Ministrul Energiei, Anton Anton, spune că în România doar 1% din energia consumată în domeniul transporturilor este regenerabilă, iar acest procent ”trage România în jos”, oricare ar fi ținta stabilită la nivel european în privința folosirii energiei de acest tip. În acest context, ministrul spune că România are un număr prea mare de mașini vechi și promite amenajarea, în următorii patru ani, a 200.000 de stații de încărcare a autovehiculelor electrice.
Ministrul Energiei, Anton Anton, a afirmat joi, la Sinaia, unde a participat la Energy Strategy Summit 2018, că doar un procent din energia consumată de țara noastră în domeniul transporturilor este energie regenerabilă, iar această cifră ”trage în jos” România, arată news.ro.
”Oricât ne-am strădui să facem energie curată, dacă nu ne batem cu transportul, dacă nu ne ocupăm de transport (...) dacă avem 1%, 1% ăsta ne trage în jos oricât s-ar pune ținta europeană” a afirmat Anton Anton.
CITEȘTE ȘI Autoritățile au aprobat în primele trei luni din 2018 restituirea a peste 200 milioane lei ca taxă auto plătită de populație și firme. Cererile de restituire au însumat aproape 400 milioane leiÎn acest context, ministrul Energiei a arătat că ”trecerea de la 1% la 20-40% la trasporturi înseamnă foarte mulți bani pe care România în minutul ăsta nu-i are”.
Anton Anton spune, însă, că șansele ca acest procent să crească sunt ”foarte mari”.
„Doar 1% din energia consumată în trasporturi e regenerabilă și asta trage România înapoi. Șansele să creștem sunt foarte mari: accesăm fonduri europene, există într-o strategie națională o cifră enormă de stații de încărcare pentru mașini electrice. Cred că oferim cele mai mari facilități pentru mașină electrică: 10.000 de euro. Facilitatea asta e mai mare decât în orice altă țară în Europa” a spus ministrul Energiei.
Acesta a adăugat că în România vor fi amenajate 200.000 de stații de încărcare a autovehiculelor electrice în următorii 4 ani.
Anton Anton a precizat, însă, că unul dintre motivele pentru care România are probleme legate de folosirea energiei curate în transporturi îl reprezintă numărul mare de autovehicule vechi.
CITEȘTE ȘI Creșteri de taxe impuse bucureștenilor pentru case și mașini„Transport înseamnă autobuze electrice, tramvaie, troleibuze, cale ferată, reducerea mașinilor diesel și poluante. Avem mașini multe mai vechi de 10 ani care circulă în România. Alea trebuie reduse” a explicat ministrul Energiei.
Acesta a adăugat că România trebuie să creeze infrastructura necesară alimentării, dar trebuie să se ocupe și de o ”conversie a mașinilor de la motorină și benzină la hibrid sau electrice”.
Întrebat dacă Guvernul are vreun proiect care să vizeze interzicerea sau limitarea cumpărării mașinilor vechi care poluează, Anton Anton a răspuns: ”Eu nu știu să aibă vreun proiect din ăsta și întrebarea asta i-o adresați doamnei Gavrilescu, ministrul Mediului”.
Ministrul Energiei a afirmat, de asemenea, că România folosește foarte puțină energie provenită din utilizarea biomasei, el acuzând că nu există o strategie coerentă de dezvoltare în această privință.
„La noi în țară, biomasa e foarte lăsată deoparte. Ne bazăm pe faptul că lumea taie lemne și se încălzește cu lemne și de acolo avem un procent substanțial în partea de încălzire-răcire, dar nu avem niciun fel de strategie coerentă de introducere și de dezvoltare a energiei termice produse cu biomasă. Câte orașe sunt încălzite cu biomasă? Două. Poate că mai există bucăți prin alte părți, încercări, dar nu e suficient și nu-i normal” a spus Anton Anton.
El a afirmat că una dintre strategiile avute în vedere este conversia centralelor de pe cărbune pe gaze până în anul 2040.