Happy Tour a pierdut la prima instanță, printr-o decizie ce poate fi atacată prin recurs, un proces declanșat împotriva inspectorilor Consiliului Concurenței, pentru anularea unei amenzi primite la finele anului 2018. Sancțiunea a fost aplicată cu argumentul că agenția de turism, alături de alți 13 jucători de profil, plus Asociația Națională a Agențiilor de Turism (ANAT), și-ar fi coordonat comportamentul pe piață cu scopul de a nu permite scăderea prețurilor produselor/pachetelor turistice comercializate.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Înființată în 1994, Happy Tour este controlată de GED Eastern Fund II, fond de investiții din Spania, cu o pondere de peste 97% în capitalul social al firmei.
Afacerile companiei au atins aproape 16 milioane de lei în 2019, nivel în ușoară scădere față de anul precedent.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Printr-o decizie din decembrie 2018 și anunțată în ianuarie 2019, Consiliul Concurenței a amendat 13 agenții de turism, dar și Asociația Națională a Agențiilor de Turism (ANAT), cu un total de aproape 2,45 milioane euro, acuzând coordonarea comportamentului pe piață.
Autoritatea de concurență a anunțat că a constatat că, în perioada iunie 2013-septembrie 2016, 13 agenții de turism și-ar fi coordonat politicile comerciale, inclusiv printr-un schimb de informații sensibile din punct de vedere concurențial, cu scopul de a nu permite scăderea prețurilor produselor/pachetelor turistice comercializate.
Astfel, agențiile de turism nu ar fi redus, sub un anumit nivel, prețul de vânzare către clienți pentru produsele turistice și/sau pachetele de servicii turistice comercializate (ex.: bilete de avion în zborurile tip charter - atât ca produs turistic individual, cât și ca o componentă dintr-un pachet de servicii turistice). De asemenea, acestea ar fi limitat sau ar fi eliminat campaniile promoționale ale companiilor concurente care ofereau reduceri sau gratuități clienților și și-ar fi împărțit numărul de locuri în avioanele contractate pentru zborurile de tip charter pentru a limita astfel în mod artificial oferta în vederea creșterii prețului de vânzare.
CITEȘTE ȘI Consiliul Concurenței avertizează: Vom monitoriza prețul carburanților după eliminarea supraaccizei, pentru reducereAmenzile au fost aplicate astfel: Aerotravel SRL - 400.754,46 lei (aprox. 86.003 euro), Air Fla SRL - 9.618,91 lei (aprox. 2.064euro), Corali Holidays SRL - 6.644,12 lei (aprox. 1.426 euro), Eximtur SRL - 685.116,14 lei (aprox. 147.027 euro), Fibula Air Travel SRL - 88.310,64 lei (aprox. 18.952 euro), Happy Tour SRL - 519.597,56 lei (aprox. 111.506 euro), Nova Travel SRL - 124.616,00 lei (aprox. 26.743 euro), Paralela 45 Turism SRL - 1.723.737,00 lei (aprox. 369.917 euro), Prestige Tours International SRL - 2.139.282,82 lei (aprox. 459.093 euro), Prompt Service Travel Company SRL - 186.084,73 lei (aprox. 39.934 euro), Rezeda World Travel SRL - 28.780,08 lei (aprox. 6.176 euro), Tez Tour SRL - 55.930,00 lei (aprox. 12.003 euro) și Touring Europabus Romania SRL - 5.397.762,87 lei (aprox. 1.158.368 euro).
Christian’76 Tour SRL a aplicat la programul de clemență, cu dovezi privind existența faptelor anticoncurențiale, și a primit imunitate la amendă.
Companiile Aerotravel S.R.L., Eximtur S.R.L., Fibula Air Travel S.R.L., Nova Travel S.R.L., Paralela 45 Turism S.R.L., Prompt Service Travel Company S.R.L., Rezeda World Travel S.R.L., Tez Tour S.R.L., Touring Europabus Romania S.R.L. au recunoscut participarea la practica anticoncurențială și au beneficiat de reducerea cu 20% din nivelul de bază al amenzii, a fost anunțat atunci.
CITEȘTE ȘI Primul studiu din România despre impactul pandemiei de COVID-19 asupra sănătății fizice și mintale a populației: românii sunt mai triști, mai stresați, mai furioși, mult mai anxioșiÎn cadrul aceleiași investigații, Consiliul Concurenței a sancționat ANAT cu 53.304,02 lei (11.439,12 euro) cu argumentul că, în perioada septembrie 2012 – aprilie 2016, a interzis membrilor săi care operau ca revânzători pentru produse turistice și/sau pachete de servicii turistice să acorde clienților reduceri sub forma cedărilor unei părți din comisioanele ce le reveneau de la companiile (tur-operatorii) care ofereau acele produse/pachete turistice.
ANAT și-a recunoscut fapta anticoncurențială și a beneficiat de o reducere a amenzii de 20%.
Totodată, Consiliul Concurenței a impus ANAT obligația de a organiza și derula acțiuni de instruire pentru agențiile membre și angajații acestora, pentru a cunoaște reglementările din domeniul concurenței și, astfel, să poată identifica posibile practici anticoncurențiale.
Aceasta a fost prima investigație declanșată de Consiliul Concurenței în urma unor informații primite printr-o sesizare anonimă înregistrată pe Platforma avertizorilor de concurență.