereguli în obținerea și utilzarea fondurilor publice naționale aferente fondurilor europene.
Mai mult atunci când legiuitorul a vrut să reglementeze în mod expres, că aceste creanțe bugetare nu formează obiect al facilităților a prevăzut acest lucru în actele normative [art.I alin .(5) lit.c) din Ordonanța Guvernului nr. 6/2019].
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Cu ochii pe modelul de la bere. Accizele la băuturile spirtoase pot primi un calendar de creștere, în locul actualului procedeu de majorare în funcție de inflație - surseRaportat la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 116/2024 s-au reglementat și anumite prevederi speciale privind stingerea obligațiilor bugetare în evidența fiscală în cazul debitorilor de la care s-au încasat sumele de bani de către salariații poștali.
În plus, în vederea simplificării completării de către debitori atât a Anexei 1-Notificare privind intenția de a beneficia de anularea unor obligații bugetare, cât și a Anexei 8 – Cerere de anulare, acestea au fost modificate corespunzător.