Curtea de Conturi a trimis Ministerului Public încă din vara anului trecut o sesizare penală reclamând fapte de abuz în serviciu contra intereselor publice la Transelectrica, raportul de control care a dus la această sesizare fiind datat 6 noiembrie 2013, iar prejudiciul estimat – de peste 46 milioane lei.
Astfel, pe lista sesizărilor transmise de Curtea de Conturi Ministerului Public pentru efectuarea urmăririi penale în cazurile în care prejudiciul estimat depășește suma de 500.000 de euro, nesoluționate la data de 11.12.2014, se află un raport efectuat de Departamentul IV al Curții de Conturi la Transelectrica, datat 6.11.2013, în care se vorbește despre fapte de abuz în serviciu contra intereselor publicel, prejudiciul estimat fiind de 46,26 milioane lei.
Curtea de Conturi a trimis sesizarea penală în această speță în iulie 2014, la Parchetul de pe lângă Judecătoria Sectorului 1, București.
Procurorii Anticorupție efectuează, joi, percheziții în București și Craiova, la sediile Transelectrica și Societății pentru Servicii de Mentenanță a Rețelei Electrice de Transport - SMART SA.
Cinci sedii ale unor societăți cu capital de stat, din Craiova și București, printre care unele ale Transelectrica și SMART SA, sunt percheziționate de procurorii DNA. Aceștia fac, în total, 16 percheziții, fiind vizate și domiciliile unor persoane fizice, dar și sedii ale unor firme private.
Este vorba despre un dosar ce vizează infracțiuni de corupție și asimilate celor de corupție, instrumentat în colaborare cu SRI. Anchetatorii au suspiciuni în legătură cu încheierea mai multor contracte, între companiile de stat și firme private, cu încălcarea legislației privind achizițiile publice.
În raportul său public pe 2012, Curtea de Conturi prezintă o listă lungă de nereguli constatate la Transelectrica și la filiala SMART SA a acesteia, controlată 100% de operatorul de transport al sistemului energetic național. Astfel, doar la SMART SA, inspectorii Curții au constatat:
• efectuarea de plăți nedatorate, în sumă totală de 949.000 lei, pentru lucrări de intervenții la liniile electrice aeriene (LEA), prin acceptarea în mod nelegal la plată a decontării cheltuielilor indirecte (30%) și a cotei de profit (5%) pentru materiale în valoare totală de 2,601 milioane lei, puse la dispoziția executantului lucrării;
• efectuarea de plăți nedatorate, în sumă de 428.000 lei, pentru lucrări de vopsitorie stâlpi (curățare cu peria de sârmă și rașchetarea straturilor vechi de vopsea exfoliată sau rugină, ștergerea de praf și degresarea, vopsirea (1 strat) cu pensula pe o suprafață de 12.870 mp, pentru care nu au fost eliberate autorizații de lucru, linia fiind sub tensiune);
• achiziția de bunuri și servicii la prețuri supraevaluate față de prețul pieții, diferența de preț estimată fiind de 2,369 milioane lei;
• achiziția de truse, aparate și dispozitive (burghie, ciocane, discuri, polizoare, truse clești, valize și cutii metalice de transport) la prețuri supraevaluate față de prețul pieței, diferența de preț estimată fiind de 1,807 milioane lei;
• achiziția de echipamente și accesorii pentru computer la prețuri supraevaluate față de prețul pieței, diferența de preț estimată fiind de 45.000 lei;
• achiziția de mașini unelte și accesorii de perforat metal și echipamente de ridicat la prețuri supraevaluate față de prețul pieței, diferența de preț estimată fiind de 808.000 lei, în condițiile în care, o parte din bunurile recepționate nu corespundeau cerințelor din caietul de sarcini, fiind incomplete sau de alte dimensiuni;
• achiziția de utilaje, piese și accesorii pentru mașini, unelte și pentru echipamente de ridicare și manipulare, la prețuri supraevaluate față de prețul pieței, diferența de preț estimată fiind de 263.000 lei, în condițiile în care achiziția s-a efectuat pe componente a căror valoare însumată este superioară prețului mijlocului fix din care fac parte componentele achiziționate;
• achiziția de anvelope auto pentru iarnă (inclusiv camere de aer și benzi de jantă), la prețuri supraevaluate față de prețul pieței, diferența de preț estimată fiind de 86.000 lei;
• acceptarea și decontarea, în cazul unor lucrări de vopsitorie stâlpi, a 7.622 litri grund (mastic epoxidic), la prețuri supraevaluate față de prețul pieței, în sensul că, în situațiile de lucrări întocmite de prestatori, cantitatea de grund mastic epoxidic „Masticon” a fost inclusă și acceptată la plată la prețul de 93 lei/l, în condițiile în care, în același an (2011), același produs a fost achiziționat de la același furnizor/producător, de către alți prestatori care aveau contracte încheiate cu SC SMART SA, la prețul unitar de 32 lei/l, diferența de preț estimată fiind de 469.000 lei;
• efectuarea de plăți nedatorate estimate la 703.000 lei pentru lucrări de vopsitorie la stâlpi, acceptate la plată cu nerespectarea condițiilor stabilite în caietul de sarcini privind consumul de vopsea și consumul de manoperă/100mp, în sensul că a acceptat la plată, în oferte și în situațiile de lucrări, cantități de vopsea pe metru pătrat, precum și un consum de manoperă/în ore/100 m, mai mare decât cel prevăzut în specificațiile tehnice, indicatoare de norme de deviz;
• majorarea nejustificată a cheltuielilor de exploatare cu suma de 2,766 milioane lei, reprezentând premii acordate salariaților în alte condiții decât cele stabilite prin contractul colectiv de muncă;
• efectuarea de plăți nedatorate, estimate la 126.000 lei, pentru facturi de combustibil achiziționat pe bază de carduri emise de furnizor, fără a avea la bază documente care să justifice alimentarea cu combustibil a vehiculelor (116.000 lei), precum și pentru servicii și produse (10.000 lei) necontractate (spălări automate, servicii curățenie auto, mâncare, băuturi, accesorii auto, lichide auto), fără a se cunoaște utilizatorii cardurilor și fără a avea la bază documente justificative;
• efectuarea de plăți nedatorate, estimate la suma de 44.000 lei, pentru servicii de catering acceptate la plată fără a avea la bază documente care să certifice scopul pentru care au fost efectuate aceste cheltuieli și în ce au constat serviciile respective (cantitate, preț unitar).
