O lume cu vehicule zburătoare, precum în sitcomul The Jetsons din anii 1960, ar putea fi mai aproape decât credeți, companiile din SUA, inclusiv mai multe startup-uri, dezvoltând taxiuri electrice aeriene care au ca scop să scoată mașinile de pe șosea și să mute traficul în aer, transmite CNBC, citat de News.ro.
Companiile aeriene comerciale, în special, investesc în acest tip de tehnologie pentru a face călătoriile către și de la aeroport mai scurte și mai rapide pentru consumatori.
În octombrie, Delta Air Lines s-a alăturat listei companiilor aeriene care susțin startup-urile de tehnologie pentru vehicule electrice, cu o investiție de 60 de milioane de dolari în Joby Aviation, o companie care dezvoltă avioane electrice cu decolare și aterizare verticală (eVTOL), destinate să funcționeze ca serviciu de taxi aerian.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În 2021, când Joby și-a anunțat planul de a-și lansa taxiurile aeriene asemănătoare Uber până în 2024, a generat critici din partea analiștilor din industrie cu privire la capacitatea de a se lansa până la acea dată.
Dar investiția Delta în Joby este un parteneriat de cinci ani pentru a opera eVTOL-uri exclusiv în rețeaua Delta.
United Airlines este, de asemenea, într-un parteneriat cu o startup cu sediul în Suedia, Heart Aerospace, pentru a avea avioane electrice care zboară pe rute regionale până în 2030, acesta adăugându-se altor două investiții eVTOL ale companiei aeriene.
Una este de 15 milioane de dolari cu Eve Air Mobility, pentru 200 de avioane, iar cealaltă de 10 milioane de dolari cu Archer Aviation, pentru 100 de eVTOL.
American Airlines a investit 25 de milioane de dolari în Vertical Aerospace, o companie cu sediul în Marea Britanie, cu o comandă pentru 50 de avioane.
Taxiurile aeriene ar putea ajunge pe piețe în anii 2030.
În timp ce marile companii aeriene încheie acorduri cu startup-uri globale, este important să ne amintim că acestea sunt condiționate. Depinde de certificarea acestor aeronave și de cât de repede le pot fabrica companiile, a spus Savanthi Syth, director general de cercetare în capital, acoperind companiile aeriene globale și mobilitatea la firma Raymond James.
Odată ce aceste avioane sunt certificate și încep să-și intensifice producția, Syth a spus că dimensiunea potențială a pieței depinde în mare măsură de cât de aproape pot ajunge companiile eVTOL de unde sunt consumatorii.
”Inițial, eVTOL-urile ar trebui să vă înlocuiască mașina personală. Dar va fi diferit pentru oameni, în funcție de locul în care vor fi eVTOL”, a spus Syth.
Companiile vor ca eVTOL-urile să utilizeze infrastructura existentă pentru a funcționa, cum ar fi crearea de ”vertistop-uri”, în cazul în care aeronavele aterizează deasupra clădirilor din zonele urbane pentru a transporta pe distanțe scurte sau ”vertiporturi”, care utilizează aeroporturile regionale pentru a transporta pe distanțe mai lungi, aproximativ peste 100 de mile.
Dacă companiile pot crea vertistop-uri și vertiport-uri în apropierea consumatorilor din zonele rezidențiale, atunci dimensiunea pieței ar putea fi mare, a spus Syth.
”Credem că veți vedea operațiuni mici ale eVTOL începând cu 2025, iar certificările vor începe, sperăm, în 2024. Dar pentru a vedea o mulțime de avioane zburând deasupra capului, probabil că va fi mai probabil în anii 2030”, a spus Syth.
În timp ce companiile aeriene se confruntă cu provocări legate de costuri și disponibilitate pentru a deveni mai sustenabile, investițiile în eVTOL reprezintă un efort prin care acestea pot încerca să compenseze emisiile de carbon, a declarat Beau Roy, director general senior la FTI Consulting, care este specializat în industria aviației.