Doi clienți Vodafone România, al doilea jucător local de telefonie mobilă, au reclamat la Protecția Consumatorului că operatorul telecom le-a cerut să achite despăgubiri pentru că au reziliat abonamentele înainte de expirarea perioadei contractuale minime. În urma controlului efectuat, instituția a constatat că reclamațiile sunt întemeiate, a aplicat companiei de telefonie mobilă un avertisment și a hotărât să anuleze despăgubirile solicitate de operator clienților, al căror cuantum s-a ridicat la 91,67 euro și, respectiv, 376,21 lei.
Vodafone România a contestat procesul verbal de contravenție, emis de Protecția Consumatorului la 8 iunie 2018, în prima parte a lunii iulie.
Compania a susținut în fața instanței că, în procesul de ofertare, compania prezintă viitorilor clienți toate informațiile necesare, iar destinatarul ofertei, în situația în care o apreciază ca fiind atractivă, o poate accepta, iar dacă nu este de acord, o poate respinge.
CITEȘTE ȘI Vodafone România pierde la prima instanță în dosarul prelucrării datelor cu caracter personal colectate fără consimțământul expres al clienților. Adresă a SRI“Din momentul acceptării ofertei și a semnării contractului, acesta devine obligatorie pentru ambele părți. De asemenea, parcurgerea, prealabil semnării, a tuturor clauzelor contractului de servicii este în responsabilitatea clientului”, se arată în contestația companiei de telefonie mobilă.
În cazul încetării contractului înainte de expirarea perioadei minime contractuale, la cererea clientului sau din motive imputabile acestuia, compania are dreptul să solicite achitarea unei juste despăgubiri egale cu valoarea prejudiciului cauzat, conform clauzelor din contractul de abonament.
Compania a susținut că este îndreptățită să primească despăgubiri în condițiile în care, dacă nu ar acorda o serie de reduceri substanțiale pentru durata minimă de 24 luni a contractului, costurile pe care clientul ar trebui să le plătească ar fi cu mult mai mari decât cele agreate de acesta prin semnarea, într-unul din cazuri, a abonamentului RED 11 fără telefon (tarif lunar de 9,24 euro).
CITEȘTE ȘI Vodafone pierde la instanța supremă procesul cu ANCOM pentru suspendarea neaplicării plafonului maxim la internet mobil în roaming“Spre exemplificare, costul total lunar la un consum de 100 minute în rețeaua Vodafone România (din beneficiile nelimitate) și 100 minute în rețeaua națională (din beneficiile nelimitate) ar fi de 8 euro fără TVA, având în vedere că minutul utilizat în orice rețea națională este de 0,04 euro fără TVA. De asemenea, costul total lunar pentru utilizarea de către client a 210 GB de internet pe mobil este de 1.411,76 euro fără TVA, având în vedere că utilizarea a 100 MB este tarifată cu 0,67 euro fără TVA”, se mai arată în contestația operatorului.
Compania a apreciat că aplicarea justei despăgubiri pentru fiecare ofertă accesată de un client este cu atât mai necesară în domeniul comunicațiilor, având în vedere investițiile permanente pe care operatorii telecom le realizează în rețea.
În consecință, a considerat compania, justa despăgubire este consecința firească a cheltuielilor anticipate pe care un operator telecom le realizează pentru a oferi clienților săi beneficii și facilități deosebite, costuri prevăzute de operator la momentul încheierii contractului și recuperate în mod etapizat pe durata contractuală minimă.
CITEȘTE ȘI Unde dai și unde crapă! Disfuncționalitățile Telekom din vara anului 2017 au avut ca efect amendarea Vodafone cu 10.000 lei. Sancțiunea a fost aplicată în urma reclamației unui fost client RCS&RDSÎn condițiile absurde prin care acest tip de clauze ar fi eliminate din contracte ca și consecință a modificărilor legislative, s-ar crea, au susținut avocații Vodafone România în fața judecătorilor, un adevărat dezechilibru între părțile contractante, dezechilibru evident în defavoarea operatorului, întrucât acesta nu ar mai fi protejat de acele situații în care contractul nu ar fi respectat și operatorul ar avea pagube financiare pentru fiecare caz în parte.
