Șoferii români măsoară de șapte ori ca să cumpere o dată. Peste 60 de calcule pentru fiecare RCA vândut

Șoferii români măsoară de șapte ori ca să cumpere o dată. Peste 60 de calcule pentru fiecare RCA vândut
scris 23 feb 2016

Baza de date CEDAM este accesată de peste 1,5 milioane de ori pe zi de către firmele de asigurare. Această cifră arată că programele asigurătorilor calculează tot atâtea prețuri pentru RCA. La vânzări medii de 25.000 de polițe pe zi, înseamnă că fiecare asigurare presupune peste 60 de interogări.  

Datele oficiale consultate de Profit.ro arată că numărul interogărilor a crescut agresiv în ultimii ani și este semnificativ mai mare chiar și față de perioada de boom economic, când vânzările de mașini atingeau maxime istorice. Explicația ține de dezvoltarea rețelelor de intermediari și, mai ales, a calculatoarelor online.

Urmărește-ne și pe Google News

“Nu este o valoare care să surprindă. Din câte știu, în luna decembrie, când se înregistrează vârfurile de vânzări sunt și peste 4 milioane de interogări zilnic. Rețelele online s-au dezvoltat foarte mult și oamenii au posibilitatea să facă mai multe calcule. Pentru fiecare poliță, fiecare broker cere tarife de la toți cei nouă asigurători RCA. La rândul lor, asigurătorii interoghează baza CEDAM”, arată Viorel Vasile, șeful Safety Broker.

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum

În medie, 40.000  de interogări zilnice sunt realizate de persoanele fizice care vor să verifice existența unei polițe de asigurare sau un istoric de daunalitate.

Doar firmele de asigurare pot cere date în numele clienților și tot ele calculează încadrarea în bonus sau malus

Baza de date CEDAM a devenit operațională în anul 2005. Ea conține istoricul polițelor RCA și a evenimentelor asociate acestora de-a lungul timpului.

În funcție de informațiile returnate de CEDAM, soft-ul firmei de asigurare încadrează clientul la o anumită categorie de risc. În funcție de rezultat, prețul poliței este ajustat. Un șofer fără daune la activ, care și-a achiziționat un automobil nou, va fi încadrat automat la categoria B0, ceea ce înseamnă că prețul poliței ( calculat de asigurător în funcție de capacitatea motorului, vârsta și experiența șoferului și zona unde este condusă mașina) rămâne neschimbat.

ASF vrea revoluție pe piața RCA: franșiză pe o parte din daună, decontare directă și prețuri orientative CITEȘTE ȘI ASF vrea revoluție pe piața RCA: franșiză pe o parte din daună, decontare directă și prețuri orientative

Dacă mașina nu este la prima înmatriculare și șoferul nu are daune la activ, atunci încadrarea se va face la una dintre cele 14 categorii de bonus, iar prețul standard al RCA poate scădea cu până la 50%, în funcție de experiența clientului. Dacă, pe de altă parte, șoferul a înregistrat daune, el va fi încadrat la una dintre categoriile de malus, iar prețul poate crește cu până la 100%.

Orice persoană fizică poate interoga baza de date în nume propriu, însă doar firmele de asigurare pot accesa CEDAM în numele clienților. Brokerii nu au acest drept. Pentru a calcula prețul pentru client, brokerul accesează prin intermediul softului propriu programul asigurătorului care, mai departe, solicită informații la CEDAM.

Tot asigurătorii sunt cei care încarcă în CEDAM informațiile referitoare la daunele înregistrate de clienții care au cumpărat RCA.

În curs de extindere

Baza de date CEDAM a fost concepută  pentru a funcționa în comun cu datele stocate de direcția permise de sub Ministerul de Interne (DRPCIV). Cu toate acestea, conectarea s -a realizat abia în 2014, ca parte a ultimului contract încheiat cu Romsys, firma care a administrat baza de date încă de la înființare.

Operațiunile de conectare au fost finalizate în vara anului trecut, după cum au arătat specialiștii ASF.

În acest moment, societățile de asigurare pot accesa ambele baze de date. Informațiile din cele două sisteme nu corespund întotdeauna, după cum a mai arătat Profit.ro, pentru că CEDAM conține informații furnizate de asigurători în legătură cu daunele înregistrate de persoane asigurate RCA, în timp ce sistemul DRPCIV include date despre toate mașinile înmatriculate în România.

Următorul pas ar fi ca ASF să se conecteze și cu baza Registrului Auto Român (RAR), ceea ce ar permite accesarea de date inclusiv despre automobilele radiate sau înmatriculate temporar. “Principala metodă folosită pentru a păcăli sistemul CEDAM  este introducerea unei serii false de șasiu. Dacă ar fi  interconectate toate cele trei baze, acest lucru nu ar mai fi posibil”, crede Viorel Vasile.

CEDAM este un sistem care a fost administrat din 2005 până în 2014 de către compania de IT Romsys, care a încasat de la fosta Comisie de Supraveghere a Asigurărilor în jur de 10 milioane de euro. Toate firmele de asigurare din România care vând RCA plătesc o cotă pentru administrarea CEDAM. Profit.ro a arătat în exclusivitate că, de-a lungul timpului, asigurătorii au achitat zeci de milioane de euro în acest scop.

viewscnt
Afla mai multe despre
rca
pret rca
cedam
bonus malus
interogare cedam