Veniturile din furnizarea de servicii poștale au crescut cu 13% în 2018, la 3,2 miliarde de lei, pe fondul avansului numărului de trimiteri poștale, potrivit datelor Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM).
“Raportul de date statistice privind serviciile poștale în anul 2018 realizat de ANCOM reflectă evoluții îmbucurătoare ale sectorului: veniturile obținute din furnizarea de servicii poștale au crescut cu 13%, iar numărul de trimiteri poștale internaționale intrate în România a ajuns la 46,5 milioane, în creștere semnificativă de 32%. Astfel, valoarea pieței serviciilor poștale în 2018 a fost de 3,2 miliarde de lei, peste 580 de milioane de trimiteri poștale plecând spre destinatari din țară sau străinătate”, spune Eduard Lovin, vicepreședintele ANCOM.
Traficul poștal în 2018
Din totalul de 582 de milioane de trimiteri poștale (+5%), 536 milioane au fost trimiteri poștale interne (în creștere cu 3%), iar 46 milioane au fost trimiteri poștale internaționale, în creștere cu 32%, realizată exclusiv de traficul internațional intrat.
Aproximativ 3 din 4 trimiteri poștale au fost reprezentate de poșta de scrisori (448 de milioane), iar 1 din 6 au fost colete (94 de milioane), restul fiind trimiteri tip publicitate prin poștă (18 milioane), trimiteri expres (13,5 milioane), mandate poștale (7 milioane), respectiv corespondență și imprimate de peste 2 kg (1,6 milioane).
În 2018, numărul mediu de trimiteri poștale pe locuitor a fost de 30 (în creștere cu 6%), din care 5 au fost colete (în creștere cu 15%).
Raportul mai arată că există o preocupare din partea furnizorilor pentru automatizarea și tehnologizarea propriilor rețele de distribuție, prin punerea la dispoziția utilizatorilor a unui număr tot mai mare de sisteme automate de livrare a trimiterilor poștale. Deși încă redus, furnizorii au instalat în anul 2018, un număr de 60 de noi puncte de acces automate, numărul acestora dublându-se în anul 2018 față de anul 2017.
CITEȘTE ȘI ANCOM a adoptat o nouă procedură de desemnare a furnizorilor de serviciu universal în domeniul serviciilor poștaleValoarea pieței serviciilor poștale
Valoarea totală a pieței serviciilor poștale realizată în anul 2018 a fost de 3,2 miliarde lei, cu 13% mai mult față de 2017. Veniturile obținute din trimiteri interne au crescut cu 10%, iar cele din trimiteri internaționale cu 19%.
În funcție de veniturile obținute, principalii competitori de pe piața serviciilor poștale din România sunt Fan Courier, cu o cotă de piață de 21%, Compania Națională Poșta Română (20%) și Urgent Cargus cu 13% din totalul veniturilor.
Serviciul universal
Traficul de trimiteri din sfera serviciului universal a ajuns la 208 de milioane de trimiteri poștale în anul 2018 (în creștere cu 21% față de anul anterior). Din totalul de trimiteri incluse în serviciul universal, 82% au fost trimiteri interne (170 de milioane de trimiteri), iar restul de 18% au fost trimiteri internaționale (38 de milioane de trimiteri).
CITEȘTE ȘI ANCOM sfătuiește românii să verifice toate condițiile de utilizare a roaming-ului înainte de vacanțăReclamații privind serviciile poștale
Deși numărul total de reclamații primite de furnizorii de servicii poștale a crescut cu 14% în anul 2018 (561 mii reclamații), numărul celor considerate întemeiate a rămas constant, la 98 mii, reprezentând 17% din total. Pentru 35.000 dintre acestea au fost acordate despăgubiri în valoare totală de 9,7 milioane de lei, iar valoarea medie a unei despăgubiri a ajuns la valoarea de 278 lei, în creștere cu 46%.
Raportul integral privind piața serviciilor poștale din România în anul 2018 poate fi consultat AICI.
Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) este instituția care protejează interesele utilizatorilor de comunicații din România, prin promovarea concurenței pe piața de comunicații, administrarea resurselor limitate, încurajarea investițiilor eficiente în infrastructură și a inovației.