Programul Rabla Clasic a fost lansat joi, prima de casare rămânând și în acest an la 6.500 de lei pentru fiecare mașină uzată, mai veche de opt ani. La această sumă se adaugă și un ecobonus de 1.700 de lei la achiziționarea unui autovehicul nou, hibrid. În premieră în acest program, microbuzul este eligibil pentru casare. Potrivit Ministerului Mediului, programul Rabla Plus va începe săptămâna viitoare și va avea un buget de 120 de milioane de lei.
„Cel mai longeviv program guvernamental este lansat astăzi, iar ținta României începe să fie îndeplinită așa cum ne-am asumat. Persoanele fizice pot începe din acest moment să meargă la producătorii validați în vederea îndeplinirii formalităților de înscriere pentru a-și achiziționa un autovehicul nou, cu emisii scăzute, în locul celui vechi, poluant. În același timp, persoanele juridice pot depune, începând de astăzi, dosare de acceptare la Administrația Fondului pentru Mediu, în condițiile Ghidului de finanțare, până pe 28 septembrie 2018. Eforturile nu sunt numai ale noastre, ci și ale celor care creează locuri de muncă în România”, a declarat joi ministrul Mediului, Grațiela Gavrilescu, la conferința de lansare a proiectului, arată news.ro.
Anul acesta a fost alocat un buget de 133 de milioane de lei pentru Programul Rabla Clasic, pentru 19.000 de autovehicule noi.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În premieră anul acesta, în acest program microbuzul devine autovehicul eligibil pentru casare.
Prima de casare pentru programul Rabla Clasic rămâne 6.500 de lei pentru fiecare autovehicul uzat, mai vechi de opt ani, dat spre casare și se acordă pentru achiziționarea unei mașini noi, al cărui sistem de propulsie generează maximum 130 g de CO2/km. De asemenea, la prima de casare se poate adăuga un ecobonus de 1.000 lei în cazul achiziționării unui autovehicul nou, echipat cu sistem de propulsie care generează o cantitate de emisii de maximum 98 g de CO2/km în regim de funcționare mixt și/sau un ecobonus de 1.700 lei la achiziționarea unui autovehicul nou, echipat cu sistem de propulsie hibrid.
În cazul în care se întrunesc ambele condiții, cele două ecobonusuri pot fi cumulate cu prima de casare standard, precizează ministerul.
Persoanele juridice pot solicita în acest program, prin cererea de finanțare, cel mult echivalentul în lei al sumei de 200.000 de euro (sau 100.000 euro, dacă activează în domeniul transporturilor rutiere de mărfuri) în momentul depunerii dosarului de acceptare.
Pe de altă parte, programul Rabla Plus va începe săptămâna viitoare și va avea un buget de 120 de milioane de lei. Va fi acordat un ecotichet de 45.000 de lei (10.000 de euro), dar nu mai mult de 50 la sută din prețul de comercializare pentru achiziționarea unui autovehicul nou, pur electric. De asemenea, Guvernul oferă un ecobonus de 20.000 de lei (aproximativ 5.000 de euro), dar nu mai mult de 50 la sută din prețul de comercializare, pentru achiziționarea unui autovehicul nou electric hibrid cu sursă de alimentare externă, care generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 50 g/km.
Bugetul alocat este suficient pentru achiziționarea unui număr de 2.000 de mașini electrice.
CITEȘTE ȘI Jucării chinezești retrase și mașini rechemate după ce România a semnalat probleme prin sistemul european de alertă rapidăMinistrul Mediului a anunțat, în cadrul conferinței de lansare, că pentru stațiile de reîncărcare a mașinilor electrice Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) a promovat o schemă de ajutor de stat pentru conectarea orașelor prin rețeaua de drumuri naționale și autostrăzi, pentru care se așteaptă avizul Comisiei Europene.
„A fost notificată deja Comisia Europeană, iar acum depinde de aprobarea schemei de ajutor de stat de către Comisie pentru a pune în operă, așa cum ne-am propus, obiectivele îndrăznețe asumate prin Programul de guvernare, adică 20.000 de stații de reîncărcare. Dorința nemărginită a românului de a-și cumpăra o mașină electrică sau hibrid plug-in trebuie să fie încurajată”, a spus Grațiela Gavrilescu.
Potrivit reprezentanților ministerului, programul Rabla Plus nu este condiționată de casarea și radierea unui autovehicul uzat, iar prima oferită în cadrul programului Rabla Clasic se poate cumula cu ecotichetele prevăzute de programul Rabla Plus, numai în cazul în care solicitantul va achiziționa fie un autovehicul nou electric, fie unul electric hibrid plug-in.
Ghidul de finanțare pentru programul Rabla a fost modificat în acest an, prin introducerea termenului de 60 de zile de la publicarea listei persoanelor juridice de drept privat acceptate, pentru înscrierea la producătorii validați, apariția spațiului privat virtual pentru emiterea certificatelor de atestare fiscală, precum și obligația înmatriculării autovehiculelor noi achiziționate prin intermediul programului, pe numele beneficiarilor, în termen legal de la emiterea facturii de achiziție (prevedere valabilă doar pentru persoanele juridice care primesc ajutor de minimis).
A mai fost eliminată data de 31 decembrie ca termen limită de valabilitate a Notei de înscriere, astfel încât aceste documente vor fi valabile 120 de zile de la momentul emiterii. În plus, emiterea facturii și introducerea datelor aferente vor fi făcute în termenul de valabilitate a Notei de înscriere.
CITEȘTE ȘI Noi scumpiri la RCA. ASF majorează tarifele de referință pentru polițele obligatorii auto. Ieftiniri apar doar pentru cei fără accidenteGhidul prevede, de asemenea, un termen de șapte zile pentru soluționarea neconcordanțelor referitoare la informațiile aferente cererilor de decontare depuse de către producătorii validați.
În ceea ce privește Rabla Plus, potrivit modificărilor, solicitantul persoană fizică poate achiziționa, pe parcursul unui an calendaristic, un singur autovehicul nou în cadrul programului, beneficiind de un ecotichet, producătorii validați au obligația de a introduce în aplicația informatică, în termen de 10 zile de la emiterea facturii, informațiile privind achiziția autovehiculului nou, iar persoanele juridice pot înmatricula autovehiculele noi cumpărate prin program în termen de 90 de zile de la data emiterii facturii de achiziție. De asemenea, persoanele juridice de drept privat au interdicție de înstrăinare a autovehiculelor achiziționate prin "Rabla Plus" pentru o perioadă de un an de la emiterea facturii.
În plus, autoritățile și instituțiile publice, indiferent de sistemul de finanțare și subordonare, pot achiziționa prin programul Rabla Plus autoturisme ecologice noi la o contravaloare în lei de maximum 35.000 de euro (fără TVA) pentru fiecare mașină, sumă aproape dublă față de cea stabilită anterior, de 18.000 de euro (inclusiv TVA).
Anul trecut, bugetul pentru progrmaul Rabla a fost de 205 milioane de lei. Au fost scoase din uz 28.366 de autoturisme cu grad înalt de emisii poluante, valoarea totală finanțată fiind de 193,152de milioane de lei și rest de finanțat în valoare de 20,72 milioane de lei. De asemenea, prin programul Rabla Plus au fost achiziționate 467 de autovehicule noi, dintre care 370 pur electrice și 97 plug-in. Valoarea totală finanțată s-a ridicat la 9.890 milioane de lei, iar rest de finanțat în sumă de 8,760 milioane lei.