“Pe cale de consecință, Vodafone România ar fi nevoită să schimbe politica de furnizare a serviciilor prin adoptarea unor măsuri comerciale în detrimentul clienților, ca de exemplu: eliminarea serviciilor pe baza de abonament, eliminarea pachetelor cu terminale la preț promoțional, micșorarea semnificativă a beneficiilor incluse, creșterea tarifelor pentru anumite servicii, vânzarea la tarife standard etc. O astfel de abordare este total nerealistă și nu corespunde cu modelul în care funcționează piața de telecomunicații din UE”, se mai spune în contestație.
CITEȘTE ȘI Vodafone nu renunță și merge mai departe în litigiul cu clientul căruia trebuie să-i plătească daune morale de 10.000 lei pentru conduită contractuală abuzivăJudecătoria Târgu Mureș a respins însă, în decembrie 2018, argumentele invocate în plângerea formulată de Vodafone România.
“Apărările formulate de către petentă, în sensul că în cauză nu se poate vorbi de aplicabilitatea articolului 9 din OG 21/1992 constând în obligația profesionistului de a pune pe piață numai produse sau servicii care nu lezează interesele economice ale consumatorilor și să se comporte în mod corect în relațiile cu aceștia, sunt neîntemeiate, din moment ce prevederile OUG 111/2011 invocate de către petentă acordă dreptul operatorilor de a solicita o justă despăgubire, condiționând acest drept de obligația de informare corespunzătoare a utilizatorilor, și se referă la utilizarea serviciilor sau durata minimă necesară pentru a beneficia de anumite promoții sau avantaje, respectiv sumele datorate de abonați la încetarea contractului, inclusiv, dacă este cazul, recuperarea anumitor costuri legate de echipamentul terminal contractat, însă chiar și aceste prevederi legale (OUG 111/2011 - n.r.) trebuie aplicate prin prisma prevederilor articolul 9 din OG 21/1992 privind protecția consumatorilor”, se arată în motivarea instanței.
Magistrații au apreciat că ar fi fost corect să fie cerut consumatorului eventual contravaloarea promoțiilor sau avantajelor acordate în considerarea duratei contractuale, respectiv contravaloarea eventualelor echipamentelor predate, însă solicitarea Vodafone România de a se achita de către consumator a unor servicii de care nu a beneficiat și nici nu va beneficia încalcă articolului 9 din OG 21/1992, lezează interesele economice ale consumatorilor și nu este un comportament corect în relațiile cu aceștia.
CITEȘTE ȘI Vodafone pierde definitiv procesul împotriva amenda ANCOM pentru neîndeplinirea obligației de acoperire a 72 de localități“În consecință, instanța constată că starea de fapt reținută de Protecția Consumatorului a fost probată, iar Vodafone România nu a propus niciun fel de probe care să dovedească o altă stare de fapt decât cea consemnată în procesul verbal, deși a beneficiat de un cadru procedural adecvat în acest sens, prin urmare nu a fost răsturnată prezumția de veridicitate a procesului verbal contestat”, se arată în motivarea deciziei instanței.
Decizia este în primă instanță și poate fi atacată la instanța superioară.
Operatorul român este parte a grupului britanic de telecomunicații Vodafone și al doilea jucător local pe piața locală de telefonie mobile în funcție de numărul de clienți și cifra de afaceri, după Orange România.
Operatorul avea 9,94 milioane de clienți la finele anului 2017, în creștere cu 5,2% față de decembrie 2016, potrivit datelor grupului britanic de telecomunicații.
În 2017, afacerile companiei au crescut cu 4,5%, la 3,654 de miliarde de lei, conform Ministerului Finanețelor Publice.