Stolojan: Dacă vreau să plafonez prețul la benzină, motorină, ori reduc din accize și din TVA, ori reduc din prețul la care ar trebui să vândă producătorul. Dacă îi reduc lui, nu mai importă, dacă reduc din accize sau TVA, am încasări mai mici

Stolojan: Dacă vreau să plafonez prețul la benzină, motorină, ori reduc din accize și din TVA, ori reduc din prețul la care ar trebui să vândă producătorul. Dacă îi reduc lui, nu mai importă, dacă reduc din accize sau TVA, am încasări mai mici
scris 17 iul 2022

Fostul lider PNL Theodor Stolojan consideră că dacă guvernanții doresc să plafoneze prețul la carburanți, trebuie să reducă din accize și din TVA sau să reducă din prețul la care ar trebui să vândă producătorul. El a explicat că dacă este redus prețul, atunci producătorul nu mai importă și România intră în haos, iar dacă se reduce din accize sau TVA, atunci încasările sunt mai mici. 

Theodor Stolojan a fost întrebat, la Prima TV, dacă ar fi acordat subvenția la carburant.

Urmărește-ne și pe Google News

“Eu n-aș fi acordat-o deloc. Iată, acum a scăzut prețul barilului de petrol, în mod normal ar trebui să vedem o scădere la pompă, dar nu o vedem, pentru că companiile își fac socoteala că bun, a scăzut, dar va crește din nou. Și atunci de ce să se mai încurce? Au și acești 50 de bani, lumea vede că prețurile nu mai sunt la 9 lei și ceva, sunt la 8 lei și ceva. Toată lumea pare mulțumită, de fapt, nimeni nu-i mulțumit, nici companiile, nici consumatorii care cumpără benzină, motorină. Eu pot înțelege din punct de vedere social că Guvernul trebuia să facă ceva, să răspundă la nemulțumire, dar dacă analizăm economic problema, atunci ajungem la următoarele concluzii. Nu este vorba de o creștere temporară a prețului la țiței, a fost acum doi ani barilul sau butoiul de țiței era 44 - 45 de dolari și acuma este în jur de 100, peste 100. Asistăm la o nouă realitate economică, nu poți să o ignori și nu poți să izolezi România, economia, populația, firmele de această realitate economică nouă. Sigur, pot să iau niște măsuri o perioadă de timp”, a explicat Stolojan, citat de News.ro.

Nicușor Dan: Traseele de noapte ale transportului public din București se dovedesc a fi un succes. Predictibilitatea, extinderea traseelor și posibilitatea plății călătoriilor cu cardul au dus la creșterea semnificativă a numărului de pasageri CITEȘTE ȘI Nicușor Dan: Traseele de noapte ale transportului public din București se dovedesc a fi un succes. Predictibilitatea, extinderea traseelor și posibilitatea plății călătoriilor cu cardul au dus la creșterea semnificativă a numărului de pasageri

El a mai fost întrebat dacă poți să subvenționezi la nesfârșit prețul benzinei.

“Categoric nu și nici nu-i bine chiar dacă aș avea resursele de a subvenționa pe care nu le am, însă, sigur, statul încasează mai multe TVA, mai multe accize, dar practic nu poți să subvenționezi întreaga economie, întreaga populație. Și nu este bine. De ce?  Pentru că din moment ce știm că această creștere a prețurilor la țiței nu este temporară, ci e pe o perioadă lungă de timp, atunci trebuie ca economia să se ajusteze la această nouă realitate economică. Ce înseamnă să se ajusteze? Păi, uite-te, dacă te uiți până și când mergi în sate, vezi că oamenii au început să își pună panouri pe case. Perfect. Asta e măsura corectă pe care trebuie să o subvenționeze statul din sutele milioane de euro  pe care le primim, miliarde de la Uniunea Europeană, fiecare gospodărie care poate să își pună panouri fotovoltaice să-i finanțezi integral această acțiune. Asta e o măsură corectă și corespunde și tendinței generale de a trece la o economie verde”, a mai declarat fostul premier.

