Ordonanța de Urgență 27 dată în primăvara acestui an a pus unii consumatori de energie electrică să plătească, timp de câteva luni, un preț pe kilowatt oră mai mare decât aveau stipulat în contractele încheiate cu furnizorii lor. Banii plătiți în plus ar putea fi recuperați doar dacă aceștia au avut un consum mai mic decât cel estimat și abia anul viitor.
În aprilie Guvernul Ciucă a adoptat o ordonanță de urgență (27/2022) prin care prețurile la energie electrică și gaze au fost plafonate. Consumatorii urmau să plătească un preț de maximum 0,68 lei KWh (pentru sub 100 KWh pe lună consum în 2021) și 0,8 lei KWh (între 100 și 300 KWh consum) cu TVA inclus. Însă gospodăriile cu un consum mediu lunar de peste 300 de KWh (stabilit pe baza datelor din anul anterior) nu aveau să beneficieze de prețul plafonat.
Potrivit articolului 5 din ordonanță, acești consumatori (de la această medie de consum însemnând gospodării mai mari și/sau care folosesc curentul electric la încălzire sau aerul condiționst) urmau să plătească un preț alcătuit din prețul de achiziție, componenta de furnizare și tarifele reglementate, precum și TVA, accize, contribuții de cogenerare, certificate verzi. Problema pentru acești consumatori este că furnizorii au fost obligați practic să ignore prețurile contractuale și să emită facturi la prețuri mai mari pentru energia electrică decât cele prevăzute în contract, în unele cazuri la un nivel dublu față de cel negociat, aplicabil până atunci.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Potrivit unui răspuns oferit de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor la solicitarea Profit.ro, 223 de consumatori clienți casnici au reclamat că au plătit mai mult decât aveau în contracte ca urmare a intrării în vigoare a Ordonanței 27.
OUG 27 a fost modificată prin legea de adoptare (206/2022) când s-a introdus un amendament prin care se prevede că prețul aplicat va fi cel negociat în contractele încheiate între consumatori și furnizori în situația în care este mai mic decât cel rezultat din formula de calcul.
Dispoziția s-a aplicat astfel în perioada 1 aprilie – 13 iulie, însă modificarea (care va fi în facturile emise după data de 1 august) nu se aplică retroactiv.
Sumele plătite în plus ar putea fi recuperate doar în situația în care gospodăriile au consumat mai puțin decât a presupus furnizorul pe baza datelor din anul 2021 și s-ar încadra astfel la limita reglementată.
”În februarie 2023, se va emite o factură de regularizare, luând în considerare cantitățile consumate pe parcursul anului 2022 pentru fiecare loc de consum, existând posibilitatea reîncadrării în marjele de consum”, se arată în răspunsul ANPC.
Mai mult, deși problema era cunoscută la nivelul ANPC, care este în subordinea Ministerului Economiei, noua Ordonanță de modificare a OUG 27/2022 nu are nicio prevedere pentru remedierea problemei.
Executivul Ciucă a redus de la 1 septembrie consumul maxim pentru care se aplică prețul maxim plafonat la 0,8 lei/KWh la un consum de 255 KWh/lună și a introdus și alte prevederi, inclusiv un fond special în care să colecteze taxe suplimentare de la producători, traderi și furnizori.