Măsura face parte dintr-o reacție din ce în ce mai violentă în Spania și în Europa împotriva bicicliștilor, care a dus la eliminarea noilor piste de biciclete și la acuzații de utilizare abuzivă a fondurilor UE de către orașe, transmite Euronews, citat de G4Media.ro.
Primăria orașului Zaragoza a anunțat săptămâna trecută că dorește să facă obligatorie asigurarea pentru toți bicicliștii și utilizatorii de scutere electrice.
Măsura a fost propusă de partidul de extremă dreapta Vox și aprobată de Partidul Popular (PP), un partid conservator. Aceștia spun că doresc să pună capăt „incertitudinii juridice” atunci când un biciclist este implicat într-un accident.
Dacă măsura va fi adoptată, orașul din nord-estul Spaniei va fi primul din Europa care îi va obliga pe bicicliști să încheie o asigurare de răspundere civilă.
Organizațiile de bicicliști s-au pronunțat ferm împotriva acestei idei.
„Zaragoza ar fi o excepție în lume”, afirmă Colectivo Pedalea, un grup de protest al bicicliștilor urbani.
Acesta pune sub semnul întrebării legalitatea unei astfel de măsuri și cere demisia consilierului care a inițiat-o.
Laura Vergara, manager la Conbici, un grup de susținere a bicicliștilor din Spania, spune pentru Euronews Green că este o măsură disproporționată, deoarece nu există „statistici privind accidentele care să demonstreze necesitatea de a oferi o asigurare obligatorie”.
Ea spune că majoritatea oamenilor sunt deja acoperiți pentru accidentele de bicicletă prin alte polițe, cum ar fi asigurarea locuinței, și că aceasta ar descuraja formele de călătorie ecologice.
Cât îi va costa asigurarea pe bicicliști?
Dacă măsura va fi aprobată, asigurătorii estimează că va costa aproximativ 20 de euro pe an pentru bicicliști.
Dar nu este clar dacă va primi aprobarea finală. PP și Vox au introdus-o în ordonanța de mobilitate a orașului, anunțată săptămâna trecută. Această ordonanță este acum deschisă pentru o perioadă de consultare publică de 30 de zile înainte de a putea fi adoptată în mod oficial.
Consilierul PP José Miguel Rodrigo a declarat că textul „nu este definitiv” și că este deschis la modificări, a relatat ziarul spaniol Heraldo.
Vergara consideră că „măsura neviabilă care a generat o mare agitație publică și confuzie în rândul oamenilor” nu va trece.
Euronews Green a contactat PP pentru a comenta reacțiile și apelurile la demisia consilierului său, dar nu a primit un răspuns până la momentul publicării.
Unde altundeva în Europa este obligatorie asigurarea pentru bicicliști?
Elveția a avut anterior o formă de asigurare obligatorie pentru bicicliști, dar aceasta a fost abolită în 2012, iar majoritatea asigurătorilor au inclus automat răspunderea pentru accidente de bicicletă în asigurarea de răspundere civilă.
Nicăieri altundeva în Europa nu o impune.
Indiferent dacă planul din Zaragoza va fi adoptat sau nu, criticii spun că acesta este încă un simbol al războiului cultural din ce în ce mai intens din Spania și din alte părți ale Europei împotriva politicilor de transport durabil și de planificare a mediului.
De ce elimină orașele pistele pentru bicicliști?
O mare parte din reacțiile din Spania se concentrează pe o lege privind clima adoptată în 2021, care a făcut obligatorie introducerea în fiecare oraș a unor zone cu emisii reduse. Pentru a face acest lucru și pentru a îmbunătăți infrastructura de transport durabil, UE a oferit o finanțare de 1,5 miliarde de euro.
Cu toate acestea, unele consilii municipale controlate de dreapta refuză să implementeze legea în totalitate.
Valladolid, un oraș din Spania, a cheltuit chiar sute de mii de euro pentru a elimina noile piste pentru bicicliști din oraș în favoarea mașinilor.
Acest lucru a determinat Comisia Europeană să deschidă o investigație preliminară cu privire la posibila utilizare abuzivă a fondurilor.
Ministrul spaniol al Mediului, Teresa Ribera, a declarat joi că eliminarea pistelor pentru biciclete este „un atac direct la calitatea vieții din aceste orașe”.
Ea a susținut că acest lucru se întâmplă „din motive dogmatice, ideologice și aleatorii” și că acele orașe vor trebui să returneze fondurile UE.
Unde altundeva în Europa pistele de biciclete au devenit controversate?
În afara Spaniei au existat, de asemenea, controverse legate de măsurile de transport ecologic.
Anul trecut, premierul conservator din Marea Britanie, Rishi Sunak, s-a angajat să oprească „măsurile anti-autoturisme” în orașele britanice, ca parte a încercării sale de a pune capăt „războiului împotriva automobiliștilor”.
Un comunicat de presă al guvernului cu privire la aceste planuri spunea că se va analiza modul în care „se vor preveni schemele care restricționează în mod agresiv locurile în care oamenii pot conduce”.
În Berlin, au existat argumente similare. Anul trecut, creștin-democrații de centru-dreapta (CDU) au ajuns la putere în oraș ca partener principal într-o coaliție cu SPD de centru-stânga și au început să oprească proiectele de piste pentru bicicliști pentru a salva locuri de parcare pentru mașini. Într-o declarație făcută la începutul acestui an, grupul de campanie Changing Cities a denunțat situația.
„Nu a fost construită nicio pistă de autobuz în 2023, proiectele de tramvaie au fost suspendate, extinderea pistelor pentru bicicliști a fost încetinită, iar acum acestea sunt reproiectate pentru a fi mai prietenoase cu mașinile”, a declarat acesta.
„SPD și CDU ne-au promis un oraș funcțional – ceea ce am primit a fost un aer murdar și străzi periculoase.”
Disputele și dezbaterile politice nu dau semne de încetinire în aceste țări.
Între timp, peste 300.000 de decese premature sunt cauzate de poluarea aerului în Europa în fiecare an.