La 60% dintre mașinile second hand au fost descoperite daune ascunse de zeci de milioane euro. Decizie oarecum ciudată a autorităților

La 60% dintre mașinile second hand au fost descoperite daune ascunse de zeci de milioane euro. Decizie oarecum ciudată a autorităților
Ovidiu Bărbulescu
Ovidiu Bărbulescu
scris 9 dec 2016

La aproximativ 60% dintre mașinile second hand înmatriculate în România au fost descoperite daune ascunse de zeci de milioane de euro, în multe dintre cazuri kilometrajul fiind dat înapoi de fostul proprietar pentru ca mașinile să fie vândute mai ușor. Din acest motiv, Comisia Europeană a decis să permită o inspecție tehnică suplimentară a mașinii, la momentul schimbării proprietarilor. Măsura este însă la latitudinea statelor membre, iar autoritățile române au decis acum ceva ce poate părea ciudat.

Înainte de a fi publicată aici, informația a fost prezentată cu mult înainte pe Profit Insider

Conform unei directive europene privind inspecția tehnică periodică (ITP) a autovehiculelor, care va intra în vigoare din 2018, statele membre pot decide efectuarea unei inspecții tehnice și la fiecare schimbare a proprietarului sau când este constatat un kilometraj foarte mare.

Urmărește-ne și pe Google News

În România este încă preferată cumpărarea de mașini second-hand, în special din clase superioare, iar o statistică relevă că la aproximativ 60% dintre mașinile înmatriculate în acest mod în țară au fost identificate daune ascunse de zeci de milioane de euro. În multe dintre aceste cazuri, kilometrajul este dat înapoi de fostul proprietar pentru a vinde mai ușor mașina.

Permisul de conducere auto va fi modificat CITEȘTE ȘI Permisul de conducere auto va fi modificat

Pentru a evita înșelarea cumpărătorilor și a crește siguranța rutieră, oficialii Comisiei Europene au decis să permită efectuarea unei astfel de verificări ITP și înainte de perfectarea unei tranzacții de vânzare-cumpărare a unui autovehicul. Concret, Directiva europeană, care va intra în vigoare în 2018, introduce obligativitatea ITP periodice pentru autovehiculele de peste 3,5 tone și tractoarele cu viteză mai mare de 40 km/h, stabilind ca, începând cu 2022, inspecția periodică să fie obligatorie pentru toate vehiculele cu 2 sau trei roți și motor de peste 125 cc. În același timp, noua directivă lasă libertatea statelor membre să introducă o inspecție a mașinii și atunci când aceasta își schimbă proprietarul sau rulajul depășește 160.000 de kilometri, inspecție care să fie efectuată indiferent de data ultimului control tehnic.

"Pentru siguranța rutieră și pentru impactul său asupra societății, este important ca vehiculele utilizate pe drumuri să fie într-o stare adecvată din punct de vedere tehnic. În consecință, statele membre nu ar trebui să fie împiedicate să permită inspecții tehnice suplimentare, pe bază voluntară", afirmă oficialii CE.

Introducerea acestei verificări suplimentare care să evite înșelarea cumpărătorilor a fost lăsată, deci, la latitudinea autorităților din fiecare stat membru, iar oficialii de la București au decis deja ce anume să facă.

Aplicație împotriva fraudelor la vânzarea de mașini second hand CITEȘTE ȘI Aplicație împotriva fraudelor la vânzarea de mașini second hand

Astfel, un document oficial relevă că la nivelul ministerelor Transporturilor, Internelor și Externelor a fost constituit un grup de lucru pentru transpunerea Directivei, care a analizat inclusiv posibilitatea introducerii unei inspecții tehnice periodice suplimentare efectuată cu ocazia schimbării proprietarilor vehiculelor. Iar decizia a fost că nu este nevoie de o verificare suplimentară, cele regulate fiind suficiente.

”Având în vedere că, în ultima perioadă, numărul accidentelor înregistrate ca fiind cauzate de o stare tehnică precară a vehiculelor implicate este în continuă scădere, în cadrul discuțiilor din cadrul Grupului Interministerial MT-MAI-MAE ce a fost constituit pentru transpunerea în legislația națională a Directivei 2014/45/UE nu s-a considerat oportună introducerea acestei măsuri, apreciindu-se că inspecțiile tehnice periodice efectuate la intervale regulate sunt suficiente”, arată documentul guvernamental.

Conform Ministerului Transporturilor, în prezent, verificările ITP nu includ date privind implicarea anterioară a unei mașini într-un accident rutier, ci informații legate de contorul kilometric aflat la bordul autovehiculelor. Această valoare a kilometrajului este stocată în bazele de date ale Registrului Auto Român, dar nu poate fi verificată și în cazul autovehiculelor second-hand importate decât dacă certificatul de inspecție tehnică al mașinii indică această informație.

Mai mult, în prezent, conform aceleiași surse, nu există o bază de date europeană cu astfel de informații.

viewscnt
Afla mai multe despre
itp
inspectie
tehnica
periodica
directiva
autovehicul
automobil
obligatorie
guvern
ue