Taximetriștii ies din nou pe stradă împotriva Uber, Bolt și Clever

Taximetriștii ies din nou pe stradă împotriva Uber, Bolt și Clever
scris 17 iun 2019

Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) a anunțat că reia protestele pentru a le cere autorităților din România să respecte legea, astfel că transportatorii autorizați vor ieși din nou pe stradă, cu 800 de mașini, în Piața Constituției din București, marți, 18 iunie, să protesteze între orele 9.00-15.00 împotriva proiectului de lege pentru „ridesharing”.

Transportatorii consideră că proiectul este ”o formă mascată de a face concurență neloială taximetriștilor, cu nerespectarea mai multor legi în vigoare”.

Urmărește-ne și pe Google News
FOTO Curtea Constituțională, atacată de hackeri CITEȘTE ȘI FOTO Curtea Constituțională, atacată de hackeri

”Practic, aceeași activitate – cea de transport rutier de persoane, în regim de taxi - se dorește a fi reglementată prin două legi diferite: una pentru cei cu mașini galbene, inscripționate, care-i obligă pe taximetriști să respecte foarte multe reguli și să plătească multe taxe, iar cealaltă pentru oricine vrea să facă aceeași activitate, dar fără niciun fel de restricție, nici măcar din punct de vedere al fiscalizării”, arată COTAR într-un comunicat.

Confederația precizează că așa s-ar traduce legea pentru „ridesharing”, că ar fi o altă activitate de taximetrie, denumită impropriu altfel.

”Pe de altă parte, cerem autorităților să respecte legea și în privința traficului de influență, pentru că vedem cum se face lobby, fără niciun fel de problemă pentru cei care deja declară oficial – având funcții publice importante - că intervin în influențarea Legiuitorului, în favoarea firmelor beneficiare de schimbarea legislației”, adaugă transportatorii.

Ei afirmă că peste tot în UE, traficul urban este corelat în funcție de câte mijloace de transport în comun sunt, autobuze, tramvaie, taxiuri, etc.

”Nu pot fi lăsate marile orașe la cheremul unor companii care fac activități după bunul lor plac”, declară Tudorel Pesteleu, președintele COTAR.

FOTO A fost introdusă plata cu cardul la piață CITEȘTE ȘI FOTO A fost introdusă plata cu cardul la piață

Noul proiect de OUG pentru Uber, Clever go și Taxify (Bolt) nu mai prevede ca mașinile să nu fie mai vechi de cinci ani, vechimea fiind crescută la 15 ani. Se va accepta achitarea cursei conform calculelor platformei, prin GPS, fără a fi verficată metrologic, ceea ce nu va fi valabil pentru taxiuri, potrivit COTAR.

”Se va admite tariful dinamic, ceea ce înseammnă că la orele de maximă aglomerație ar putea depăși 30 lei/km, așa cum au declarat chiar reprezentanții Uber. În continuare, profitul direct al companiilor care pretind că fac ridesharing va fi de 25% în conturi din afara țării, iar TVA-ul plătit pentru sumele încasate va fi de numai 9%, cu toate că transportul se exercită pe teritoriul României”, mai spun ei.

Profit.ro a relatat anterior că proiectul ordonanței de urgență care va reglementa serviciile de ridesharing, act normativ așteptat - cu interese diferite - atât de companiile Uber, Bolt și Clever, cât și de taximetriști, va fi transmis de ministerele inițiatoare, cel mai târziu săptămâna viitoare, Consiliului Economic și Social spre avizare consultativă, urmând ca tot săptămâna viitoare documentul să fie adoptat de Guvern. În prezent, semnătura Guvernului întârzie deoarece lipsesc avizele de la o serie de ministere, printre care a apărut recent Ministerul Comunicațiilor, alături de ministerele Transporturilor și Dezvoltării Regionale.

Premierul Dăncilă a promis încă din luna mai adoptarea proiectului de ordonanță, dar companiile de ridesharing așteaptă încă un semn de la Guvern privind adoptarea noilor reglementări, iar taximetriștii amenință cu greva foamei.

Unul din inițiaitorii actului normativ a declarat pentru Profit.ro că, în condițiile în care ordonanței de urgență îi mai lipsesc încă unele avize necesare de la câteva ministere, proiectul urmează a fi transmis cel mai târziu săptămâna viitoare pentru avizul Consiliul Economic și Social. Avizul acesi instituții, care reunește patronatele și sindicatele, este consultativ, însă trebuie solicitat de către Guvern.

