Curtea de Apel București (CAB) a admis cererea Vodafone România și a dispus suspendarea aplicării măsurilor cu efect retroactiv impuse printr-o decizie a ANCOM privind sancționarea neaplicării plafonului maxim la internet mobil în roaming, până la soluționarea definitivă a cererii de anulare a deciziei.
Astfel, CAB a dispus, până la soluționarea definitivă a cererii de anulare a deciziei, suspendarea măsurilor cu efect retroactiv impuse de ANCOM, respectiv obligația de a restitui, la cerere, orice sumă achitată peste 60 euro (TVA inclusă) pentru serviciile de comunicații de date în roaming pe planuri alternative de roaming, precum și obligația publicării și menținerii pe website-ul Vodafone România a procedurii pe care utilizatorii o pot urma pentru a obține restituirea sumelor mai sus menționate.
De asemenea, este suspendată și obligația de a informa prin mijloace individuale utilizatorii finali despre posibilitatea de a obține restituirea sumelor mai sus menționate.
Vodafone România va respecta, în condițiile legii, obligația de notificare a clienților pentru consumul de date în roaming pe planuri tarifare alternative, obligație care a fost menținută deocamdată de către instanță, se arată într-un comunicat al operatorului de telefonie mobilă.
CITEȘTE ȘI Instanța respinge cererea Vodafone prin care a solicitat ANCOM recupererea unui prejudiciu de 15 mil. euroÎn replică, ANCOM susține că instanța a recunoscut, prin admiterea în parte a cererii, caracterul de practica ilegală sancționată de instituție și va solicita, în cadrul dosarului pe fond, atât încetarea practicii ilegale, cât și restituirea prejudiciului către consumatorii afectați.
"Admite în parte cererea. Dispune suspendarea executării prevederilor cuprinse la articolul 3, litera b, c și d din Decizia ANCOM 1.028/03.10.2016 până la soluționarea definitivă a Dosarului 6831/2/2016 aflat pe rolul Curții de Apel București, care are ca obiect anularea Decizia ANCOM 1.028/03.10.2016. Respinge ca neîntemeiată cererea de suspendare a executării prevederilor cuprinse la articolul 3, litera a și e din Decizia ANCOM 1.028/03.10.2016. Executorie. Cu recurs în 5 zile de la comunicare care se depune la Curea de Apel București", se arată pe portalul instanței.
La începutul acestei luni, Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) a sancționat Vodafone Romania, al doilea jucător de profil, cu amendă de 100.000 lei pentru că nu a aplicat plafonul financiar sau de volum maxim care limitează consumul de date în roaming la costul implicit de 50 euro/lună (fără TVA) sau la un alt nivel ales de utilizatori dintre cele puse la dispoziție de propriul furnizor.
Stabilit prin Regulamentul Uniunii Europene 531/2012, plafonul maxim trebuie aplicat de furnizorii care oferă servicii de date în roaming tuturor utilizatorilor acestor servicii, inclusiv celor care au optat pentru pachete/extraopțiuni care conțin resurse de date în roaming.
Plafonul maxim a fost stabilit pentru a-i proteja pe utilizatori de șocul facturilor mari pe care le poate genera consumul de date în roaming.
Acțiunea de control derulată de ANCOM în urma unei sesizări primite în cursul acestui an a arătat că Vodafone nu a aplicat și nu a pus la dispoziție cel puțin un plafon financiar sau de volum maxim pentru serviciile de comunicații de date în roaming în cazul mai multor categorii de abonați.
Neaplicarea plafonului de date în roaming încalcă dispozițiile din Regulamentul 531/2012 și constituie contravenție conform OUG 111/2011.
În consecință, ANCOM a sancționat operatorul Vodafone cu amendă în valoare de 100.000 lei și a dispus o serie de măsuri de remediere a situației.
“Operatorul trebuie să restituie celor două categorii de abonați mai sus menționați, la cerere, în condițiile legii, orice sumă achitată de aceștia peste nivelul de 50 de euro/lună (fără TVA) pentru consumul de date în roaming efectuat începând cu data de 1 iulie 2012 și până în prezent. Au dreptul la restituirea sumelor plătite în plus inclusiv cei care la data cererii nu mai dețin calitatea de abonați ai Vodafone”, se arată într-un comunicat al instituției.
Procedura pe care utilizatorii o pot urma pentru a obține restituirea acestor sume trebuie afișată de operator pe paginea proprie de internet, la secțiunea Roaming, iar cele două categorii de abonați afectați trebuie informați individual despre posibilitatea de a primi aceste sume în condițiile legii.
Potrivit Regulamentului 531/2012, utilizatorii care călătoresc în străinătate au dreptul să beneficieze de un “plafon” financiar implicit la utilizarea serviciului de date în roaming (inclusiv internet mobil), dincolo de care accesul la acest serviciu este blocat automat, cu excepția cazurilor in care clientul își exprimă explicit consimțământul pentru continuarea utilizării serviciilor și depășirea plafonului.
Pentru a evita șocul facturilor mari rezultate din utilizarea serviciilor de date în străinătate, în cazul în care utilizatorii nu optează explicit pentru un alt plafon din oferta comercială a operatorilor sau nu renunță în mod expres la plafonul implicit, operatorii au obligația să aplice automat plafonul financiar implicit, a cărui valoare este de 50 euro/lună (fără TVA), sau un plafon exprimat în volum de date care corespunde unei sume de maximum 50 de euro/lună (fără TVA).
În plus, operatorii au obligația să avertizeze utilizatorii, prin intermediul unor mesaje-text, email-uri sau ferestre pop-up, atunci când valoarea consumului înregistrat atinge 80% din plafonul financiar sau de volum maxim, precum și atunci când valoarea stabilită prin plafon este consumată.
Mesajul care semnalează consumarea cantității de trafic incluse în plafon trebuie să conțină și informații cu privire la procedura ce trebuie urmată pentru a beneficia în continuare de servicii de date în roaming, precum și costurile suplimentare per unitate de consum. Dacă utilizatorul nu urmează această procedură, serviciul de roaming de date trebuie sistat de operator.
Vodafone România este al doilea jucător local de telecomunicații mobile după cifra de afaceri și numărul de utilizatori în 2015, după Orange România.
La finele lunii iunie, portofoliul operatorului număra 9,16 milioane de clienți (servicii mobile, servicii de voce și M2M – machine to machine), în creștere cu 357,691 față de perioada similară a anului precedent.