Până la final, falimentele Astra Asigurări și Carpatica Asig vor costa Biroul Asigurătorilor Auto din România (BAAR) peste 90 de milioane de euro. Au fost achitate deja daune de peste 43 de milioane de euro (aproape 11.000 de dosare) și există rezerve constituite pentru încă aproximativ 47 de milioane de euro. La această sumă s-ar putea adăuga, conform estimărilor, încă circa 30 de milioane de euro care ar trebui plătiți în numele City Insurance, care are deja probleme cu plățile deși nu se află în faliment. Toate aceste sume sunt incluse în costul asigurărilor vândute șoferilor din România.
Fondul BAAR, mai cunoscut ca fondul Carte Verde, este alimentat din cotizațiile firmelor de asigurare care vând RCA (2,5% din primele brute subscrise), acestea recuperându-și integral banii de la șoferii din România, în contextul în care contribuția la BAAR este parte din formula de calcul a tarifelor.
Potrivit unor surse oficiale, peste 70% din sumele care au fost achitate sau urmează să fie achitate în contul falimentelor provin de la FGA. La rândul său, Fondul de Garantare este finanțat, indirect, tot de către clienți care, și în acest caz, acoperă integral contribuțiile asigurătorilor (1% din prime pentru asigurări generale și 0,4% pentru cele de viață).
FGA despăgubește toți creditorii de asigurare ai firmelor falimentare, fie că sunt clienți sau terți păgubiți, în limita a 100.000 de euro per contract.
Pe de altă parte, pentru daune mai mari de 500.000 de euro, Biroul Carte Verde a încheiat contracte de reasigurare pe portofoliile celor două firme falimentare.
În aceste condiții, BAAR va achita din fonduri proprii doar daunele cu valori între 100.000 de euro (limita impusă FGA) și 500.000 de euro (valoarea minimă a daunei prevăzută în contractele cu reasigurătorii).
Din reasigurare, afirmă sursele citate, BAAR încasează aproximativ 7-8 milioane de euro, adică sub 10% din cei de 90 de milioane de euro care vor fi plătiți, potrivit lui Mădălin Roșu, președintele BAAR, în contul falimentelor Astra și Carpatica.
Disponibilitățile BAAR ajunseseră la un nivel de avarie în contextul celor două mari falimente, însă una dintre prevederile incluse în OUG 54/2016, care plafona și tarifele RCA, a avut un efectiv pozitiv pentru instituție.
Fondul pentru Victimele Străzii (FPVS) a fost transformat în Direcție a BAAR și, prin urmare, disponibilitățile sale au ajuns în fondul Carte Verde. FPVS a venit cu peste 30 de milioane de euro, în condițiile în care BAAR mai dispunea doar de circa 6 milioane de euro, de peste trei ori mai puțin decât înainte de falimentele Astra și Carpatica.
Uraganul Astra-Carpatica aproape a trecut, dar prognozele sunt încă proaste
Biroul Carte Verde a fost una dintre cele mai lovite instituții în urma falimentului celor două societăți de asigurare, prin natura activității pe care o practică.
BAAR este formată din toți asigurătorii care vând RCA în România și este parte a Consiliului Birourilor Auto de la Bruxelles.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Estimări Asirom pentru acest an: profitul net va crește de 5 ori, subscrierile se vor apropia de 1,1 miliarde de leiAcest sistem, cunoscut drept sistemul Carte Verde, a fost conceput pentru a garanta plata daunelor transfrontaliere.
Când un asigurat român provoacă o daună în Italia, de exemplu, dosarul este gestionat și achitat de corespondentul italian al asigurătorului român care a emis polița RCA.
Ulterior, sumele sunt decontate către asigurătorul român. Dacă acesta nu plătește, Biroul Auto din Italia (care va plăti corespondetul în locul firmei din România) va chema în garanție BAAR, care este obligat să achite.
Cum Astra și Carpatica sunt în faliment, toate daunele provocate în afara țării de clienții cu RCA la cele două societăți au rămas a fi achitate de către Biroul Carte Verde.
Ghinionul BAAR a fost că cele două firme erau cele mai active pe zona de TIR-uri, dar și în ceea ce privește vânzarea de RCA către românii care lucrează peste graniță și conduc mașini înmatriculate în țară ele fiind, astfel, și cele mai expuse la daune care implică Biroul Carte Verde.
În același timp, daune medie în țări ca Spania, Italia sau Marea Britanie sunt cu mult mai mari decât cele din România, după cum reiese din datele oficiale al BAAR. Concret, pe portofoliul Astra, Biroul Carte Verde a achitat o daună medie de peste 19.000 de lei, în timp ce, în România, acest parametru nu sare de 7.500 de lei.
O altă mare problemă pentru BAAR riscă să fie City Insurance, societate aflată sub incidența legii rezoluției a cărei singură salvare este un investitor elvețian care a anunțat că vrea să investească 50 de milioane de euro în asigurătorul român.
În acest moment, City Insurance este cel mai mare vânzător de RCA din România și deține peste o treime din piața de profil.
Potrivit estimărilor Profit.ro, bazate inclusiv pe informații oficiale, impactul unui faliment al societății asupra BAAR ar fi de cel puțin 30 de milioane de euro.