”Adoptarea a mai întârziat și pentru că, între timp, a devenit inițiator Ministerul Comunicațiilor, dar planul este ca săptămâna viitoare să intre în ședința de guvern”, a precizat sursa citată.

Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) a solicitat Guvernului să retragă din dezbaterea publică proiectul de OUG privind transportul alternativ, pentru că ar încălca legislația și Constituția României. În schimb, reprezentanții companiilor de ridesharing (Uber, Bolt și Clever) speră ca proiectul de ordonanță de urgență ce reglementează aceste servicii să fie adoptat cât mai curând de Guvern și propun ca taximetriștii să aibă acces la platformele de transport alternativ.

Guvernul va aloca încă 600 milioane de lei pentru taxa auto CITEȘTE ȘI Guvernul va aloca încă 600 milioane de lei pentru taxa auto

Serviciile de ridesharing pot fi furnizate doar de către companii autorizate, iar mașinile în trafic trebuie obligatoriu să aibă afișat la vedere, pe parbriz în partea dreaptă jos și pe lunetă în partea dreaptă jos, un ecuson rotund cu diametrul de 10 cm, prevede ordonanța de urgență privind aceste servicii/

Lipsa unui astfel de ecuson va atrage o amendă de până la 9.000 lei.

Conform analizei Profit.ro, documentul redactat acum la nivelul Guvernului preia numeroase idei din proiectul deja aprobat în Senat, cu o mențiune importantă - în Parlament, Guvernul s-a opus introducerii unei taxe anuale de 50.000 lei, pe care o considera mare, dar pe care o introduce acum în propria ordonanță.

”Stabilirea unei taxe de auorizare anuală într-un cuantum excesiv de 50.000 lei, în sarcina operatorului care facilitează efectuarea de servicii de transport alternativ pentru a desfășura activitatea de transport de persoane pe teritoriul României, poate constitui o piedică în exercitarea liberei inițiative și a consacrării libertății economice și a economiei de piață, creând un regim discriminatoriu pentru activități similare din punct de vedere economic desfășurate de operatorii de taxi”, arăta Guvernul în urmă cu doar două luni.

Acum, se pare că s-a răzgândit.

"Având în vedere noile tendințe și practici din piața transportului în regim de taxi și în regim de închiriere cu șofer, respectiv dezvoltarea tehnologică, în special a aplicațiilor care funcționează prin  intermediul telefoanelor mobile inteligente, a dus la apariția unor servicii de transport noi, care permit utilizarea mai eficientă a autoturismelor deja existente și care, deși sunt folosite de aproximativ 1 milion de oameni în Romania, nu beneficiază de un cadru strict reglementat, spre deosebire de alte țări din Uniunea Europeană", argumentează acum Guvernul.

CONFIRMARE Nouă schemă de ajutor de stat: Subvenție pentru firmele care investesc în stații de încărcare electrice CITEȘTE ȘI CONFIRMARE Nouă schemă de ajutor de stat: Subvenție pentru firmele care investesc în stații de încărcare electrice

Documentul, care poate fi văzut integral mai jos, stabilește că platforma digitală pentru intermedierea transportului alternativ trebuie să îndeplinească următoarele condiții:
a) ține evidența automată a datelor de expirare a permiselor de conducere și a altor documente necesare și notifică automat operatorul de transport alternativ în scopul actualizării documentelor încărcate pe platforma digitală;
b) propune și afișează traseul optim până la destinație utilizând tehnologie pe bază de GPS înainte de efectuarea cursei;
c) afișează tariful pentru efectuarea unei curse pe traseul stabilit în condițiile literei b) înaintea acceptării cursei de către pasager;
d) afișează numărul de înmatriculare al autoturismului cu care se efectuează cursa;
e) monitorizează continuu prin GPS toate cursele;
f) oferă pasagerilor opțiunea de a comunica cu conducătorul auto căruia i-a fost atribuită cursa și furnizează informații privind localizarea și timpul estimat al sosirii;
g) permite pasagerilor să raporteze operatorului orice incidente survenite pe parcursul cursei;
h) furnizează serviciu de suport / asistență a pasagerilor de către o echipă ce este disponibilă și accesibilă timp de 24 de ore pe zi, 7 zile pe săptămână pentru incidente survenite pe durata cursei;
i) permite decontarea prețului cursei.

Autorizația va fi emisă pe o perioadă de 3 ani și devine valabilă după plata de către operator a unui tarif de autorizare de 50.000 lei.

În plus, operatorii autorizați să desfășoare activități de intermediere a transportului alternativ, pe teritoriul României, vor achita către Ministerul Comunicațiilor, la fiecare 12 luni, încă un tarif de 50.000 lei.

