Ministrul Mediului, Tanczos Barna, a afirmat, la B1 TV, că în pofida "efortul uriaș" din punct de vedere financiar făcut de statul român prin implementarea programelor Rabla Clasic și Rabla Plus, în România numărul mașinilor vechi nou înmatriculate este mai mare decât cel al autoturismelor noi.
El amintește că, la negocierea Planului Național de Redresare și Reziliență, Comisia Europeană a impus României să scoată din circulație, până în 2026, un sfert de milion de autovehicule vechi și poluante, în acest context ministrul avansând ca soluție majorarea unor taxe existente deja, potrivit News.ro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
"În continuare sunt mai multe mașini second hand înmatriculate în România decât mașini noi, în ciuda efortului uriaș făcut anul acesta de minister și de Administrația Fondului pentru Mediu. Noi am pornit anul acesta cu 440 de milioane de lei buget pentru Rabla Clasic, față de 400, am avut o majorare de 10%. De atunci suntem deja la peste 600 de milioane de lei, adică peste 50% în plus față de anul trecut la Rabla Clasic și am triplat la mașinile electrice bugetul. Bugetele s-au consumat, suspendăm Rabla în decembrie și reluăm programul în februarie 2022. Deci degeaba investim noi foarte mult și venim din partea statului cu acest sprijin către cei care cumpără mașini noi, dacă pe partea cealaltă înmatriculările se fac la liber. De aceea propun și colegilor mei din coaliție să avem în balanță cele două măsuri: de stimul pentru mașinile noi și de descurajare. Descurajarea se face ori prin majorare de taxe, ori prin taxă nouă. Guvernul a spus că nu vom introduce taxe noi, rămâne varianta ca anumite taxe existente, în cazul mașinilor vechi și foarte poluatoare, să fie majorate. Noi va trebui să avem un parteneriat cu autoritățile publice locale, că acolo se plătesc taxele pe autoturisme și să găsim o modalitate de a descuraja înmatricularea mașinilor mai vechi", a afirmat ministrul Mediului, miercuri seară, la B1 Tv.
În acest sens, Tanczos Barna a arătat că Guvernul poate crește plafonul până la care pot fi impuse taxele locale pentru autovehicule poluante.
El a declarat că și în luarea unei astfel de decizii autoritățile trebuie să aibă în vedere că există categorii de persoane vulnerabile, care nu își permit achiziționarea unei mașini mai scumpe, din cauza situației financiare, iar acestea vor avea nevoie de "mai mult sprijin" din partea statului.
Tanczos a susținut însă că există și oameni care pot cumpăra un autoturism nou, dar care preferă să circule cu autovehicule înalt poluante care au motoare foarte puternice pentru că "nu vor să meargă cu o mașină nouă de altă categorie, pentru că este sub nivelul de reprezentare".
Tanczos Barna a amintit că, la negocierea PNRR cu Comisia Europeană, România și-a asumat ca până în anul 2026 să scoată din circulație 250.000 de autovehicule mai vechi de 15 ani, aceasta fiind condiția ca Ministerul Transporturilor să primească fonduri pentru construirea de autostrăzi.