Ieftinirea alimentelor, după reducerea TVA de la mijlocul anului trecut, a determinat românii să cumpere produse mai scumpe, după ce în anii de criză se orientaseră către produsele cu prețuri mai mici. Această trecere a fost susținută și de creșterea unor categorii de produse precum pește și fructe de mare, fructe uscate, miere, cereale pentru mic dejun, cidru, produse speciale de îngrijire a dinților, a pielii și a picioarelor, potrivit GFK.
”Odată cu reducerea TVA la alimente, apare pentru prima dată în ultimii 3 ani fenomenul de uptrading, de trecere la un produs superior din aceeași categorie. (...) Creșterea pieței datorată uptradingului vine doar prin comerțul modern, unde cifrele arată o tendință diferită față de comerțul tradițional”, se arată într-un raport al GfK.
Și comportamentul de cumpărare a suferit ușoare modificări față de anii anteriori: consumatorii merg mai rar la cumpărături, dar cheltuie ceva mai mult la fiecare act de cumpărare.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
“Scăderea frecvenței de cumpărare și faptul că românii și-au permis să pună în coș și produse mai scumpe ne arată o oarecare relaxare a acestora la cumpărături. Ei nu se mai țin așa de strict de lista de cumpărături cum o făceau înainte și, chiar dacă sunt în continuare în căutarea unor oferte bune de preț, tendința de a cumpăra cât mai ieftin pare să se mai fi diminuat”, spune Raluca Răschip, Consumer Goods and Retail Director GfK România.
Potrivit sursei citate, vânzările de alimente și produse nealimentare (cosmetice, detergenți) au crescut în valoare cu 1,5% anul trecut, comparativ cu 2014, dinamica pieței fiind susținută și de creșterea volumelor cumpărate cu 4%.
”Această creștere are în spate un întreg context. 2015 a fost marcat de schimbări la nivel macroeconomic care au modificat starea de spirit a consumatorilor și care le-au influențat comportamentul de cumpărare. Creșterea pensiilor, a salariilor bugetarilor din educație și sănătate, precum și a venitului mediu pe economie, dar și reducerea TVA la alimente au dus la o creștere a puterii de cumpărare și a încrederii populației”, arată GfK.
Totodată, creșterea pieței se datorează în cea mai mare parte creșterii valorii băuturilor. Alte categorii de produse care și-au modificat evoluția în comparație cu 2014 sunt alimentele ambalate, care au scăzut, și cele de îngrijire personală și de îngrijire a casei, care au înregistrat creștere.
În ceea ce privește structura coșului de cumpărături, mâncarea, incluzând alimentele proaspete și pe cele cu un termen mai lung de valabilitate, reprezintă două treimi din valoarea anuală a acestuia.
Studiul GfK are la bază informații obținute prin monitorizarea consumului casnic, în 2015, pentru toate categoriile de produse de larg consum, prin intermediul cercetării de tip Panel de Consumatori a GfK România, pe un eșantion de 3.000 de gospodării, reprezentativ la nivel național.