Autoturismele cu care este efectuat transport alternativ trebuie să îndeplinească următoarele condiții:
  a) au maxim 5 locuri, inclusiv locul conducătorului auto;
  b) au inspecția tehnică periodică (ITP) realizată la fiecare 6 luni;
  c) la momentul cursei trebuie să corespundă normelor tehnice privind siguranța circulației rutiere, protecția mediului și utilizarea conform destinației;
  d) dețin copia conformă a autorizației pentru transportul alternativ.

Toate veniturile obținute în urma efectuării de transport alternativ vor fi impozitate. În cazul în care banii sunt încasați direct de la pasager, integral sau parțial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar, operatorul de transport alternativ are obligația de a utiliza aparat de marcat electronic fiscal, de a emite și înmâna bon fiscal pasagerului, precum și de a emite factură la solicitarea acestuia.

FOTO Campanie în Medgidia cu trecere de pietoni 3D și ochelari care simulează beția sau efectul drogurilor CITEȘTE ȘI FOTO Campanie în Medgidia cu trecere de pietoni 3D și ochelari care simulează beția sau efectul drogurilor

În trafic, autoturismele acceptate pe platforma digitală pentru efectuarea transportului alternativ vor avea afișat la vedere, pe parbriz în partea dreaptă jos și pe lunetă în partea dreaptă jos, un ecuson rotund cu diametrul de 10 cm, pentru fiecare platformă digitală utilizată, conținând următoarele elemente:

a) numărul de înmatriculare al autoturismului;

b) denumirea platformei digitale pe care este acceptat autoturismul.

Conducătorul auto care efectuează transport alternativ trebuie să îndeplinească în mod cumulativ următoarele condiții:

a) să aibă vârsta de cel puțin 21 de ani și să dețină un certificat de atestare a pregătirii  profesionale pentru transportul de persoane în regim de închiriere eliberat de Autoritatea Rutieră Română – A.R.R.;

b) să dețină permis de conducere categoria B cu o vechime de cel puțin 2 ani;

c) din certificatul de cazier judiciar al persoanei trebuie să rezulte că aceasta nu a fost condamnată pentru infracțiuni contra siguranței pe drumurile publice, infracțiuni privind  traficul și  consumul  de  droguri,  infracțiuni  contra  vieții, sănătății și integrității corporale,  traficul și exploatarea persoanelor vulnerabile, infracțiuni contra libertății și integrității sexuale sau infracțiuni contra patrimoniului.

d) să fie apt din punct de vedere medical și psihologic pentru desfășurarea activității de transport persoane;

e) să nu aibă suspendată exercitarea dreptului de a conduce în ultimul an pentru conducerea sub influența băuturilor alcoolice sau a substanțelor psihoactive sau să nu fi fost implicată în accidente rutiere soldate, din culpa sa, cu decesul sau vătămarea gravă a uneia sau mai multor persoane.

FOTO Google Maps avertizează utilizatorii când șoferul de taxi se abate de la traseu CITEȘTE ȘI FOTO Google Maps avertizează utilizatorii când șoferul de taxi se abate de la traseu

Atunci când își desfășoară activitatea, conducătorul auto trebuie să dețină la bordul autoturismului și să prezinte polițiștilor rutieri următoarele documente:

a) asigurarea de răspundere civilă auto;
b) asigurarea pentru persoane și bunurile acestora;
c) copia tipărită a contractului încheiat între operator și operatorul de transport alternativ, potrivit dispozițiilor art. 17;
d) copia conformă a autorizației pentru transport alternativ.

-  Conducătorii auto au următoarele obligații:
a) să aibă ținută corespunzătoare, un comportament civilizat și preventiv în relația cu clientul;
b) să nu refuze efectuarea cursei în condițiile inițial agreate;
c) să nu solicite plata de către pasager a unei alte sume de bani în schimbul activității de transport efectuate;
d) să transporte bagajele clienților, în cazul transportului de persoane, în limitele spațiului destinat pentru acestea, fără perceperea de tarife suplimentare;
e) să se supună controlului autorităților cu atribuții în domeniu și să prezinte la control, în timpul activității, documentele prevăzute de prezenta ordonanță de urgență și de legislația în vigoare;
f) să nu utilizeze mijloacele audio/video fără acordul clientului.

Documentul poate fi citit AICI

viewscnt
Afla mai multe despre
uber
taxify
clever
ridesharing
taxi
oug
ordonanta
urgenta
guvern