Un pasager din România călătorește într-un an cu trenul doar o treime din distanța medie pe care o parcurge cu același mijloc de transport un călător din Uniunea Europeană. Românii sunt reticenți în folosi trenul din cauza prețurilor mari la bilete și infrastructurii învechite, care nu asigură condiții de călătorie moderne și o durată de călătorie redusă.
Un document oficial, consultat de Profit.ro și semnat de ministrul Transporturilor, Dan Costescu, fost manager al CFR Călători, arată că cererea pentru transportul feroviar în România, calculată la kilometri parcurși per pasager, este de trei ori mai mică decât în alte state europene.
Astfel, românii care aleg să meargă cu trenul parcurg anual circa 215 km, în timp ce media europeană este de 650 km.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
“Media Uniunii Europene - 27 este de 650 km/ pasager/ an, în timp ce indicatorul echivalent pentru România este cu 66% mai mic”, subliniază documentul citat.
Ministrul Transporturilor subliniază că “prețurile mari” limitează oportunitățile de a atrage noi călători și reduc venitul net al sistemului feroviar.
“Comparativ cu țările care dispun de o capacitate similară a rețelei feroviare raportată la numărul de locuitori, rata de utilizare a căii ferate în România este scăzută. În urma unei analize comparative s-a s-a observat că tarifele de transport feroviar din România sunt relativ mari față de alte țări europene, raportate la puterea de cumpărare din aceste țări din UE”, arată Dan Costescu.
Potrivit acestuia, starea proastă a infrastructurii feroviare afectează durata de călătorie, iar vechimea garniturilor de tren nu asigură condiții moderne de călătorie.
În document se arată că CFR Călători folosește încă jumătate din garniturile de tren care au peste 60 de ani vechime.
“Vechimea medie a garniturilor de trenuri este de aproximativ 35 de ani, dar există și unități care au o vehcime de peste 60 de ani, 50% din acestea fiind încă în folosință. Locomotivele diesel electrice, locomotivele diesel și ramele diesel sau electrice au o vechime mai amre de 30 de ani, cu o rată de utilizare redusă. Garniturile de tren învechite sunt în general mai puțin fiabile și necesită mai multe lucrări de întreținere pentru a furniza servicii de o calitate similară cu cea a operării unui parc feroviar modern”, afirmă ministrul în document.
Totodată, mai puțin de 80% din noul parc feroviar Desiro, cu o vechime de 8 ani, este în prezent operat, fiind într-un program de revizuire general a garniturilor.
Ministrul Transporturilor mai arată că apariția operatorilor privați pe rețeaua feroviară interoperabilă nu a avut ca rezultat creșterea numărului de călători față de situația inițială, ci numai “divizarea segmentelor de piață și cheltuieli suplimentare generate de finanțarea de servicii care inițial erau făcute de un singur operator, în paralel cu scăderea încasărilor directe către statul român.”
Costescu propune în document un management mai eficient al cererii de piață, prin schimbarea graficelor de mers pe rutele solicitate. Ministerul are în plan totodată creșterea bugetului pentru întreținere și reperații capitale, reabilitarea liniilor feroviare pentru ca trenurile să atingă viteze mai mari sau extinderea liniilor electrificate.
Potrivit documentului citat, Ministerul Transporturilor are în vedere, de asemenea, efectuarea lucrărilor de întreținere pe timp de noapte mai degrabă decât în timpul zilei, precum și implementarea unei strategii pentru prevenirea călătoriilor frauduloase.