Vodafone România, al doilea jucător local de telecomunicații, a contestat cu recurs o hotărâre a Curții de Apel București din decembrie 2017, când instanța a redus cu doar 7% o amendă de 120,3 milioane de lei, aplicată operatorului de Consiliul Concurenței în 2011, la a doua rejudecare a dosarului. Potrivit instanței, comportamentul anticoncurențial al celui de-al doilea jucător local de telefonie mobilă ar fi fost favorizat de conduita autorității de reglementare în domeniul comunicațiilor, ANCOM.
Cererea de recurs a fost depusă miercuri, 4 iunie.
În februarie 2011, Consiliul Concurenței a amendat operatorii de telefonie mobilă Orange România și Vodafone România cu 268,33 milioane de lei (63 milioane de euro) cu acuzația de abuz de poziție dominantă.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În cazul Orange România, amenda s-a ridicat la 147,9 milioane de lei și a reprezentat 3,6% din cifra de afaceri a operatorului în 2010. Operatorul a contestat amenda, dar instanța a respins cererea, printr-o decizie definitivă, la finele anului 2018.
La Vodafone România, sancțiunea a fost stabilită la 3,45% din afacerile companiei în 2010, respectiv 120,3 milioane de lei.
În cadrul investigațiilor declanșate în 2006, în urma unor plângeri depusă de Netmaster Communications, Consiliul Concurenței a constatat că Orange și Vodafone ar fi refuzat să acorde accesul la rețelele lor de telefonie în vederea terminării apelurilor naționale și internaționale tranzitate de acest operator.
Netmaster solicitase interconectarea la tariful reglementat de ANCOM, tarif mai mic decât cele practicate de Orange și Vodafone.
Interconectarea rețelelor operatorilor și implicit achiziția de către aceștia a serviciilor de terminare a apelurilor permite abonaților din rețele diferite posibilitatea de a se apela între ei. Astfel, realizarea acestor servicii implică preluarea apelurilor provenite sau tranzitate din/prin rețelele altor operatori (Netmaster în acest caz) și livrarea lor la punctul final de destinație (utilizatorii finali ai rețelelor Orange și Vodafone).
CITEȘTE ȘI SPP cumpără, cu fonduri UE, un sistem IT pentru optimizarea recrutării și selecției personaluluiPotrivit Consiliului Concurenței, abuzurile Vodafone și Orange s-ar fi manifestat pe piețele serviciilor de terminare a apelurilor în propriile rețele de telefonie, piețe pe care fiecare dintre acești operatori deține o poziție de monopol.
Conform legislației în domeniul concurenței, în absența unei justificări obiective, un refuz reprezintă un abuz de poziție dominantă pe piața de acces. Orange și Vodafone ar fi avut nu numai obligația de a acorda accesul Netmaster la rețelele lor în vederea terminării apelurilor, dar și pe aceea de a respecta reglementările autorității din domeniu, inclusiv cea de a practica un tarif maxim pentru serviciile respective (indiferent de locul de inițiere a acestora, în afara sau în interiorul României).
Din analiza efectuată de Consiliul Concurenței a rezultat că, până la data de 1 ianuarie 2007, Vodafone și Orange și-ar fi stabilit tarife mai mari pentru serviciul de terminare a apelurilor în internațional, fără a lua în considerare reglementările din domeniu, care stabileau un tarif maxim ce trebuia respectat.
CITEȘTE ȘI Afacerile Huawei Technologies România au scăzut în 2019, profitul net a crescutCei doi mari operatori de telefonie mobilă nu ar fi acordat Netmaster accesul la rețelele lor de telefonie pentru terminarea apelurilor originate în internațional și a celor originate în rețelele altor furnizori din România pentru pentru o perioadă de 1 an și jumătate în rețeaua Vodafone și 2 ani și 4 luni în rețeaua Orange.
De asemenea, pentru o scurtă perioadă de timp, cele două companii ar fi limitat terminarea apelurilor naționale provenite din rețeaua Netmaster.
"Veniturile suplimentare obținute de cele două companii pe această piață reprezintă, de fapt, cheltuieli suplimentare ale operatorilor care au terminat apeluri în rețelele Vodafone și Orange. Acest lucru se traduce prin plata unor tarife mai mari de către consumatorii finali”, declara președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, într-un comunicat din februarie 2011.
Netmaster Communications a fost înființată în decembrie 2002 de Sanjay Bhasin (cetățean american) - 80% și Alexandru Albu - 20%. Societatea a fost unul dintre furnizorii alternativi de servicii de telefonie fixă din România intrați pe piață începând cu anul 2003, odată cu liberalizarea acesteia.
În prezent, firma nu mai există, fiind radiată (fuziune prin absorbție) din august 2008.
Firma a fost cumpărată de New Com Telecomunicații în martie 2008, conform www.termene.ro, care și-a vândut la rândul său baza de clienți către RCS&RDS și Telekom România Communications (fosta Romtelecom), pe fondul unor probleme financiare generate de recesiune.
Profit.ro a anunțat, recent, că foștii acționari ai Netmaster au chemat în judecată Orange România, liderul local de telefonie mobilă, cu afaceri de peste 1 miliard de euro în 2019, și solicită despăgubiri de 1 milion de euro pentru că operatorul telecom, prin abuz de poziție dominantă, ar fi refuzat să acorde accesul la rețeaua de telefonie în vederea terminării apelurilor naționale și internaționale tranzitate de acest operator.