El susține că mulți politicieni din țara noastră nu înțeleg realitatea în care se află România.

“Pe de altă parte, politicienii români, foarte mulți, nu generalizez, dar foarte mulți și o masă mare de cetățeni ai României, ei nu înțeleg realitatea în care se află România. Ei au imaginat și au auzit că România are resurse. Da, avem resurse de cărbune, avem resurse de gaze naturale, dar nu avem resurse de țiței. Cândva, când eram eu student, România producea 15.000.000 de tone de țiței pe an. Înainte de a trece la economia de piață, la democrație, ajunsesem pe la 10.000.000 un declin și anul trecut am produs 3,5 milioane de tone de țiței în echivalent petrol și importăm la fiecare tonă de țiței, importăm 3,5 tone de țiței și produse petroliere. Vă dați seama? Deci, la fiecare tonă de țiței care o produc în țară, eu sunt obligat să import 3,5 tone. Asta este statistica de anul trecut și nu se schimbă nimic în acest an, dimpotrivă. La gaze naturale, situația inversă. Avem 3 pătrimi din țară și importăm o pătrime din străinătate. Dacă dăm drumul la Marea Neagră e posibil să fim în echilibru”, a precizat Theodor Stolojan.

ANCOM va prezenta, în această săptămână, documentația pentru licitația 5G CITEȘTE ȘI ANCOM va prezenta, în această săptămână, documentația pentru licitația 5G

Fostul premier a fost întrebat dacă din toamnă sau din primăvară Guvernul nu va veni cu o nouă subvenție la carburant pentru ca partidele din coaliție să nu piardă voturi la următoarele alegeri.

“Sigur că ne apropiem și de an electoral. Ați văzut ce a făcut Victor Orban în Ungaria. A plafonat, că a avut alegeri, a rămas cu plafonarea. Acum MOL-ul vine și spune ”Fraților, prea mult n-o putem duce cu plafonarea asta”. Gândiți-vă, dacă eu aș plafona fără compensare prețul la benzină, motorină, în condițiile în care import trei sferturi din necesarul României de țiței și produse petroliere, ăștia nu mai importă, mâine nu mai importă. Păi, poți să obliga un privat să importe, să vândă în pierdere? Deci, eu, dacă vreau să plafonez la benzină, motorină, ori reduc din accize și din TVA, ori reduc din prețul la care ar trebui să vândă producătorul. Dacă îi reduc lui, ”nu mai importă și intru într-un haos total în România, dacă reduc din accize sau TVA, am încasări mai mici și eu nu am această posibilitate, cum a avut Ungaria. De ce? Pentru că eu am un deficit bugetar foarte mare și trebuie să-l reduc, mă împrumut la dobânzi foarte mari. Iată, Croația intră în zona euro, va intra și Bulgaria pesemne, dacă își pun ordine în stabilitatea politică, iar noi, din păcate, iată, nefiind în zona euro, ne împrumutăm în continuare cu dobânzi foarte mari pe piața externă și pe piața internă”, a precizat Stolojan.

El a mai fost întrebat dacă propunerea PSD de plafonare a prețului la carburant i se pare viabilă.

Nu. Nici dacă ar propune PNL-ul n-aș susține, pentru că, încă o dată, vedeți, la început s-a crezut că inflația e temporară, tranzitorie, s-a crezut că creșterea prețului la țiței este temporară. Iată că nu sunt temporare, că toate prognozele făcute de specialiști în domeniu arată că va dura câțiva ani, pentru energie vorbesc, inflația sigur că se va domoli și chiar dacă inflația se domolește, nu mai revenim la prețurile care au fost. Ori atunci economia trebuie, repet, încă o dată, să se ajusteze la această nouă realitate. Cum se ajustează? Păi, înlocuind tehnologiile vechi cu tehnologii mai noi, care nu consumă atâta energie”, a mai afirmat Theodor Stolojan.

viewscnt
Afla mai multe despre
theodor stolojan
carburanti
accize
tva