Potrivit raportului public al instituției pe 2012, inspectorii Curții de Conturi au constatat la Transelectrica, printre altele, următoarele nereguli:
• efectuarea de plăți nedatorate, în sumă de 3,541 milioane lei, reprezentând taxă pentru servicii prestate în clădirea închiriată din București, str. Olteni, majorată în alte condiții decât cele stabilite în contract;
• atribuirea unui contract de prestări servicii de întreținere a culoarelor de trecere a liniilor electrice aeriene, în valoare de 1,971 milioane lei, unui agent economic care nu îndeplinea condițiile de participare;
• atribuirea a 4 contracte de astfel de servicii, la prețuri majorate cu suma de 4,038 milioane lei față de prețurile ofertate de aceleași societăți la prima licitație, în condițiile în care, într-un interval de numai 50 zile, au participat la două licitații electronice organizate, iar la a doua licitație au depus oferte cu valori de 2,6 ori mai mari, fără a modifica cantitățile de lucrări și fără a fi impuse alte condiții suplimentare care să conducă la majorarea prețului față de prima licitație;
• efectuarea de plăți nedatorate în sumă estimată de 314.000 lei, pentru: servicii de defrișare (tăierea a 2.766 arbori), pentru care prestatorii de servicii nu au făcut dovada obținerii autorizației de exploatare, inventarierii și marcării arborilor (105.000 lei); servicii efectuate de același prestator la tarife superioare față de cele acceptate pentru același tip de lucrare, în contractele încheiate direct cu același prestator (178.000 lei), precum și pentru servicii de defrișare executate, în același an, pe aceleași suprafețe și decontate atât prestatorului, cât și SC SMART SA București (31.000 lei);
• efectuarea de plăți nedatorate, estimate la 1,378 milioane lei, pentru lucrări de vopsitorie la stâlpi (705.000 lei), pentru care, în situațiile de lucrări întocmite de prestatori, au fost incluse și acceptate la plată cantități de vopsea și diluant, precum și un consum de manoperă/mp, peste nivelul celor stabilite în norma republicană și în indicatoarele de norme de deviz, precum și articole de lucrări (operațiuni pregă-titoare vopsirii: curățare, rașchetare și ștergere praf) pe suprafețe pe care nu s-a aprobat execuția lucrărilor întrucât linia LEA se afla sub tensiune (673.000 lei);
• efectuarea de plăți nedatorate în sumă de 556.000 lei pentru lucrări de defrișare manuală a suprafețelor (în perimetrul și la baza stâlpilor LEA), pentru care, în situațiile de lucrări întocmite de prestatori, s-a inclus și acceptat la plată un consum de manoperă/100mp, peste cel stabilit în specificațiile tehnice și indicatoarele de norme de deviz (10,26 ore în loc de 6,40 ore);
• efectuarea, în anul 2011, de cheltuieli salariale în sumă de 1,350 milioane lei, peste limita legală stabilită în Legea bugetului de stat, respectiv peste nivelul cheltuielilor salariale din anul precedent, actualizat cu indicele de inflație prognozat;
• efectuarea de cheltuieli salariale în sumă de 108.000 lei fără bază legală, prin acordarea de remunerații lunare directorului general (12.000 lei) fără a avea un contract de mandat încheiat în condițiile legii, de remunerații membrilor Consiliului de Supraveghere (92.000 lei) peste nivelul remunerației lunare aprobat de AGA, de remunerații secretarilor Consiliului de Supraveghere/AGA/Consiliului de Administrație (4.000 lei) neprevăzute a se acorda prin legislația în vigoare;
• nerecuperarea de cheltuieli în sumă de 29,941 milioane lei, efectuate în contul unor agenți economici care au realizat dezechilibre în Sistemul Energetic Național, datorită schimburilor internaționale neplanificate de energie;
• neurmărirea recuperării de creanțe în sumă de 468.000 lei în cadrul termenului legal de prescripție precum și necalcularea și nesolicitarea de penalități/dobânzi legale pentru neachitarea la termen a facturilor emise;
• neconstituirea de garanții financiare în cazul unor societăți care au derulat operațiuni pe piața de energie și de la care creanțele nerecuperate însumează 80,145 milioane lei, iar societățile în cauză se află în procedură de insolvență;
• utilizarea rețelei naționale de transport al energiei electrice fără a avea la bază un contract de concesiune încheiat în condițiile legii, în sensul că contractul de concesiune încheiat nu a intrat în vigoare deoarece nu a fost publicat în Monitorul Oficial, iar conținutul-cadru al caietului de sarcini nu a fost aprobat prin hotărâre a Guvernului;
• nerealizarea de venituri în sumă de 756.000 lei din vânzarea de active (autotransformatoare) la prețuri inferioare comparativ cu alte bunuri similare vândute de entitate sau față de contravaloarea cantităților de deșeuri estimate a rezulta în urma dezmembrării acestora.